دست برتر ایران در اجلاس ریاض

بمباران بی‌وقفه مدارس و بیمارستان‌های باریکه غزه توسط حاکمان دیوانه و سفاک رژیم اشغالگر قدس، رئیس جمهور ایران و ۵۶ کشور دیگر اسلامی را بر آن داشت تا با سفر به پایتخت عربستان سعودی بتوانند با نزدیک کردن نظرات و دیدگاه‌های‌شان پیام روشن و قاطعی به اسراییل و اصلی‌ترین حامیان جنایت این رژیم بدهند.

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رییسی رییس جمهور کشورمان نیز پس از ۱۱ سال از آخرین سفر رییس‌جمهوری اسلامی ایران به عربستان در راس هیاتی دیپلماتیک و سیاسی سفری یک روزه به ریاض داشت تا نظرات و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی درباره زجر و شکنجه و بی‌خانمانی زنان و کودکان و غیرنظامیان ساکن غزه و جنایات بی‌رحمانه بنیامین نتانیاهو و وزیر جنگ او را با سران سعودی عربستان و سایر سران عرب مسلمان برساند.

وی به این منظور چند روز بعد از آغاز عملیات طوفان الاقصی و آغاز تهاجم بی‌رحمانه هواپیماهای اسراییلی به شهرها و مناطق مسکونی غزه و به خون غلطاندن کودکان و زنان بی‌گناه و بی‌پناه فلسطینی در مدارس و بیمارستان‌های غزه از  سازمان کنفرانس اسلامی درخواست نشست اضطراری کرد و این سازمان با وقفه‌ای قابل تامل، این درخواست را در تاریخ بیستم آبان ماه ۱۴۰۲ اجابت کرد و رییسی به همراه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و غلام‌حسین اسماعیلی رییس‌دفترش روز شنبه عازم ریاض پایتخت عربستان سعودی شد.

هیات سیاسی ایران با بدرقه محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام محسن قمی، معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای هیأت دولت تهران را به مقصد ریاض ترک کرد و سید ابراهیم رییسی در این سفر علاوه بر حضور و سخنرانی در نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در حمایت از غزه با امیر قطر و روسای جمهور مصر، موریتانی، سوریه و نیجریه، ولیعهد عربستان سعودی، نخست وزیر مالزی، رئیس شورای انتقالی سودان و نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان نیز دیدار و درباره راهکارهای موثر حمایت از فلسطینیان، توقف حملات جنایت‌بار رژیم صهیونیستی، رفع محاصره و امدادرسانی به مردم غزه گفت‌وگو کرد.

هیات ایرانی در بدو ورود به عربستان از سوی برخی مقامات سعودی و علیرضا عنایتی سفیر ایران در ریاض و جمعی از کارکنان سفارت ایران در عربستان مورد استقبال قرار گرفت.

دست برتر ایران در اجلاس ریاض
استقبال مقام سعودی در فرودگاه ریاض عربستان

اولین دیدار رییس‌جمهور قبل از آغاز اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و در حاشیه این نشست با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر بود.

دست برتر ایران در اجلاس ریاض
سید ابراهیم رییسی و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی

پس از آن، رییسی با استقبال محمد بن سلمان ولیعهد عربستان وارد سالن محل برگزاری اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی قرار گرفت.

دست برتر ایران در اجلاس ریاض
استقبال بن سلمان از رییس‌جمهور ایران

سید ابراهیم رییسی در بدو ورود به سالن محل اجلاس به همراه سایر مقامات کشورهای اسلامی، عکس یادگاری گرفت.

دست برتر ایران در اجلاس ریاض

پیشنهادات ۱۰گانه رئیسی برای حل بحران غزه

سید ابراهیم رئیسی در سخنرانی خود در اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درباره جنگ غزه در «ریاض» عربستان سعودی اظهار کرد: سلام بر غزه و کودکانش، سلام بر فلسطین و خون‌های به ناحق ریخته شده، سلام بر مقاومت سرافراز فلسطین و لبنان.

