سیل و زلزله در جنوب سیستان و بلوچستان/ امدادرسانی ها ادامه دارد

مناطق سیل زده جنوب استان سیستان و بلوچستان که چند روزیست بخاطر باران درگیر سیل و آبگرفتگی است با مشکلات زیادی رو به رو شده است.

از بین رفتن راه دسترسی، آبگرفتگی منازل مردم، عدم امداد رسانی بموقع، کمبود آب آشامیدنی و غذا، از بین رفتن اراضی کشاورزی، سرمای هوا برخی از مشکلات پیش روی مردم است، اما در این میان مسئولین استانی و کشوری نیز طی چند روز اخیر بازدیدهایی از منطقه داشته اند و برخی امداد رسانی ها شکل گرفته ولی هنوز کافی نیست و مردم دچار مشکلات زیادی هستند.

سیل و زلزله در حنوب سیستان و بلوچستان/ امدادرسانی ها ادامه دارد

امدادرسانی به ۱۹ هزار سیل زده توسط جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان

رییس جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون به بیش از ١٩ هزار نفر در ۴۴۸ روستای متأثر از سیلاب سیستان و بلوچستان امدادرسانی شده است.

سید مهدی سجادی امروز سه شنبه در حاشیه بازدید از مناطق سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان اظهار کرد: از ابتدای شروع سیلاب در جنوب استان هزار و ۴۸۹ نفر روز در قالب ۲۸۹ تیم امدادی به این منطقه اعزام و خدمات امدادی را در ۴۴۸ روستای استان با استفاده از ۲۲۹ دستگاه خودرو امدادی شروع کردند.

وی ادامه داد: تاکنون امداد رسانی به ۱۹ هزار نفر در قالب چهار هزار و ۱۵۳ خانوار انجام شده است، همچنین ۱۰۲ نفر حادثه دیده که در سیلاب گیر افتاده بودند عملیات رهاسازی آن‌ها توسط جمعیت هلال احمر انجام و به مراکز درمانی انتقال داده شدند.

رییس جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان عنوان کرد: در این مدت ۳۵ سورتی پرواز توسط بالگردهای جمعیت هلال احمر استان برای امداد رسانی به افراد در مناطقی که در محاصره سیلاب بود، انجام شده است.

سجادی از توزیع ۷۰۰ چادر امدادی، ۶۰۰ تخته موکت، سه هزار و ۵۰۰ تخته پتو، ۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم نایلون، ۳۰۰ شعله والور، بیش از ۱۰ هزار سبد غذایی و معیشتی به عنوان بخشی از خدمات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در مناطق سیل زده برای افراد حادثه دیده یاد کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۸ محموله امدادی به دست هلال احمر سیستان و بلوچستان رسیده است گفت: در صورتی‌ که در روزهای آینده مشکلی در این منطقه به وجود بیاید نیروهای هلال احمر برای خدمات رسانی به مردم در آماده باش کامل هستند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: علاوه بر نیروهای جمعیت هلال‌احمر استان نیروهای هلال‌احمر استان های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، یزد، کرمان و بوشهر برای کمک به حادثه دیدگان به منطقه اعزام شده اند.

سیل و زلزله در حنوب سیستان و بلوچستان/ امدادرسانی ها ادامه دارد

عملیات برق‌رسانی و آبرسانی به روستاهای سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان انجام شده است

وزیر نیرو با اشاره به اینکه عملیات برق رسانی و آبرسانی به روستاهای مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان انجام شده است، گفت: با توجه به مدیریت مطلوب بحران، اقدام های خوبی برای بازسازی زیرساخت‌ها اجرایی شده است که امیدواریم این اقدامات موثر واقع شود.

علی اکبر محرابیان در سفر به استان سیستان و بلوچستان درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده جنوب استان سیستان و بلوچستان افزود: سدهای بزرگ جنوب استان نقش موثری در مهار سیلاب و کاهش خسارت‌ها در جریان بارش‌های سنگین روزهای گذشته داشتند.

