عمران خان بازداشت شد

نخست‌وزیر سابق پاکستان پس از محکوم شدن به سه سال حبس، امروز (شنبه) در خانه‌اش در شهر «لاهور» بازداشت شد.

پس از آن‌که دادگاهی در پاکستان، «عمران خان» نخست‌وزیر سابق را به سه سال زندان و ممنوعیت پنج ساله از فعالیت سیاسی محکوم کردند، پلیس پاکستان امروز (شنبه)، نخست‌وزیر پیشین این کشور را در خانه‌اش در شهر «لاهور» واقع در شرق پاکستان بازداشت کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد، این دومین بار در سال جاری است که نخست‌وزیر پیشین پاکستان که از محبوبیت زیادی در بین هوادارانش برخوردار است، بازداشت می‌شود.

بر اساس این گزارش، حکم دادگاه پاکستان احتمالاً موجب منع ادامه حضور نخست‌وزیر سابق پاکستان در عرصه سیاست خواهد شد زیرا قانون می‌گوید افرادی که محکومیت کیفری دارند نمی‌توانند مناصب دولتی داشته باشند یا نامزد پست‌های سیاسی شوند.

حزب وی موسوم به تحریک انصاف پاکستان (PTI) حکم دادگاه پاکستان را محکوم کرد و گفت که در دادگاهی عالی‌تر این تصمیم را به چالش خواهد کشید.

آسوشیتدپرس در این خصوص نوشت که علی‌رغم آن‌که یک دیوان برتر می‌تواند حکم صادره علیه عمران خان را به تعلیق درآورد اما این در نهایت یک هیأت انتخاباتی در پاکستان است که عمران خان را از ادامه حضور در سیاست محروم خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، دادگاه اسلام‌آباد پس از محکوم کردن عمران خان، حکم بازداشتی علیه وی صادر کرد و پلیس این کشور به سرعت این سیاستمدار محبوب را از خانه‌اش در لاهور به پاکستان منتقل کرد اما هنوز مشخص نیست که عمران خان به کدام بخش منتقل شده است.

عمران خان از زمان خلع قدرت در پی رأی عدم اعتماد در پارلمان در آوریل ۲۰۲۲، تاکنون با ۱۵۰ پرونده حقوقی از جمله چندین پرونده فساد، تروریسم و تحریک افراد به خشونت در پی تظاهرات مرگبار ماه می که هوادارانش به اموال دولتی و نظامی در سراسر کشور حمله کردند، مواجه شده است.

خان، ستاره کریکت که به سیاستمداری تبدیل شده است، علی‌رغم برکناری اش همچنان چهره اصلی مخالفان باقی مانده است.

«حسن رئوف» سخنگوی حزب تحریک انصاف پاکستان، دادگاه اختفای دارایی را بعنوان «بدترین مورد در تاریخ و معادل قتل عدالت» توصیف کرد.

از طرف دیگر، «مریم اورنگ زیب» وزیر اطلاع‌رسانی پاکستان هرگونه ارتباط میان بازداشت عمران خان با انتخابات آتی پاکستان را رد کرد و گفت که عمران خان فرصت کامل برای دفاع از خود در خصوص اتهامات اختفای دارایی داشته است.

وی ادامه داد: «در عوض عمران خان از این زمان برای به تعویق انداختن روند دادگاه استفاده کرد و به دادگاه عالی و دادگاه عالی‌تر رفت و آمد تا این پرونده را متوقف کند».

اورنگ زیب افزود که خان «به دلیل اعمال غیرقانونی، فساد، مخفی کردن دارایی‌ها و اظهار نادرست ثروت در اظهارنامه‌های مالیاتی گناهکار شناخته شده است».

در پی بازداشت عمران خان، گروهی از وکلا و حقوقدان‌های طرفدار عمران خان در شهر لاهور به خانه وی در پارک زمان رفتند و شعارهایی در اعتراض به محکومیت و بازداشت عمران خان سردادند.
مطالب پیشنهادی

از طرف دیگر منابع محلی گزارش کردند که اعلام خبر بازداشت نخست‌وزیر پیشین پاکستان، هواداران عمران‌خان در اعتراض به بازداشت او به خیابان‌های اسلام‌آباد، پیشاور و دیگر شهرها آمدند.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، پاکستان طی سال‌ها شاهد بازداشت نخست‌وزیران این کشور و مداخلات ارتش قدرتمند این کشور بوده است.

عمران خان هفتمین نخست‌وزیر پیشین پاکستان است که بازداشت می‌شود. « ذوالفقار علی بوتو» در سال ۱۹۷۹ بازداشت و اعدام شد. «نواز شریف» برادر نخست‌وزیر فعلی پاکستان نیز که بعنوان نخست‌وزیر فعالیت داشته است چندین بار به اتهامات فساد بازداشت شده است.

عمران‌خان در پیامی از پیش‌ضبط‌شده خطاب به هوادارانش گفته تا این پیام به دست شما برسد من در زندان خواهم بود؛ شما درخانه‌های خود ساکت نمانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.