بازنگری دوره دکتری تخصصی استاد محور ویژه دانشجویان خارجی

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی تهران درباره آیین‌نامه اجرایی جذب دانشجوی خارجی دکترای تخصصی استادمحور گفت: این آیین‌نامه طی همکاری معاونت آموزشی پردیس بین الملل و مدیریت توسعه امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد بازبینی قرار گرفت و کلیات آن طی آخرین جلسه شورای آموزشی دانشگاه در سال گذشته به تصویب رسید.

دکتر محمدحسین آیتی در هجدهمین نشست شورای بین الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران که با محوریت ارائه آیین‌نامه اجرایی دوره دکتری تخصصی استاد محور (New Route Ph.D) ویژه دانشجویان بین الملل برگزار شد، تصریح کرد:  سال گذشته، فعالیت‌ها و رویدادهای بسیار مثبتی در حیطه بین‌المللی سازی دانشگاه رقم خورد. هر چند هنوز با مسائلی در این حوزه روبرو هستیم اما ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه‌ای وجود دارد که امیدواریم در ارتباط مؤثر و سازنده با بدنه دانشگاه و گروه‌های آموزشی بالفعل شوند.

وی با اشاره به تغییرات نحوه برگزاری حلسات شورای بین‌الملل گفت: با اعلام آمادگی دانشکده‌ها، بخشی از جلسات شورا در سال ۱۴۰۲ به میزبانی این مجموعه‌ها برگزار خواهد شد. این اقدام فرصتی را برای تمرکز هرچه بیشتر بر فعالیت‌ها و برنامه‌های بین‌الملل دانشکده‌ها و آگاهی هر چه بیشتر از مسائل و دغدغه‌های آنها را فراهم می‌کند.

تدوین آیین‌نامه اجرایی جذب دانشجوی خارجی در سال ۹۴

دکتر سید مهدی رضایت، معاون آموزشی پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی تهران خاطرنشان کرد: آیین‌نامه اجرایی جذب دانشجوی خارجی دکترای تخصصی استادمحور در سال ۹۴ برای اولین بار تدوین و پذیرش دانشجویان دوره دکتری تخصصی استاد محور از نیمسال دوم سال ۹۶ در دانشگاه آغاز شد. در حال حاضر ۲۱ دانشجوی بین الملل New Route Ph.D در ۱۳ رشته دانشگاه تحصیل می‌کنند و دانشکده‌های دندانپزشکی، پزشکی، پرستاری و مامایی، بهداشت، علوم تغذیه و رژیم‌شناسی، توانبخشی و تعدادی از پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی میزبان آنها هستند.

وی با اشاره به اینکه پیرو بازخورد دانشجویان این دوره‌ها و نظرسنجی از اساتید و وجود مسائلی چون واضح نبودن مراحل پذیرش و فرآیند آموزش دانشجون و شفاف نبودن مباحث مالی، لزوم بازنگری در آیین‌نامه احساس شد، اظهار کرد: آیین‌نامه اجرایی جذب دانشجویان بین‌الملل دکتری تخصصی استاد محور طی همکاری معاونت آموزشی پردیس بین الملل و مدیریت توسعه امور بین الملل مورد بازبینی قرار گرفت و کلیات آن طی آخرین جلسه شورای آموزشی دانشگاه در سال گذشته به تصویب رسید.

معاون آموزشی پردیس بین‌الملل دانشگاه علوم‌پزشکی تهران ادامه داد: طی این بازنگری، آیین نامه در ۱۰ ماده و ۷ تبصره اصلاح و واحدهای آموزش دهنده، شرایط اساتید راهنما و مشاور، تعداد واحدهای درسی تخصصی و پایه، فرآیند آموزش دانشجو از بدو ورود تا فارغ التحصیلی، مرجع تصمیم‌گیری محرومیت از تحصیل و نحوه پرداخت های مالی و اختصاصی درآمد خالص از برنامه مشخص شد.

وی از تشکیل کمیته مشورتی تخصصی پذیرش دانشجوی بین الملل به عنوان دیگر موارد دیده شده در آیین‌نامه اجرایی خبر داد و بیان کرد: مسئولیت کمیته پذیرش دانشجوی بین الملل با مدیریت توسعه امور بین‌الملل معاونت بین‌الملل است.

دکتر رضایت با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی مورد نیاز در کشورهای مختلف، رفع نیازهای داوطلبان و دانشجویان خارجی و پژوهش در شناسایی نیازهای جامعه و رفع مشکلات و ارائه مشاوره مناسب به دست اندرکاران هدف اصلی از تعریف و برگزاری دوره دکتری تخصصی استاد محور برای دانشجویان است، افزود: انتظار می‌رود توانایی‌های اعضای هیئت‌علمی در تربیت نیروی انسانی در سطح بین‌الملل شناسایی و ارتقای دستاوردهای اساتید دانشگاه و توسعه فعالیت آموزشی تحصیلات تکمیلی دانشگاه در عرصه بین الملل محقق شود ضمن اینکه اعضای هیأت علمی به درآمد متناسب با فعالیت‌های خود دست یابند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، وی توضیحاتی در خصوص هریک از ماده های آیین نامه از جمله فرآیند پذیرش، تعیین استاد راهنما، فرآیند آموزش، پایان نامه، ارزیابی پایان نامه، طول دوره و افزایش آن، مرخصی، انصراف و محرومیت از تحصیل، فرآیند فارغ التحصیلی و اعطاء مدرک و امور مالی نیز ارائه کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.