وی خاطرنشان کرد: در مناطق سیل‌زده جنوب استان در یک بازه زمانی بسیار کوتاه بارش‌های سنگینی رخ داد و در برخی نقاط میزان بارش به بیش از ۲۸۰ میلی‌متر رسید که این بارش‌ها سبب شد تا حجم وسیعی از آب در رودخانه‌ها و نهرها رها شود.

وی ادامه داد: وجود سدهای بزرگ با ذخیره مناسب در منطقه مانند سد کهیر، سد زیردان، سد خیرآباد و سد پیشین سبب شد تا ضمن مهار بخش قابل توجهی از سیلاب‌ها بحران پیش آمده بدون خسارت جانی و با حداقل خسارت‌های مالی سپری شود.

محرابیان بیان کرد: در بخش برق، عملیات برق رسانی به تمام روستاهای فاقد برق اجرایی شده و در حوضه آبرسانی نیز شبکه آب بخش قابل توجهی از روستاها پایدار شده است.

وی ادامه داد: در حوزه راه‌ها، پل‌ها و ابنیه فنی در برخی نقاط همچنان مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم با مدیریت خوب همکارانمان در وزارت راه و شهرسازی شاهد مرتفع شدن این مشکلات در روزهای آینده باشیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه مدیریت منابع آب سطحی و وجود سدهای بزرگ در منطقه سبب شد تا حجم خسارت‌ها کاهش یابد، اضافه کرد: با توجه به اینکه بخشی از بارش‌ها در پایین سدها رخ می‌دهد و برای روزهای آینده نیز پیش‌بینی وقوع بارش‌های جدید صورت گرفته است، این ضرورت وجود دارد که شهروندان عزیز با رعایت نکات ایمنی کمک کنند تا با کمترین خسارت‌ها بارش‌های پیش رو را نیز پشت سر بگذاریم.

سیل و زلزله در حنوب سیستان و بلوچستان/ امدادرسانی ها ادامه دارد

شبکه آب ۲۰۰ روستای سیل زده جنوب سیستان و بلوچستان وارد مدار شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان گفت: با وجود نبود امکان رفع حوادث در ۴۸ ساعت ابتدایی وقوع سیل، تاکنون شبکه آب ۲۰۰ روستا وارد مدار بهره‌برداری شده است.

علیرضا قاسمی در جلسه ستاد بحران سیستان و بلوچستان که با حضور وزیر نیرو و استاندار در چابهار برگزار شد، بیان کرد: با توجه به سیلاب اخیر در حوزه شهرستان دشتیاری، منطقه پلان، تلنگ و پیرسهراب از مجموع ۵۲۰ روستا، طبق برآورد انجام شده ۱۷۶ روستا دچار مشکل و قطعی آب شدند که با تلاش همکاران از ابتدای وقوع سیلاب و مهیا کردن شرایط برای رفع آسیب‌ها تاکنون شبکه آب آشامیدنی ۱۴۲ روستای این مناطق وارد مدار شده است.

وی با اشاره به وضعیت سایر شهرستان‌های درگیر سیل سیستان و بلوچستان، گفت: در ۱۰ شهرستان استان شامل قصرقند، نیکشهر، زرآباد، کنارک ایرانشهر، سوران، مهرستان، سراوان، گلشن و دلگان تاسیسات آب ۶۵ روستا دچار آسیب شد که از این تعداد شبکه آب ۶۰ روستا احیا و در روستاهای باقی‌مانده در ۲۴ ساعت آینده شبکه آب پایدار خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان ادامه داد: از ابتدای بارش‌ها ارائه خدمات آبرسانی در ۲۴۱ روستا به دلیل وقوع سیلاب سهمگین دچار اختلال شد که تاکنون مشکل آب ۲۰۰ روستا مرتفع و بقیه روستاها نیز به زودی وارد مدار بهره‌برداری خواهند شد.

