دستگاه تقلب‌یاب کنکور چگونه عمل می‌کند؟

نوبت نخست کنکور سراسری ۱۴۰۳ روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت با رقابت بیش از یک میلیون داوطلب در سراسر کشور برگزار می شود.

این در حالی است که چند روز پیش عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از ورود نسل سوم آشکارسازهای تقلب خبر داده است.

 در زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۲ از نسل دوم آشکارسازها که توسط شرکت‌های دانش بنیان ایرانی طراحی شده بود، رونمایی شد و حالا پورعباس استفاده از نسل سوم سیگنال یاب‌ها را از جمله تمهیدات سازمان سنجش برای تضمین سلامت آزمون عنوان کرده است.

به طور معمول متقلبان آزمون تجهیزاتی به همراه دارند که از آن طریق سؤالات را به خارج محل آزمون می فرستند و پاسخ را دریافت می‌کنند، تقلب یاب‌ها به این دستگاه‌ها سیگنال ارسال می‌کنند به طوریکه یک صدای بلند در گوش داوطلب ایجاد شده و تجهیزات همراهش آشکار می‌شود.

راکت‌های موبایل‌یاب با ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف خود هر شیء که دارای فلز باشد، از جمله تجهیزات الکترونیکی مانند موبایل، هندزفری را شناسایی کرده و به صورت ویبره یا صدا هشدار می‌دهند.

دستگاه‌های فرکانس‌یاب یا سیگنال‌یاب انواع امواج رادیویی از جمله امواج تلفن همراه و سایر تجهیزات بی‌سیم را شناسایی کرده و با بوق هشدار می‌دهند.

دستگاه جمر یک دستگاه کورکن و مسدودکننده امواج موبایل است و در محدوده آن هیچ گوشی تلفن همراهی نمی‌تواند از پیامک، تماس یا اینترنت استفاده کند.

دستگاه‌ تقلب‌یاب نیز به تجهیزات تقلب، سیگنال ارسال می‌کند. به این صورت که در گوش داوطلب صدای بلندی تولید و فرد متقلب شناسایی می‌شود.

همراه داشتن دستگاه یا تجهیزات تقلب در جلسه آزمون به ۱۰ سال محرومیت از آزمون منجر می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.