همایش ملی بزرگداشت ثقة الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی

تاج الدینی، نماینده‌ی مجلس تبریز در شورای اسلامی در همایش ملی بزرگداشت ثقة الاسلام شهید میرزا علی آقا تبریزی بیان کرد: این همایش از دو سال قبل ستادش اغاز به کار کرد و با کمک مجلس شورای اسلامی و دستگاه‌های فرهنگی، حوزوی و دانشگاهی در استان که حمایت‌هایشان در بدو همایش وجود داشته است.

در همایش، ریاست ستاد حجت الاسلام الیاس ابراهیمی بود و دبیر کمیته علمی دکتر جوان‌پور بود که طبق گفته‌های قبلی،۵۰مقاله علمی به همایش رسیده است که ۳۰ مورد آن انتخاب و چاپ خواهد شد.

وی در خصوص شهید ثقة الاسلام تبریزی به سه فراز اشاره کرد و گفت: این همایش در راستای فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند چهره‌ی نقش آفرین تاریخ تبریز را معرفی کنید تشکیل شده است.

شهید ثقة الاسلام تبریزی از رهبران مشروطه به حساب می‌آید که در آذربایجان ارتباطات بسیار تاثیرگذار با رهبران مشروطه در مرکز و با علما و مراجع عالیقدر در نجف اشرف داشته‌اند. ایشان مشروطه را از نگاه دینی تبعید میکنند.

تاج‌الدینی ادامه داد: در دوران سخت که حدود ۱۱ ماه تبریز در محاصره ی سنگین و تحریم غذایی بود و حتی ورود گندم به تبریز را محدود میکردند تا مشروطه را حفظ کنند، در این دوران نقش ثقة الاسلام تبریزی نقش رهبری و محوری بود. آن زمان در تبریز پرچم‌های سفید را با شایعات کنسولگری روس و حمایت دولت مرکزی و حامیان استبداد در سر درب خانه‌ها آویزان می‌کردند که این به معنای تسلیم بود که در یک روز افتخار آفرین سردار ستارخان به سطح شهر رفت و پرچم‌های سفید را از سر درب خانه‌ها کَند که این اقدام ستارخان بر تاریخ تبریز تاثیرگذار بود.

تاج‌الدینی از فراز آخر زندگی شهید ثقة الاسلام تبریزی گفت: شهید ثقة الاسلام تبریزی قیام در مقابل متجاوزان است. مردم تبریز در برابر ظلم و ستم قیام کردند و این قیام در تاریخ تبریز مانده است.

شهید ثقة الاسلام تبریزی در احصار عمومی انگشتر خود را که مهرش بود میشکند و آماده‌ی شهادت میشود و یک جمله‌ی معروفی که دارد می‌گوید: من حاضرم در هوای سرد سیبری مانند سنگ بشکنم اما حاضرنیستم بیرق دوست و بیگانگان در ایران برافراشته شود.

نماینده مجلس در پایان از هدف این همایش بیان کرد: این همایش صرفا جهت معرفی شهید ثقة الاسلام بود و امید است اینگونه مراسمات تداوم پیدا کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.