وی با تشکر از عربستان سعودی به عنوان میزبان این اجلاس افزود: ما امروز گرد هم آمده‌ایم که درباره یکی از مهم‌ترین مسائل جهان اسلام و یکی از فجیع‌ترین جنایات بشری، تصمیم تاریخی بگیریم.

رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه از همان ابتدا در گفت‌وگوهایم با سران کشورهای اسلامی تاکید داشتم که این نشست زودتر برگزار شود و کاش یک ماه پیش برگزار می‌شد، ۱۰ پیشنهاد خود را درباره جنگ غزه مطرح و بیان کرد: اولین و فوری‌ترین اقدام باید توقف کشتار در غزه و پایان حملات کور و حمله به بینارستان‌ها، مدارس و اردوگاه‌هاست.

وی ادامه داد: دومین اقدام رفع کامل محاصره انسانی غزه و بازگشایی فوری و بدون قید و شرط گذرگاه رفح با همکاری برادران مصری برای ارسال دارو و غذا به غزه است.

رئیسی خروج فوری نظامی رژیم صهیونیستی از غزه را به عنوان سومین پیشنهاد خود مطرح کرد و گفت: چهارمین اقدام باید قطع فوری هرگونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی به خصوص در حوزه انرژی باشد.
وی در ادامه عنوان کرد: در پنجمین اقدام کشورهای اسلامی باید ارتش رژیم صهیونیستی را به عنوان سازمانی تروریستی معرفی کنند و در اقدام ششم باید دادگاه بین‌المللی برای رسیدگی به جنایات این رژیم تشکیل شود.

وی در ادامه درباره راه حل پایدار حل موضوع فلسطین یادآور شد: راه حل اصلی و پایدار همان است که امام خامنه‌ای حفظه الله رهبر فرزانه جمهوری اسلامی مطرح کردند و امروز در سازمان ملل ثبت شده یعنی تشکیل دولت فلسطینی از نهر تا بحر بر مبنای اصل دموکراتیک هر فلسطینی یک رای، چه مسلمان چه یهودی و چه مسیحی.

رئیسی با اشاره به اینکه همه مشکلات جهان اسلام در پرتو وحدت و انسجام قابل حل است بیان کرد: اتکا به قدرت خداوند و اعتماد به ظرفیت‌های جهان اسلام راه‌حل نجات امت اسلامی است. امروز روز نبرد حق علیه باطل است؛ امروز رژیم جعلی صهیونیستی فرعون زمان و نماد افساد فی‌الارض و روز پیروزی خون بر شمشیر است.
وی اضافه کرد: امروز ماجرای غزه، جبهه رویارویی محور شرافت با محور شرارت است؛ امروز همه باید مشخص کنند در کدام جبهه قرار دارند. امروز غزه خونین اما سربلند که به دلیل حصر کامل دریایی،‌ هوایی و زمینی به بزرگ‌ترین زندان روباز جهان شناخته می‌شود،‌ دژ فرعونیان را درهم شکسته‌است. تظاهرات میلیونی در سراسر جهان در حمایت از مردم فلسطین هم‌ نشان می‌دهد دفاع از این کشور در قلب ملت‌ها جای گرفته‌است.

رئیس دولت سیزدهم با یادآوری این موضوع که تا امروز بیش از ۱۱هزار نفر در غزه به شهادت رسیده‌اند و بیش از ۳هزار نفر هم زیر آوار مفقودند که بیشتر قربانیان این حملات کور زنان و کودکان هستند، گفت: رژیم اشغالگر قدس با نقض حقوق بین‌الملل با استفاده از بمب‌های فسفری، بمباران‌های کور انجام می‌دهد که نیمی از غزه را تبدیل به تلی از خاکستر کرده است.
وی ادامه داد: کشتار امدادگران،‌ خبرنگاران، کادر درمان و بمباران بیمارستان‌ها تنها بخشی از جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه است. هر روزه تعداد زیادی از ساکنان غزه به دلیل محاصره این شهر و نرسیدن دارو به انواع بیماری‌ها مبتلا می‌شوند و یا جان خود را از دست می‌دهند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه دولت آمریکا آمر و شریک اصلی جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است، خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی فرزند نامشروع آمریکاست؛ این آمریکاست که حمایت از این رژیم را به حیات مبارک کودکان مظلوم فلسطینی ترجیح داده است.
وی افزود: آمریکا با تشکیل کابینه امنیتی خود در سرزمین‌های اشغالی، رژیم صهیونیستی را با عملیات جنایتکارانه علیه مردم بی‌پناه غزه تشویق کرد و آن را دفاع مشروع خواند که یکی از طنزهای تلخ تاریخ است. آمریکا با اعزام ناوگان دریایی آمریکا به آب‌های منطقه، رسما وارد جنگ شده و و باعث شد روند این نبرد به نفع رژیم اشغالگر اسرائیل شود.

