سالانه حدود ۱۶ هزار نفر در حوادث رانندگی کشور جان خود را از دست می‌دهند

رئیس پلیس راهور گفت: به طور متوسط سالانه حدود ۱۶ هزار نفر در حوادث رانندگی کشور جان خود را از دست می‌دهند و هیچ راهکاری برای جبران خسارت معنوی به جان‌باختگان حوادث جاده‌ای ارائه نشده است.

سردار سید کمال هادیان‌فر در جلسه شورای راهبری کاهش تصادفات آذربایجان شرقی گفت: ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور که در نقش راننده، سرنشین یا عابر پیاده هستند کاربر ترافیک محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۹۶ درصد از حمل‌ونقل کشور، حمل‌ونقل زمینی است، گفت: حجم ترددها در سال گذشته ۷/۶ میلیارد تردد در ۲۹۷ هزار کیلومتر راه‌های کشور بود.

هادیان‌فر ادامه داد: ۱۴۴۰ شهر در کشور داریم که ۷۰۳ شهر از این آمار، فاقد پلیس راهور است، این شهرها همان شهرهای جدیدی هستند که در تقسیمات کشوری به شهر ارتقا یافته‌اند، در استان آذربایجان شرقی نیز ۴۵ شهر فاقد پلیس راهور هستند.

رئیس پلیس راهور کشور افزود: ما تقریباً ۳۷ میلیون وسیله نقلیه داریم که ۲۶ میلیون آن، خودروی سبک به میزان حدود ۶۱ درصد و باقی آن موتورسیکلت‌ها هستند. ۳۵ درصد وسیله نقلیه کشور در سن فرسودگی و اسقاط قرار دارند. همچنین ۵۲ میلیون نفر در کشور ما گواهینامه رانندگی دارند که هرسال یک میلیون و ۸۰۰ نفر گواهینامه جدید دریافت می‌کنند.

وی گفت: ما ۵۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم که ۲۰۰۰ نقطه آن شهری و ۳۲۰۰ نقطه آن جاده‌ای است.

 هادیان‌فر افزود: میزان مرگ ناشی از تصادفات رانندگی در سال‌های ۸۱ تا ۸۳ افزایش داشت؛ اما  از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ روند کاهشی داشته و از سال۱۳۹۵ به بعد، دوباره رو به ‌افزایش گذاشته است. در سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۹هزار و ۴۵۰ نفر جان‌باخته و ۳۷۸ هزار مجروح داشتیم که اگر کنترل نشود شاهد افزایش آمار تلفات جاده‌ای خواهیم بود.

رئیس پلیس راهور با بیان اینکه شاخص‌های توسعه‌یافتگی، انضباط ترافیکی و کاهش تصادفات است، تصریح کرد: یک زمانی گفته می‌شد که در بروز تصادفات سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه نقش دارند؛ ولی الان پنج عامل مدیریت، راه، وسیله نقلیه، انسان و آموزش در این زمینه نقش دارند.

اولویت اساسی کلان‌شهر تبریز نوسازی و بازسازی ناوگان درون‌شهری است

استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: در راستای کمک به توسعه ناوگان شهری اولویت اساسی ما در کلان‌شهر تبریز نوسازی و بازسازی ناوگان درون‌شهری است.

عابدین خرّم افزود: راهکار ما برای توسعه ناوگان شهری، افزایش‌دادن اتوبوس و تاکسی بود. هر چند از سال ۱۳۷۵ دستگاه جدیدی به ناوگان شهری علی‌رغم افزایش جمعیت اضافه نشده بود و عمر ناوگان‌ها  اغلب بالا بود و مردم هم از وضعیت موجود راضی نبودند که در راستای کمک به توسعه ناوگان شهری در نیمه دوم سال گذشته هزار دستگاه تاکسی به ناوگان سبک و ۱۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان سنگین اضافه شد که هم‌زمان با تبریز در شهرهای مراغه، مرند میانه هم ناوگان شهری بازسازی شد.

وی اظهار کرد: از سفر رئیس‌جمهور به استان در سال گذشته و  امسال، مصوبات خوبی در دوبانده و آسفالت کردن جاده‌ها و اصلاح ۱۰ نقطه حادثه‌خیز داشتیم که اجرای این مصوبات جزو اولویت ماست، مجموعه برخی اقدامات باعث شد تا تصادفات در سطح استان کاهش یابد که این امر با همکاری دستگاه‌های اجرایی دخیل و عوامل پلیس راهور میسر شده که جا دارد تشکر کنیم.

خرّم ادامه داد: بعد از کرونا متوجه تردد بیشتر و سفر فزاینده در جاده‌های استان در بازه زمانی عید و تعطیلات شدیم که برنامه‌ریزی برای اصلاح مناطق حادثه‌خیز و نقاط گردشگری انجام شد و بسیاری از جاده‌ها اصلاح و بازسازی شدند.

استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: فضای گردشگری ما در ایام تعطیل پرتردد است، در برخی مسیرها به ویژه ورزقان به خاروانا کمبود امکانات و نیروی انسانی پلیس داریم که انتظار داریم نسبت به کنترل و کاهش تصادفات با  به‌روز کردن تجهیزات و رصد تخلفات و تأمین نیروی انسانی در این خطوط  اقدام اساسی انجام شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط عمومی استانداری، خرّم گفت: در سال گذشته حدود ۷۰ هزار گردشگر خارجی داشتیم که  علی‌رغم ورود این گردشگران به استان، شهر تبریز نقصان جدی در حوزه تأمین نیروی انسانی دارد که امیدواریم  اقدام اساسی در راستای تأمین نیروی موردنیاز و تجهیز موارد رصد انجام شود تا شاهد کنترل مؤثر در این مورد باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.