تاخیر در ارسال سایوز به ایستگاه فضایی بین المللی

با توجه به نشت کپسول روسی «سایوز» قرار است یک نسخه پشتیبان برای بازگرداندن خدمه «ایستگاه فضایی بین‌المللی» به زمین آماده شود اما سایوز پشتیبان تا پیش از فوریه به ایستگاه نخواهد رسید.

مدتی زمان می‌برد تا یک نسخه پشتیبان برای خدمه «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) که در حال حاضر به کپسول «سایوز»(Soyuz) نشت‌کرده وابسته هستند، آماده شود و آنها را به خانه بازگرداند.

«سرگئی کریکالف»(Sergei Krikalev)، مدیر «مرکز آموزش فضانوردان گاگارین»(GCTC) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: اگر سایوز «ام‌اس-۲۲»(MS-22) پس از بررسی نشت مایع خنک‌کننده که در ۱۴ دسامبر رخ داد ناامن تلقی شود، فضانوردان باید تا فوریه منتظر بمانند تا سایوز پشتیبان به ایستگاه فضایی بین‌المللی برسد.

وی افزود: خدمه بعدی ما قرار بود در اواسط ماه مارس پرواز کنند.

در عوض می‌توان سایوز جدید را که برای آن خدمه برنامه‌ریزی شده است، خالی پرتاب کرد تا سه خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی را در صورتی که واقعا سرگردان شده باشند، به خانه بازگرداند.

کریکالف گفت: در هر حال، فقط می‌توان آن را کمی زودتر و شاید حدود دو یا سه هفته زودتر ارسال کرد. این حداکثر کاری است که ما در این مرحله می‌توانیم انجام دهیم.

«جوئل مونتالبانو»(Joel Montalbano)، مدیر برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی در ناسا گفت: علت پدید آمدن سوراخی که باعث نشت شد، هنوز در دست بررسی است اما یک ایده مبنی بر اینکه علت آن بخشی از بارش شهابی جوزایی بوده، رد شده است زیرا مسیر در جهت اشتباه بود.

ناسا روز ۱۸ دسامبر، با دوربین‌های نصب‌شده روی بازوی رباتیک «کانادارم۲»(Canadarm2) کار کرد. این بررسی، سوراخ کوچکی را در ام‌اس-۲۲ نشان داد که می‌تواند دلیل احتمالی این نشت باشد اما چگونگی به وجود آمدن سوراخ هنوز مشخص نیست.

مونتالبانو گفت: برای اینکه بهتر بفهمیم آیا این برخورد شهاب‌سنگ بوده یا مشکل سخت‌افزاری وجود داشته است، تصویرسازی‌هایی را انجام داده‌ایم.

یک احتمال دیگر، وجود یک تکه زباله فضایی است اما کریکالف گفت که چنین جسمی برای ردیابی کردن از زمین بسیار کوچک است زیرا سوراخ ایجاد شده تنها ۰.۸ میلی‌متر عرض دارد.

اگر روسیه بتواند سایوز بعدی را به سرعت به ایستگاه فضایی بین‌المللی برساند، ام‌اس-۲۲ آسیب‌دیده خالی بازمی‌گردد.

مونتالبانو افزود: «روسکاسموس»(Roscosmos) قصد دارد سایوز کنونی را به مدار بفرستد و به جمع‌آوری داده‌ها بپردازد تا بتوانند از آنها برای ارزیابی‌های آینده استفاده کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.