توسعه شبکه آب خام، زمینه‌ساز فضای سبز پایدار

توسعه فضای سبز پایدار شهری، نیاز به احداث زیرساخت‌هایی چون آبیاری شبکه‌ای و حفر چاه‌های عمیق و احداث سپتیک‌های ذخیره آب دارد.

سرپرست سازمان سیما، منظرو فضای سبز شهرداری تبریز با اشاره به تعداد پارک‌های موجود در سطح شهر می‌گوید:۲۹۶  پارک محله‌ای و منطقه‌ای در سطح مناطق دهگانه شهر احداث شده استکه از این تعداد، ۲۹۰ پارک محله‌ای و ۶ پارک نیز به صورت منطقه‌ای احداث شده است.
سیامک آسیایی ادامه می‌دهد: فضای سبز شهری تبریز در محدوده و حریم در سال گذشته ۲ هزار و ۸۶۵ هکتار ی و ۶ پارک نیز

بود که با توجه به پیش‌بینی احداث و توسعه فضای سبز و ۲۰ پارک محله‌ای در بودجه سال جاری، انتظار می‌رود افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی اضافه می‌کند: سرانه فضای سبز شهری تبریز در سال گذشته ۲۸/۱۶ مترمربع بوده و ۲۰ هکتار توسعه انجام شده است.

آسیایی درباره منابع محدود آبی تبریز نیز معتقد است: کلانشهر تبریز منابع آبی محدودی دارد و  در مناطق ۱، ۲ و ۵ با مشکل تأمین آب فضای سبز روبرو هستیم و در کل ۱۱میلیون مترمکعب در سال نیاز فضای سبز شهری تبریز است.

سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز ادامه می‌دهد: کل چاه‌ها و منابع آبی مورد استفاده در فضای سبز شهری تبریز  ۱۲۷ حلقه  است که ۶۰ درصد آن مربوط به چاه عمیق، ۷ درصد قنات، ۲۱ درصد چاه دستی و ۱۲ درصد چاه نیمه عمیق را شامل می‌شود.

آسیایی با اشاره به ضرورت توسعه شبکه آب خام نیز می‌گوید: آبیاری ۶۰ درصد فضای سبز شهری تبریز از طریق شبکه آب خام صورت گرفته و ۴۰ درصد با تانکر و آب‌های سطحی انجام می‌گیرد.

وی ادامه می‌دهد: طرح جامع مدیریت منابع زیرزمینی در دست اجرا بوده و در کنار آن حفر چاه‌های جذبی  نیز در بودجه مناطق دهگانه پیش‌بینی شده است.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تبریز در این رابطه نیز می‌گوید:  در حال حاضر ۵۰ ستپیک آب در سطح مناطق دهگانه شهری احداث شده است که در تأمین آب مورد نیاز فضای سبز شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی افزود: بیشترین سپتیک‌ها در مناطقی از شهر احداث شده‌اند که در حوزه منابع زیرزمینی در آن مناطق مشکل داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.