انتخابات شهرداری‌های ترکیه؛ حزب اردوغان در شهرهای اصلی شکست خورد

نتیجه شمارش بیش از ۹۰ درصد صندوق‌های رأی انتخابات شهرداری‌ها در ترکیه، نشان از شکست حزب حاکم رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در استانبول و بیشتر شهرهای دیگر دارد.

این در حالی است که رجب طیب اردوغان هدف خود در این انتخابات را بازپس‌گیری کنترل شهرهای بزرگ ترکیه اعلام کرده بود.

حزب اصلی مخالف یعنی «حزب جمهوری‌خواه خلق» بیشترین تعداد کرسی‌های شهرداری را در ۸۱ شهر به دست آورده است که ناظران این نتیجه را تاریخی خواندند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، حزب اصلی مخالف اردوغان در مجموع شهرداری‌های ۳۶ استان از ۸۱ استان ترکیه را به دست آورد و به بسیاری از سنگرهای حزب اردوغان نفوذ کرد.

«حزب جمهوری‌خواه خلق» ۳۷ درصد از آرا را در سراسر کشور به دست آورد، در مقایسه با ۳۶ درصد برای حزب رئیس‌جمهور، و این بزرگ‌ترین پیروزی انتخاباتی «حزب جمهوری‌خواه خلق» از زمان به قدرت رسیدن اردوغان در دو دهه پیش است.

رجب طیب اردوغان در سخنرانی خود از بالکن کاخ ریاست جمهوری به شکست انتخاباتی اذعان کرد و گفت که حزب او در سراسر ترکیه «دچار افت» شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی، با شمارش بیش از ۹۰ درصد صندوق‌های رأی، اکرم امام‌اوغلو، شهردار کنونی استانبول از حزب جمهوری‌خواه خلق، با به‌دست آوردن حدود ۵۱ درصد از آرا بر رقیب خود مراد کوروم با اختلاف زیاد پیشی گرفته است.

استانبول جمعیتی حدود ۱۶ میلیون نفر را در خود جای داده و بیش از یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی ترکیه را تامین می‌کند.

به نوشته رویترز، اکرم امام‌اوغلو پس از پیروزی دوباره در انتخابات استانبول به احتمال زیاد نامزد انتخابات ریاست جمهوری بعدی خواهد شد.

او در یک سخنرانی بعد از برگزاری انتخابات گفت بر اساس اطلاعاتی که به دست آورده است، «لطف و اعتماد شهروندان به ما مشخص شده است.»

او اضافه کرد: «وضعیت فعلی باعث خشنودی بسیار ما است.»

آقای امام‌اوغلو پیش از نیمه‌شب به وقت محلی نیز در یک سخنرانی گفت که بر اساس شمارش ۹۶ درصد آرا، با بیش از یک میلیون اختلاف رأی با نفر دوم، پیروز انتخابات در استانبول شده است.

نتایج حاکی از آن است که منصور یاواش، شهردار آنکارا از حزب جمهوری‌خواه خلق نیز با اختلاف بسیار زیاد ۲۵ امتیازی نسبت به رقیب خود، کرسی خود را حفظ کرده است.

رجب طیب اردوغان که حزبش به مدت دو دهه دولت ترکیه را در دست دارد، برای بازپس‌گیری استانبول و آنکارا از حزب رقیب، به‌شدت تلاش کرد و برای نامزد حزبش تبلیغ کرد.

خبرگزاری آناتولی اعلام کرده است میزان مشارکت در این انتخابات ۷۶ درصد بوده است که در قیاس با مشارکت ۸۷ درصدی انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته کاهش یافته است.

تحلیل‌گران می‌گویند شکست حزب عدالت و توسعه در این انتخابات می‌تواند زمینه‌ساز پایان سلطه آن بر سیاست ترکیه شود و از قدرت رجب طیب اردوغان بکاهد و از سوی دیگر نارضایتی عمومی از وضعیت اقتصادی این کشور و نرخ بالای تورم را نشان دهد.

از سوی دیگر، اوزگور اوزل، رئیس حزب جمهوری‌خواه خلق، نیز اعلام کرد: «رأی‌دهندگان تغییر چهره ترکیه را انتخاب کردند. آنها می‌خواهند دریچه جدیدی به فضای سیاسی جدید در کشورمان باز کنند.»

در ازمیر، دیگر شهر بزرگ ترکیه، نیز جمیل توگای، نامزد حزب جمهوری‌خواه خلق، بعد از شمارش ۷۷ درصد آرا حدود ۱۱ درصد از حمزه داغ، کاندیدای حزب اردوغان رأی بیشتری به دست آورده است.

گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد مهم‌ترین حزب اپوزیسیون ترکیه در انتخابات شهرداری شهرهای بورسا و آنتالیا (چهارمین و پنجمین شهرهای بزرگ ترکیه) و همچنین شهرهای آدانا، دنیزلی، مرسین، آیدین و تکیرداغ نیز از رقبای خود پیش افتاده است.

از سوی دیگر، کاندیداهای حزب عدالت و توسعه در قیصریه، ترابوزان، ملطیه، ختای، غازی‌عینتاب و ارزروم پیشتاز هستند.

همچنین حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها (DEM) در برخی شهرهای شرق ترکیه و مناطق کردنشین توانسته از رقبای خود سبقت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در شرق ترکیه در جریان انتخاب مقام‌های محله‌ها که همزمان با انتخابات شهرداری‌ها جریان داشت، خشونت‌هایی رخ داد و دست‌کم سه نفر کشته شدند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های ترکیه، رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ ع.م . پ. پ
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.