درخشش دانشگاه تبریز در رتبه بندی شانگهای: بهبود ۲۰۰ رتبه ای در حوزه پژوهش

دانشگاه تبریز در رتبه بندی شانگهای ۲۰۲۳، رتبه ۷۰۱ تا ۸۰۰ جهان و رتبه ۴ تا ۷ ایران را بدست آورد .

جلال شیری، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز با اعلام این خبر گفت: در رتبه بندی منتشر شده در سال ۲۰۲۳ شانگهای، ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبه بندی شده‌اند که دانشگاه تبریز در این رتبه بندی؛ رتبه ۷۰۱ تا ۸۰۰ جهان و رتبه ۴ تا ۷ ایران را کسب کرده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز در ادامه با تاکید بر اینکه رتبه دانشگاه تبریز در شانگهای ۲۰۲۲، ۹۰۱ تا ۱۰۰۰بود، یادآور شد: در رتبه بندی منتشر شده در سال ۲۰۲۳ شانگهای، ۱۰۰۰ دانشگاه برتر جهان رتبه بندی شده‌اند که در این بین تعداد ۱۰ دانشگاه نیز از ایران حضور یافته اند و دانشگاه تبریز در رتبه بندی امسال، نسبت به سال قبل ۲۰۰ رتبه بهبود یافته است.

 بر پایه همین گزارش؛ در رتبه بندی شانگهای، دانشگاه هایی مورد ارزیابی و رتبه ­بندی قرار می ­گیرند که دارای برندگان جایزه نوبل، برندگان مدال فیلدز، محققان پراستناد و یا مقالات منتشر شده در نشریات نیچر و ساینس باشند. علاوه بر این، دانشگاه هایی که تعداد قابل قبولی از مقالات نمایه شده در نمایه استنادی توسعه یافته علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی داشته باشند را نیز شامل می شوند.

به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تبریز، کیفیت آموزش (فارغ التحصیلان برنده جایزه نوبل (با وزن ۱۰ درصد)، کیفیت اعضای هیئت علمی (اعضای هیات علمی دارای جایزه نوبل و نیز پژوهشگران پراستناد با وزن ۴۰ درصد)، بروندادهای پژوهشی (با وزن ۴۰ درصد) و عملکرد سرانه دانشگاه (با وزن ۱۰ درصد)، چهار معیار به کار برده شده در نظام رتبه بندی شانگهای است.

منابع گردآوری شده در این رتبه بندی شامل وب سایت های جوایز نوبل، مدال فیلدز، پایگاه­ های اطلاعاتی و اطلاعات آماری دولتی است و اطلاعات پژوهشی دانشگاه ها نیز از پایگاه استنادی WOS استخراج می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.