دست برتر ایران در اجلاس ریاض

سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض: جنگ غزه باید فورا متوقف شود

قبل از سخنرانی رییس‌جمهور کشورمان در این نشست اضطراری سران کشورهای به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود درباره جنایت غزه پرداختند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی در آغاز این نشست اظهار کرد: ما بر محکومیت جنگ وحشیانه‌ای که ملت فلسطین در غزه با آن مواجه هستند، تاکید می‌کنیم و تلاش‌هایی برای محافظت از غیرنظامیان در غزه و توقف جنگ انجام داده‌ایم. ما کوچاندن اجباری ساکنان غزه را رد می‌کنیم و خواهان رفع محاصره این منطقه هستیم.

ولیعهد سعودی جنگ جاری در غزه را شکست شورای امنیت سازمان ملل متحد خواند و گفت: اعطای حقوق قانونی به فلسطینی‌ها تنها راه دستیابی به صلح در منطقه است.

محمد بن سلمان گفت: پایان دادن به وضعیت ناگوار غزه نیازمند تلاش جمعی و اقدام موثر ما است. ما خواستار توقف فوری جنگ و ایجاد گذرگاه‌های انسانی به غزه هستیم.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در این نشست تأیید کرد که یک ماه تمام گذشته و ما از شورای امنیت درخواست آتش بس کرده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: آوارگی اجباری اهالی غزه یک جنایت بین‌المللی جدید است که ناقض قوانین بین‌المللی است و از سوی اعراب و جهان مردود است.

وی با بیان اینکه در صورت جدایی غزه از کرانه باختری صحبتی درباره آینده غزه وجود ندارد، گفت: آتش بس در اولویت است و اسرائیل باید آتش بس را بپذیرد.

دبیرکل اتحادیه عرب تاکید کرد: راه حل «دو دولتی» مورد درخواست تمام جهان به جز «اشغالگران» است. اسرائیل از روز اول برای کوچاندن ساکنان غزه تلاش کرد. یکی از وزیران نژادپرست اسرائیل اعلام کرد که باید با بمب اتم غزه را هدف قرار داد. اسرائیل تاکنون بیش از ۱۱ هزار  شهروند  غیرنظامی را که ۷۰ درصد آنها کودکان و زنان هستند به قتل رسانده است. غیرنظامیان فلسطینی باید از حملات اسرائیل نجات پیدا کنند. دستان اسرائیل نباید باز باشد که هر جنایتی می خواهد بکند. هرکسی می تواند باید مانع ماشین کشتار رژیم اسرائیل شود.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این باره گفت: نیروهای رژیم اشغالگر جنگ نسل کشی بی‌سابقه‌ای را علیه مردم ما آغاز کرده اند و از تمام خطوط قرمز عبور کردند.
وی گفت: رژیم اشغالگر بیش از ۴۰ هزار نفر از مردم ما را که بیشتر آن‌ها زن و کودک هستند در غزه کشته و زخمی کرده است.

محمود عباس افزود: ملت ما در کرانه باختری مورد حملات تروریستی نیروهای رژیم اشغالگر و شهرک نشینان تروریست هستند.

وی ادامه داد: آزادگان جهان استانداردهای دوگانه اینکه مردم ما قربانی یک نسل کشی شوند را نخواهند پذیرفت.

