سلاح قدرتمند آمریکا برای تایوان/ ماسک چین را عصبانی می‌کند؟

استارشیلد اسپیس ایکس، یک شبکه ماهواره‌ای که برای ارتش ایالات متحده طراحی شده است، می‌تواند برای تایوان در بحران‌های نظامی راه نجات باشد. اما یک مشکل وجود دارد: ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل اسپیس ایکس، علیرغم داشتن قراردادی با پنتاگون که وی را ملزم به انجام این خدمات می کند، تمایلی به ارائه خدمات به این کشور جزیره ای نداشته است.

پنتاگون خواهان یک شبکه ارتباطی قوی است

به همین دلیل است که گروهی از قانونگذاران آمریکایی به رهبری نماینده مایک گالاگر (R-WI) روز چهارشنبه نامه‌ای به ماسک ارسال کردند و از او خواستند که استارشیلد را در اختیار نیروهای دفاعی آمریکا در داخل و اطراف تایوان قرار دهد. این نامه که توسط فوربس به دست آمده و گزارش شده است، هشدار می‌دهد که منافع و متحدان ایالات متحده در منطقه هند و اقیانوس آرام بدون شبکه ارتباطی قوی در معرض خطر جدی قرار خواهند گرفت.

ایلان ماسک، چین و تایوان

این نامه در حالی منتشر می‌شود که اخیرا تنش‌ها بین چین و تایوان تشدید شده است. چین تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و استفاده از زور برای اتحاد مجدد آن را رد نکرده است. تایوان یک دموکراسی خودگردان است که از حمایت قوی ایالات متحده و سایر کشورها برخوردار است.

ماسک اما روابط پیچیده ای با هر دو طرف دارد. او حضور گسترده‌ای در چین دارد، جایی که شرکت خودروهای الکتریکی او، تسلا، یک کارخانه بزرگ و یک پایگاه طرفداران وفادار دارد. او همچنین با موضع چین در مورد تایوان ابراز همدلی کرده و در سال ۲۰۲۲ پیشنهاد کرده است که می‌توان برای کاهش درگیری به صلح رسید.

اما ماسک همچنین برای جاه طلبی‌های فضایی خود به دولت و ارتش ایالات متحده وابسته است. اسپیس ایکس از سال ۲۰۱۹ بیش از ۵۰۰۰ ماهواره پرتاب کرده است و پیشروترین ارائه دهنده خدمات اینترنت ماهواره‌ای در جهان است. این کشور قراردادهای سودآوری را با پنتاگون، ناسا و سایر آژانس‌ها منعقد کرده و متعهد شده است که به آنها «دسترسی جهانی» به شبکه‌های خود بدهد.

شبکه استارشیلد

یکی از این شبکه‌ها استارشیلد است که از ماهواره‌های مدار پایین زمین برای ارائه ارتباطات و تصاویر پرسرعت، ایمن و انعطاف پذیر به ارتش استفاده می‌کند. این شبکه می‌تواند برای تایوان حیاتی باشد، به خصوص اگر چین کابل‌های اینترنت زیردریایی خود را قطع کند.

وضعیت در تایوان

با این حال، استارشیلد یکی از گزینه‌های متعدد برای امنیت ارتباطات تایوان است. برخی از کارشناسان استدلال می‌کنند که تکیه بر یک شبکه می‌تواند مخاطره آمیز باشد و تایوان باید منابع اینترنت ماهواره‌ای خود را متنوع کند. تایوان همچنین نسبت به روابط تجاری عمیق ماسک با چین مشکوک است و از اظهارات طرفدار پکن او عصبانی است. حدود ۲۰ درصد از درآمد تسلا از چین است و بیش از نیمی از وسایل نقلیه آن در کارخانه گیگ شانگهای آن در سال ۲۰۲۲ ساخته شد.

در سپتامبر سال گذشته، ایلان ماسک اظهار داشت که تایوان بخش جدایی ناپذیر چین است. در پاسخ، جوزف وو، وزیر امور خارجه تایوان، علناً مخالفت خود را اعلام کرد و اظهار داشت که تایوان بخشی از جمهوری خلق چین نیست و برای فروش نیست.

بعید است که ماسک را بتوان تحت فشار قانونگذاران به فعال کردن استارشیلد در تایوان واداشت. او در گذشته دسترسی استارلینک را در بخش‌های مورد مناقشه اوکراین محدود کرده بود، زیرا گفت که نمی‌خواهد صراحتاً در یک اقدام بزرگ جنگ و تشدید درگیری شریک باشد. اما با توجه به اهمیت قراردادهای نظامی اسپیس ایکس با دولت ایالات متحده در تایوان، او باید یک گزینه را انتخاب کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.