سزارین بلای جان سیاستهای جمعیتی

یک دکترای جامعه شناسی توسعه اجتماعی، سزارین را بلای جان سیاستهای جمعیتی و ترجمان عملی و تداوم شیوه” دوبچه کافی است”، دانست.

محمد صادق فتح اللهی در گفت و گو با بیان اینکه متاسفانه درسالهای اخیر و به موازات تضعیف برخی ارزشهای اصیل انسانی در جهان و به تبعیت از آن در جامعه خودمان و شکل گیری ارزش سازی و ارزش پردازیهای تصنعی سلبریتیک، شاهد مسابقه ای جاهلانه در ” تنظیم تولد نوزادان در تاریخهای خاص و به اصطلاح رُند “هستیم، افزود: صد متاسفانه در این میان برخی از فعالین جامعه پزشکی، منفعل از این درخواست غیر منطقی والدین و فضای اجتماعی مدگرایانه پدید آمده، به این موضوع تن داده و حتی بعضا و شوربختانه سودجویی هایی نیز در این میان صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه ماهیت عمل سزارین ( که باید صرفا در خدمت سلامت مادر و نو زاد باشد و بهنگام خطر بدان اقدام کرد…) چگونه به یک شیوه غالب تبدیل شده و سبک زندگی چه بلایی بر سر موالید می آورد، نکته ای است که عقلای جامعه باید چاره ای برای آن بیابند،گفت: آنگاه که سیاست محدود سازی جمعیت در دهه ۷۰ پایه گذاری شد و به تبعیت از سیاستهای قبل از انقلاب اسلامی، شعار “دو بچه کافی است” مبنای عمل مراکز بهداشتی و درمانی قرار گرفت و ما را به ورطه نابودی جمعیتی کشاند، شاید هیچکس متوجه عمق فاجعه ای که بانک جهانی و صندوق بین المللی پول از طریق یونیسف برای ما طراحی کرده بودند، نشد.

این جامعه شناس توسعه اجتماعی خاطر نشان کرد: اکنون که نظام جمهوری اسلامی ایران به عمق این تهدید ملی واقف شده و دریافته که تنها چند سال تا بسته شدن پنجره جمعیتی ( پیرشدن جمعیت فعال  ۱۵ تا ۶۵ سال و از میان رفتن امکان زاد و ولد و فقدان جمعیت جایگزین بدلیل کاهش موالید)فرصت باقی است، با تصویب و اجرای قانون جوانی جمعیت در صدد جبران مافات و رهایی از این ورطه هولناک برآمده است.

وی افزود:امروزه با پدیده ناهنجاری همچون “سقط جنین” و “سزارین” مواجه هستیم. وقتی می دانیم و می شنویم که مادرانی که فرزندانشان را با روش سزارین بدنیا می آورند، فقط قادر خواهند بود دو فرزند داشته باشند، متوجه عمق فاجعه میشویم که ” ترویج سزارین” یعنی عملیاتی شدن بی سروصدای همان شعار دو بچه کافی است!! و نقض غرض سیاست جوانی جمعیت و قفل کردن آن در فضای سبک زندگی و جامعه پزشکی. بد نیست بدانیم که تارخ زایمان سزارین در برابر زایمان فیزیولوژیک و طبیعی در ایران حدود ۸۵ به ۱۵ در بهترین و خوشبینانه ترین برآوردهاست که با میانگین جهانی فاصله بسیار دارد!

این جامعه شناس گفت: بر این اساس و با توجه به حساسیت های بجای وزارت بهداشت و درمان در حوزه تحکیم و اجرای بهینه قانون جوانی جمعیت و پیگیریهای دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و معاونت درمان این دانشگاه به مثابه سیاستگذار استانی این عرصه، یکی از بیمارستان های ارومیه برآن شد تا با پایبندی به اخلاق پزشکی و پاسداشت سیاستهای جمعیتی و ادای سهم خود در فرهنگ سازی و تقابل با این سبک جاهلیت مدرن، تمامی عمل های جراحی سزارین را در تاریخهای دوم و ۲۲ اردیبهشت سال جاری را متوقف کند و تنها عملهای جراحی را مجاز شمارد که به تشخیص پزشک مقیم بیمارستان و برای نجات جان مادر و فرزند( اندیکاسیون) الزامی و گریزناپذیر است.

فتح اللهی گفت: امید که این شیوه اخلاقی و مسئولانه بدل به رویه ای عمومی پزشکی_ فرهنگی در محدود سازی اعمال مدگرایانه و ناشی از سبک زندگی رایج و مغایر با سیاستهای قانون جوانی جمعیت گردد و مورد تشویق متولیان امر قرار گیرد همانگونه که انتظار می رود با رفتارهای رودر رو و متناقض نیز مواجهه ای شایسته اتفاق افتد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.