عباس همچنین تاکید کرد: مقامات رژیم اشغالگر و حامیان آنها مسئولیت کشتار تک تک کودک و زن در این جنگ ناعادلانه را بر عهده دارند. از آمریکا می خواهیم به اشغال اراضی فلسطینی پایان دهد.  ایالات متحده با حمایت کامل خود از اشغالگری، مسئول عدم دستیابی به راه‌حل سیاسی برای بحران است.

عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز در این نشست گفت: مردم غزه در معرض یک جنگ زشت هستند که باید فورا متوقف شود. بی‌عدالتی که فلسطینیان در معرض آن هستند از ۷ اکتبر آغاز نشد، بلکه از ۷ دهه پیش آغاز شد.
وی گفت: نیروهای اشغالگر پزشکان، تیم‌های امدادی، کودکان، زنان و حتی افراد مسن را در غزه می‌کشند. راه حل دو دولتی تنها راه پایان دادن به رنج ملت فلسطین و حل بحران چند دهه‌ای آنها است. نمی‌توانیم در قبال شرایط فاجعه‌بار و خفقان‌آور نوار غزه سکوت کنیم. گذرگاه های انسانی در غزه باید امن و برای ارسال دائمی کمک‌ها باز بماند. ممانعت اسرائیل از ورود آب و غذا و دارو به غزه جنایت جنگی است. جهان تاوان شکست در حل مسئله فلسطین را خواهد پرداخت.  جنگ غزه تمام نشود یک درگیری بزرگ در منطقه رخ خواهد داد.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر نیز در این نشست اظهار کرد: مردم غزه در معرض کشتار، محاصره و اقدامات غیرانسانی هستند که نیازمند موضع جدی جامعه جهانی است. امروز ما بار دیگر بر محکومیت کشتار غیرنظامیان تاکید می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که سیاست مجازات دسته جمعی مردم غزه غیرقابل قبول است.

رئیس جمهوری مصر افزود: ما خواستار آتش بس فوری و بدون قید و شرط هستیم و باید از آوارگی فلسطینیان به خارج از سرزمینشان جلوگیری شود.

السیسی گفت: ما خواستار یک فرمول برای حل مناقشه بر اساس راه حل دو دولتی و تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ هستیم. وی تاکید کرد: هشدار می‌دهیم که عدم توقف جنگ غزه، منجر به گسترش آن در منطقه خواهد شد. تحقیقات بین‌المللی باید در مورد تجاوزات نیروهای اشغالگر علیه فلسطینی‌ها در غزه انجام شود.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز گفت: کلمات نمی‌توانند آنچه را که در غزه اتفاق می‌افتد و هدف قرار دادن وحشیانه بیمارستان‌ها، عبادتگاه‌ها و مدارس را توصیف کنند. مادرانی را دیدیم که فرزندان مرده خود را در آغوش گرفته بودند و پدرانی که در میان آوار به دنبال اعضای خانواده خود بودند. اسرائیل با کشتن مردم، کودکان و زنان بی گناه در تلاش است انتقام حوادث هفتم اکتبر را بگیرد. ۷۳ درصد از کسانی که در غزه و کرانه باختری جان خود را از دست دادند زن و کودک بودند و این جنون غیرقابل درک است. کشورهای غربی حتی خواستار آتش بس هم نشدند.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل آژانس کار و امداد سازمان ملل (آنروا) در جریان این نشست اعلام کرد: ۱۰۱ کارگر آنروا در غزه جان باختند و اکنون شرایط مجتمع پزشکی الشفاء (به عنوان بزرگ ترین بیمارستان غزه) خطرناک است و در حال حاضر تنها یک سوم مراکز بهداشتی در غزه فعال هستند. کمیسر کل آنروا افزود: زندگی در غزه شوکه کننده است، پناهگاه‌های آژانس پر است و ساکنان احساس می کنند توسط اعراب، مسلمانان و جهان رها شده‌اند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز در سخنان خود گفت: جامعه بین‌الملل نتوانست اقدامی انجام دهد که کشتارها را متوقف کند و به این جنگ تجاوزکارانه پایان دهد. آنچه در غزه اتفاق می افتد در همه سطوح یک خطر است. ما می‌پرسیم تا کی جامعه بین‌الملل به رفتار با اسرائیل به گونه‌ای ادامه خواهد داد که گویا اسرائیل فراتر از قوانین بین‌المللی است؟

وی افزود: چه کسی تصور می کرد در قرن بیست و یکم بیمارستان‌ها آشکارا بمباران شوند؟ نظام بین‌الملل قبل از اینکه ما را شکست دهد با اجازه بمباران بیمارستان‌ها، محله‌ها و کمپ‌ها، خودش را شکست می‌دهد. موضع ما در حمایت از پایداری ملت برادر فلسطین و آرمان عادلانه آنها استوار است.

