اپل، در حال آزمایش چت‌بات اختصاصی خود با نام «Apple GPT» است

شرکت اپل که یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری در دنیاست، نسخه اختصاصی چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) خود را راه‌اندازی کرده است. براساس گزارشی که در سایت بلومبرگ منتشر شده، اپل در حال رقابت با دیگر تولیدکنندگان محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی است. این شرکت، یک سرویس هوش مصنوعی داخلی مانند چت‌جی‌پی‌تی را برای کارمندان خود راه‌اندازی کرده و در حال توسعه محصول Apple GPT است. با این حال، برنامه اپل برای ارائه «Apple GPT» به مشتریان مشخص نیست.

براساس گزارش‌های منتشر شده در سایت‌هایی مانند بلومبرگ و ورج، این امکان وجود دارد که از «اپل‌جی‌پی‌تی» در بخش حمایت از مشتریان استفاده شود. این شرکت هنوز تصمیمی برای استفاده از چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی خود در زمینه مشتریان نگرفته است؛ اما گزارش‌ها نشان می‌دهند که حداقل در بخش‌های داخلی این شرکت از «اپل‌ جی‌پی‌تی» استفاده می‌شود. اپل همانند دیگر شرکت‌های بزرگ حوزه تکنولوژی مثل گوگل، مایکروسافت و متا، در حال توسعه ابزارهای هوش مصنوعی خود است.

شرکت اپل، چند وقت پیش استفاده از «چت‌جی‌پی‌تی» را برای کارکنانش ممنوع اعلام کرد. طبق یادداشتی که در بلومبرگ منتشر شده، کارمندان اپل به جای استفاده از «چت‌جی‌پی‌تی» از یک هوش مصنوعی قدرت‌گرفته از Ajax استفاده می‌کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که Ajax،‌ با هدف یکپارچه‌سازی توسعه یادگیری ماشین راه‌اندازی شده است. اگرچه برنامه‌های اپل در زمینه هوش مصنوعی در هاله‌ای از ابهام قرار دارند و این شرکت، چیز زیادی در این مورد به رسانه‌ها نمی‌گوید، اما گزارشگر فناوری بلومبرگ بر این باور است که هوش مصنوعی مولد اپل نقش مهمی در بهبود محصولات فناورانه دارد.

هوش مصنوعی مولد، نوعی از یادگیری ماشین است که به نرم‌افزارها کمک می‌کند محتواهای تازه‌ای را براساس درخواست کاربران خلق کنند. با توجه به هوش مصنوعی، محتوای خلق شده ممکن است متن، تصویر، ویدیو، فایل صوتی یا حتی کدهای کامپیوتری باشد. هوش مصنوعی و کارهایی که می‌توان با آن‌ انجام داد، موضوع تازه‌ای نیست. هوش مصنوعی مولد (generative AI) نیز از سال ۲۰۲۲ توجه همگان را به خود جلب کرده است. اپن‌ای‌آی‌ (OpenAI)، با پروژه دال‌ای۲ (DALL-E 2) که مبدل متن به عکس مبتنی بر هوش مصنوعی است به شهرت رسید و پس از آن، «چت‌جی‌پی‌تی» را به جهانیان معرفی کرد. هوش مصنوعی بر پایه متن «چت‌جی‌پی‌تی» به سرعت گسترش یافت و رقابتی را میان شرکت‌های بزرگی چون گوگل، مایکروسافت و دیگر کسب‌وکارهای فناورانه به وجود آورد.

تیم کوک، مدیرعامل اپل بر این باور است که تا وقتی هوش مصنوعی مولد این شرکت از همه لحاظ آزمایش نشده، نباید از آن رونمایی کرد. مدیرعامل اپل در جریان یک تماس تلفنی اظهار داشت که «فکر می‌کنم خیلی مهم است که ما چگونه در این زمینه‌ها، حساب‌شده و هوشمندانه عمل کنیم.»

لازم به ذکر است که ارزش بازار اپل پس از اعلام خبر توسعه چت‌بات این شرکت در بلومبرگ افزایش یافت. با این حال، کارمندان اپل معتقدند که Apple GPT مانند مایکروسافت بینگ و گوگل‌ بارد نیست. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال آینده از «اپل جی‌پی‌تی» رونمایی نخواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.