قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد؛ احتمال واردات گوشت قرمز و دام زنده از آفریقا تا یک ماه آینده

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ با کشور آفریقا در حوزه واردات دام و گوشت قرمز گفت: برنامه ریزی کردیم یکی یا دو مجموعه فعال در حوزه واردات دام ورود کنند و مذاکرات خود را انجام دهند. برآورد ما این است که طی یک ماه آینده بتوانیم اولین تعاملات تجاری را در این حوزه انجام دهیم.

علیرضا پیمان پاک با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی فعالیت‌های بین المللی دولت سیزدهم ایجاد توازن در روابط تجاری و اقتصادی است، اظهار کرد:دیدگاهی در گذشته وجود داشت که بایستی بر بازارهای خاص تمرکز کرد اما در حال حاضر کشورهای پیشرو در حوزه‌های بین‌المللی و کشورهای نوظهور مانند ترکیه و چین توجه به بازارهای بکر و جدید دارند و بیشترین سرمایه‌گذاری در حوزه آفریقا را ابتدا چین و سپس ترکیه انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: بازارهای بزرگی در دنیا وجود دارد. اوراسیا، جنوب شرق آسیا، آمریکای لاتین و  به خصوص قاره آفریقا که بازار بکر با اقتصاد مناسب است.۱۲۰۰ میلیارد دلار تجارت حوزه آفریقا است که بیش از  حدود ۶۰۰ میلیارد دلار آن واردات و تقریبا همین مقدار صادرات است. در حقیقت این حوزه فرصت ویژه‌ای را برای ما ایجاد می‌کرد. فرصتی که تاکنون مغفول مانده است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: باید برای توسعه این تجارت به زیرساخت‌های لجستیکی، مسائل گمرکی، مسائل پولی و مالی و حتی رفت‌و آمد نیز  توجه شود. اینکه به آفریقا پرواز مستقیم نداریم، یعنی غفلت کردیم.

وی با اشاره به  حجم تجارت ایران با کشورهای آفریقایی گفت: تراز تجاری که در ابتدای دولت ۶۰۰ میلیون دلار بود، در حال حاضر به ۱.۲ میلیارد دلار رسیده است.

پیمان پاک با حضور در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه یکی از موضوعات اصلی که در قاره آفریقا به دلیل شرایط اقلیمی  و آب و هوایی وجود دارد تولید محصولات کشاورزی در ابعاد گسترده است، گفت:به واسطه مسائلی که به وجود آمده نیازمندیم بخشی از نیاز پروتئینی کشور را از واردات تامین کنیم. حدودا یک میلیون تن مصرف گوشت قرمز داریم و در حال حاضر ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن را وارد می کنیم. یکی از بهترین منابع در این بخش، منابع کشور آفریقا است.

وی همچنین عنوان کرد:تصور عجیبی وجود داشت که نمی‌توان در همه بخش‌ها سراغ قاره رفت. در کنیا همه پروتکل‌ها رعایت می‌شود. مرکز بهداشت جهانی دامپزشکی در قاره آفریقا در کنیا مستقر است. از بسیاری از کشورهای دیگر که با آنها تعاملات دامی داریم استاندارهای دامپزشکی‌شان جلوتر است.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در ادامه گفت:حوزه دامپزشکی ما از هفته‌ها قبل مراوداتی با آفریقا داشتند و ویدیو کنفرانس‌هایی نیز برگزار شد و به یک توافق در حوزه دامپزشکی رسیدیم تا بتوانیم در زمینه حوزه دامی براساس پروتکل‌های دامپزشکی از قاره آفریقا و خصوصا کنیا هم دام زنده و هم گوشت وارد کنیم. همچنین رئیس سازمان دامپزشکی و هیات همراه از کشتارگاه‌ها  بازدیدهایی داشتند و این کشتارگاه نیز استانداردهای بالایی دارند. در همان سفر برنامه ریزی کردیم یکی یا دو مجموعه فعال در حوزه واردات دام ورود کنند و مذاکرات خود را انجام دهند. برآورد ما این است که طی یک ماه آینده بتوانیم اولین تعاملات تجاری را در این حوزه انجام دهیم.

وی همچنین به امضای تفاهم‌نامه در حوزه شیلات نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه شیلات هم با دو رویکرد موافقت‌نامه امضا شد. یکی اینکه صیادها ایرانی بتوانند از فضای ساحلی کنیا برای استحصال ماهی استفاده کنند. بسیاری از محصولات دریایی ما وارداتی است و از این بخش می‌توانیم نیازها را تامین کنیم. یک بعد دیگر نیز صادرات دانش فنی، خدمات وتوانمندی‌های ما در حوزه صید اعم از تولید ماهی در قفس، فناوری‌های فنی و حرفه‌ای است.

پیمان پاک با  اشاره به اینکه در حوزه اوگاندا نیز تمرکز بر بخش کشت فراسرزمینی بود، گفت: زمینی در ادوار گذشته به ایران واگذار شده‌ بود که به دلیل عدم پیگیری‌ها فعالیت جدی روی آن صورت نگرفته بود. در یکی دوسال گذشته چند شرکت بخش خصوصی ایرانی فعالیت‌های خوبی را شکل دادند. در حوزه تولید پیله ابریشم، ذرت و محصولات مختلف فعالیت‌های خوبی انجام شده و راندمان تولید نیز به دلیل شرایط آب وهوایی راندمان بسیار بالا است.

وی همچنین عنوان کرد:ما می‌توانیم از این ظرفیت در  شرایطی که کم آبی داریم  و  همچنین بیش از ۱۰ میلیارد دلار نهاده‌های دامی کشاورزی اعم از ذرت، گندم، جو و دانه‌های روغنی را وارد می کنیم، بهره‌مند شویم. در نتیجه ما با دو شیوه یکی ایجاد تنوع در مبادی وارداتی که مستقیما در امنیت غذایی کشور موثر است و دوم اینکه ظرفیت‌های آفریقا بکر است می‌توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم. اما باید توجه داشته‌باشیم که باید از کشت فراسرزمینی و تولیدکنندگان حمایت و مقدمات آن نیز فراهم شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.