ولیعهد کویت گفت: جنایات اسرائیل در غزه پیامدهای منفی بر امنیت و ثبات منطقه و کل جهان دارد. اسرائیل مجازات دسته جمعی را اعمال می کند که به هیچ وجه قابل توجیه نیست. این فاجعه نتیجه ناکامی جامعه جهانی در یافتن راه‌حل دائمی برای مسئله فلسطین است. ما آوارگی اجباری مردم فلسطین را رد می کنیم و از درخواست برای آتش بس بشردوستانه در نوار غزه استقبال می کنیم.

وی افزود: اولین گام برای برقراری صلح در منطقه، حل مسئله فلسطین به صورت جامع و نهایی است. مسئله فلسطین سرلوحه سیاست خارجی کویت است. ما خواستار تشکیل کشور فلسطینی در مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ به پایتختی بیت المقدس شرقی هستیم.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه نیز گفت: نرمش بیشتر اعراب مساوی است با خشونت و قتل عام بیشتر صهیونیست‌ها علیه ما. تنها نتیجه صلح شکست خورده این است که موجودیت اسرائیل تهاجمی‌تر شده و وضعیت فلسطین اسفبارتر شده است. جنایت جاری را نمی‌توان از نحوه برخورد ما به عنوان کشورهای عربی و اسلامی با رویدادهای تکراری به شیوه‌ای پراکنده در ارتباط با موضوع فلسطین جدا کرد.

او گفت: با واقعیت جدیدی که مقاومت دلیر فلسطین در منطقه ما تحمیل کرده است، ما ابزارهای سیاسی را در اختیار داریم که ما را قادر می‌سازد معادلات را تغییر دهیم. امروز هیچ حامی، مرجع یا قانونی در مورد «فرایند صلح» وجود ندارد. یا یک مرجع یا قانون هنگام صحبت از “فرایند صلح”.

 اسد تصریح کرد: صحبت در مورد راه حل دو دولتی، آغاز روند صلح و سایر جزئیات در این لحظه فوری اولویت ندارد. حداقلی که در اختیار داریم، ابزارهای سیاسی واقعی است، نه ابزارهای لفاظی، که مهمترین آنها توقف هرگونه مسیر سیاسی با رژیم صهیونیستی است. آیا فلسطین اکنون به کمک‌های بشردوستانه از سوی ما نیاز دارد یا به محافظت در برابر نسل کشی آتی علیه خود؟ مساله فوق‌العاده در نشست ما اکنون قتل و کشتار نیست بلکه وحشیگری صهیونیست‌ها ما را در مقابل مسئولیت‌های بی‌سابقه قرار می‌دهد.

دست برتر ایران در اجلاس ریاض
رایزنی بن‌سلمان و رییسی

بعد از برگزاری نشست اضطراری سران کشورهای اسلامی در اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درباره جنگ غزه، سید ابراهیم رییسی دومین دیدار رسمی خود را با محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان انجام داد.

در این ملاقات توسعه روابط دوجانبه و همکاری های منطقه ای، مورد گفت‌وگو و تاکید قرار گرفت همچنین طرفین توافق کردند در آینده به تفصیل موضوعات دوجانبه و مسائل منطقه ای را مورد بررسی دهند.

دعوت مجدد رئیسی از محمد بن سلمان برای سفر به ایران

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در ریاض در دیدار با ولیعهد سعودی دعوت خود از محمد بن سلمان برای سفر به ایران را تجدید کرد.

