علت های پنهان مهم در ابتلا به یبوست

باید بدانید که یبوست بیماری نمی باشد اما می تواند دلیل وجود بیماری های زمینه‌ای در بدن باشد.

از علت های آشکار ابتلا به یبوست می توان به تغییر سبک زندگی، شرایط سلامت روان و رژیم غذایی اشاره کرد.

ما در این جا به بررسی و معرفی علت های مخفی و مهم ابتلا به یبوست اشاره کردیم. با ما همراه باشید.

  1. شاید بدنتان کم آب شده باشد

تنظیم صحیح میزان آب در بدن، مزیت های بسیاری دارد  که از میان آن ها می‌توان به افزایش انرژی، حفظ انعطاف‌پذیری پوست و… اشاره کرد. اشخاصی که در طول شبانه روز به میزان کافی آب نمی خورند، به کم آبی مبتلا می شوند. این اشخاص باید بدانند که کم آبی می‌تواند از علت های مهم ابتلا به یبوست باشد. در فعالیت بدن مربوط به هضم غذا اصولا به میزان یک لیتر آب به روده ها وارد می شود ولی تنها میزان کمی از این آب با مدفوع از بدن بیرون می‌آید. چنانچه مدفوع شخصی خیلی خشک باشد که علت آن کم‌آبی بدن و یا تاخیر در دفع می باشد، در نتیجه فعالیت مربوط به دفع نیز با درد و ناراحت کننده خواهد بود.

  1. داشتن استرس و اضطراب مزمن

اصولا استرس و اضطراب به روش های گوناگونی اتفاق می افتند. استرس و اضطراب زیاد در برخی اشخاص سبب بروز نشانه ها و علامت های روانی یا احساسی همچون ترس یا دلهره می شود. از دیگر نشانه ها که توسط استرس و اضطراب به وجود می‌آید می توان به زیاد شدن ضربان قلب، سرگیجه، بی‌خوابی و به علاوه یبوست اشاره کرد. اضطراب مزمن هم بر میکروبیوتای روده اثر بدی دارد و هم موجب ابتلا به مشکلات گوارشی گوناگون همچون حرکات نامنظم روده و سندرم روده تحریک‌پذیر می شود. مطالعات انجام شده در این زمینه بیانگر این می باشند که اضطراب به علت برانگیخته کردن واکنش‌های عصبی می‌تواند فعالیت طبیعی روده‌ها را با مشکل مواجه کرده و موجب ابتلا به یبوست شود.

  1. نخوردن فیبر به میزان کافی

مواد غذایی حاوی فیبر جهت متعادل کردن قند خون، سلامت روده‌ها و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مزمن کاربرد بسیاری دارند. همچنین فیبر از درشت‌مغذی‌های مهم به شمار می آید که خیلی ها به آن توجه نمی کنند. در حقیقت، چنانچه شخصی یبوست داشته باشد، در قدم اول می بایست میزان فیبر دریافتی خود را ارزیابی کند و اگر میزان آن کم بود، فیبر دریافتی روزانه خود را تا میزان استاندارد افزایش دهد. خوردن فیبر باید روزانه بین ۲۲ تا ۳۴ گرم باشد. در این باره پژوهشگران بیان کرده اند که مردان می بایست خوردن فیبر را در محدوده ۲۸ گرم نگه دارند. با تمامی این تفاسیر هنوز عده بسیاری وجود دارند که به خوردن این ماده مغذی اهمیت نمی دهند و در کل تنها ۱۴ گرم فیبر در روز می خورند.

  1. خوردن دارو یا مکمل جدید

خوب است بدانید که نباید در خوردن مواذ مغذی خوب زیاده‌روی کنید چرا که ممکن است که نتایج بدی داشته باشد، این مورد در مورد مکمل‌های غذایی میز صدق می کند. با توجه به این که آهن و کلسیم از جمله مواد مغذی مهم جهت سلامت استخوان و خون دن فرد می باشند، ولی زیاد خوردن آن ها می تواند فعالیت های مربوط به روده را کند بکند و سبب ایجاد یبوست شود.

این مورد می تواند از طریق خوردن برخی دیگر از دارو ها همانند آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای ضددرد، داروهای ضدفشارخون و داروهای ضدافسردگی نیز اتفاق بیفتد چرا که تمامی این داروها در کنترل حرکات روده حائز اهمیت می باشند. برخی از این داروها مدت مورد نیاز جهت گذشتن غذاها از دستگاه گوارش را کم می‌کنند زیرا می توانند مایعات دستگاه گوارش را کم کنند. این فعالیت های بیان شده در نهایت سبب بروز یبوست در بدن می‌شوند. به خاطر این می باشد که پژوهشگران هشدار می دهند که چنانچه این داروها را می خورید، در مقابل به خوردن فیبر کافی در روز اهمیت دهید و همچنین مقدار آب مصرفی خود را افزایش دهید. چنانچه نوشیدن آب و مایعات را بیشتر در ساعات صبح انجام دهید، دیگر مشکلاتی از این قبیل برایتان اتفاق نمی افتد.

1 نظر
  1. مجتبی می گوید

    بهترین راه برای تشخیص مشکلات روده بزرگ انجام دادن کولونوسکوپی است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.