وی اظهار کرد: در مقایسه با سیل سال ۹۸، که شبکه آب ۱۲۱ روستا با قطعی آب مواجه و شدت و میزان بارندگی کمتر از سیل اخیر بود، رفع حوادث و وارد مدار کردن تاسیسات آبرسانی در یک ماه زمان برد اما در این برهه در پنج روز مشکل آب ۲۰۰ روستا برطرف و پیش‌بینی می‌شود بقیه روستاها در ۲۴ ساعت آینده به شبکه آب وصل شوند.

قاسمی با بیان اینکه، با توجه به اینکه پس از وقوع سیلاب نشست‌هایی در سطح خاک رخ می‌دهد امکان بروز حادثه و آسیب به شبکه دور از انتظار نیست، افزود: از این رو تمهیدات لازم اندیشیده شده و تیم‌های عملیاتی شرکت با تمام تجهیزات در آمادگی کامل به سر می‌برند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان ادامه داد: در بارش‌های اخیر تنها در منطقه شارک، ۲۸۰ میلیمتر بارش باران را در سه روز داشته‌ایم که این میزان حدود سه برابر میانگین ۱۰۰ میلیمتری متوسط بارش سالانه استان است. جاری شدن سیلاب در منطقه طبیعی بود و با وجود تمام خسارت‌هایی که سیلاب وارد کرده، به نظر ما برکات سیلاب بیشتر بوده و وجود آب، نعمت بسیار بی بدیلی است، این اشکالات هم اگر وجود دارد، از زیرساخت‌های ماست.

سیل و زلزله در حنوب سیستان و بلوچستان/ امدادرسانی ها ادامه دارد

آماده باش ۵۰ اکیپ راهداری و ۳۴۰ راهدار در جنوب سیستان و بلوچستان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان گفت: با دریافت هشدار سطح نارنجی هواشناسی مبنی بر احتمال بارندگی شدید و سیلاب از ۱۵ اسفند تا ۱۶ اسفندماه سال جاری، تمامی اکیپ های راهداری در این منطقه به حالت آماده باش کامل درآمده اند.

شهرام مبارکی در گفت وگو با ایسنا- بیان کرد: با توجه به تجربه مدیریت سیل در جنوب استان، در حال حاضر با تمام توان لجستیکی و اعزام ماشین آلات سنگین به شهرستان‌ها بر اساس اولویت‌های مورد نظر طبق اهمیت راهها، در حوزه راهداری برای مقابله با بحران احتمالی آمادگی لازم را داریم.

وی با اشاره به استقرار اکیپ‌های راهداری در محورهای مواصلاتی جنوب استان، خاطرنشان کرد: راهداران پرتلاش استان با تمام توان در حال آماده‌باش و گشت‌زنی در محورها هستند و به محض وقوع هرگونه حادثه، نسبت به رفع آن اقدام خواهند کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب سیستان و بلوچستان از کاربران جاده ای خواست تا قبل از سفر با شماره تماس ۱۴۱ مرکز مدیریت راه‌ها تماس گرفته و با اطلاع از وضعیت راه‌ها نسبت به سفر اقدام کنند.

سیل و زلزله در حنوب سیستان و بلوچستان/ امدادرسانی ها ادامه دارد

ارسال بیش از ۱۵ کامیون تجهیزات آموزشی به مناطق سیل زده سیستان وبلوچستان

مدیر کل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۱۵ کامیون تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی به مناطق سیل زده جنوب استان ارسال شد.

میثم لکزایی امروز در مراسم ارسال این کمک ها افزود: چهارمیلیارد تومان تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی به مدارس جنوب استان اختصاص یافته است.

لکزایی با اشاره به اینکه این تجهیزات امروز به مناطق سیل زده دشتیاری چابهار و کنارک ارسال شد گفت: تعمیرات مدارس آسیب دیده از سیل نیز در دستور کار است و هیچ وقفه آموزشی ایجاد نخواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اجرای عدالت آموزشی گفت: سیستان وبلوچستان کانون توجه کشور و همچنین خیرین است و در دولت سیزدهم بیش از چهارهزار کلاس درس با همکاری خیرین تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

ادامه دارد…..

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.