بعد از این دیدار، رئیس جمهوری اسلامی ایران با رئیس شورای حکومتی سودان،  عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، بشار اسد رئیس جمهور سوریه، محمد ولد الشیخ احمد الغزوانی رئیس‌جمهور موریتانی، انور ابراهیم نخست وزیر مالزی، نجیب میقاتی نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان،  بولا احمد تینوبو رئیس جمهور نیجریه درباره مسائل دوجانبه، مردم غزه و شرایط منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد.

دست برتر ایران در اجلاس ریاض
ورود رییسی به فرودگاه مهرآباد

مرور زمان برای رژیم صهیونیستی مشروعیت و حق مالکیت ایجاد نمی‌کند

سید ابراهیم رئیسی بامداد یکشنبه در بازگشت از سفر کوتاه و پرکار به عربستان سعودی که به منظور شرکت در نشست مشترک سران سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب انجام شده بود، در تشریح نتایج و دستاوردهای این سفر گفت: شرکت در این نشست از دو جهت اهمیت داشت؛ یکی اینکه این نشست با حضور همه کشورهای اسلامی و عربی برگزار می‌شد و دیگر اینکه موضوع آن مسئله اصلی امروز جهان و همه مردم دنیا بود.
رئیس جمهور افزود: جمهوری اسلامی ایران درباره موضوع فلسطین حرف‌های متقنی برای گفتن دارد و بنده سعی کردم در این سفر صدای ملت ایران و مردمی که حق فلسطینیان را خیابان‌ها فریاد می‌زنند، باشم. ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی نظر صریح و روشنی درباره حق مردم فلسطین داشته و متقابلا رژیم صهیونیستی را همواره رژیمی جعلی، غاصب و بی‌هویت می‌دانسته است.
وی با تاکید بر اینکه مرور زمان حتی اگر ۷۵ سال باشد، برای یک رژیم غاصب و اشغالگر مشروعیت و حق مالکیت ایجاد نمی‌کند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به پیروی از نظر روشن و صریح امام راحل و رهبری معظم انقلاب اسلامی، حتی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی مسئله آزادی قدس و احقاق حقوق ملت فلسطین را مسئله اول جهان اسلام و محک تشخیص و شناخت مواضع حقیقی کشورها می‌دانسته و می‌داند.

دست برتر ایران در اجلاس ریاض

رئیس جمهور در ادامه تبیین نگاه جمهوری اسلامی درباره فلسطین و روشنگری درباره ابعاد جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه را از دیگر اهداف خود برای شرکت در این نشست برشمرد و خاطرنشان کرد: یکی از تفاوت‌های اصلی حضور و سخنرانی ما در این نشست نسبت به دیگر شرکت‌کنندگان معرفی آمریکا به عنوان مجرم اصلی در این جنایات بود که هم در ایجاد، هم در بقا و هم در تسلیح و حمایت از رژیم صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان فلسطینی بیشترین نقش را داشته است.
وی همچنین به تشریح راهکارها و پیشنهادات ۱۰ گانه خود در این نشست برای برون رفت غزه از بحران کنونی و تاکید بر ضرورت حمایت از مقاومت به‌عنوان تنها راه آزادی قدس شریف اشاره کرد و گفت: ما در این اجلاس برخلاف آنچه برخی درباره آینده مسئله فلسطین در قالب راهکار دو دولت بیان کردند، راهکاری کاملا دموکراتیک مبتنی بر مراجعه به آرای همه فلسطینیان اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی برای تعیین سرنوشت‌شان ارائه کرده‌ایم.
رئیسی برگزاری قریب به ۱۰ دیدار جانبی در حاشیه این اجلاس با سران کشورهای عربی و اسلامی و ابراز خرسندی آنها از بیان موضع صریح جمهوری اسلامی درباره مسئله فلسطین و غزه و همچنین مرور روابط دوجانبه و بین‌المللی در خلال این دیدارها را از دیگر فرصت‌های به‌دست آمده در این نشست عنوان و اظهار کرد: امیدواریم آنچه در این سفر و در این نشست انجام شد در جهت تامین منافع ملی و امت اسلامی بوده باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.