پیامد های تبلیغ «کوروش کمپانی» در کشوری دیگر برای چهره‌ها

حواشی مربوط به کلاهبرداری موسوم به «کوروش کمپانی» که افراد زیادی از چهره‌های مطرح،‌ آن را در صفحات اجتماعی خود تبلیغ کرده بودند،‌ باعث شده است که در شبکه‌های اجتماعی انتقادات زیادی نسبت به این افراد مشهور مطرح شود و حتی درخواست‌هایی مبنی بر پاسخگو بودن آن‌ها در میان است؛ اما سوال اینجاست که اگر کلاهبرداری‌ «کوروش کمپانی»‌ با این تبلیغات وسیع در خارج از ایران اتفاق می‌افتاد، تبلیغ‌کنندگان چه مسئولیتی داشتند؟

 با افزایش تبلیغات محصولات مختلف توسط چهره‌های شناخته شده در فضای مجازی در سراسر جهان،‌ قوانینی برای تبلیغاتی که می‌تواند برای مخاطبان اشتباه یا گمراه‌کننده باشد در نظر گرفته شده است.

در آمریکا اساساً دو آژانس اصلی فدرال وجود دارد که به موضوع تبلیغات نادرست رسیدگی می‌کند، SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا) در صورتی که موضوع مربوط به اوراق بهادار باشد، و FTC (کمیسیون تجارت فدرال) که به طور کلی مسئول تنظیم تبلیغات نادرست و شیوه‌های تجاری فریبنده است.

بر این اساس مقررات «FTC» به وضوح نشان می‌دهد که تأییدکننده (تبلیغ‌کننده) مشهور یک محصول می‌تواند مسئول اظهارات نادرست در طول دوره تأیید باشد.

برای اینکه این فرد مشهور در این مورد مسئول شناخته شود، احتمالاً باید از اظهارات نادرست و گمراه‌کننده در زمان بیان آن اطلاع داشته باشد. فرد مشهور در قبال اظهارات خود و ارائه اطلاعات نادرست به مخاطبان مسئول است.

در یک مورد نمونه، کمیسیون تجارت فدرال از استیو گاروی ستاره سابق بیسبال در مورد ادعاهای او درباره مکمل‌های کاهش وزن که بنابر اعلام مصرف کنندگان به طور جدی گمراه کننده بود، شکایت کرد. او همچنین متهم شد به عنوان یک تبلیغ‌کننده مشهور، مستقیماً در تبلیغات فریبنده مشارکت داشته است و بنابراین می‌تواند در قبال هرگونه اظهارات نادرست در طول تبلیغات مسئول باشد. در نهایت کمپانی به پرداخت مبلغ ۱۰ میلیون دلار به کمیسیون تجارت فدرال محکوم شد اما دادگاه به نفع استیون گاروی رأی داد و بیان کرد که او نمی‌تواند به عنوان یک شرکت‌کننده مستقیم مسئول شناخته شود زیرا او اطلاعات واقعی از هرگونه اظهارات نادرست نداشته است. به طور کلی، FTC بیشتر به تبلیغ‌کننده اصلی توجه می‌کند تا یک تأییدکننده مشهور.

در هند نیز قوانین سختگیرانه‌ای برای برخورد با تبلیغ‌های نادرست از سوی چهره‌های شناخته شده در نظر گرفته شد و بر اساس قوانین وضع‌شده در صورت ارائه اطلاعات نادرست از سوی سلبریتی‌ها به مردم درباره یک محصول، در مرحله اول جریمه معادل ۵۰ میلیون تومان، در صورت تکرار، جریمه معادل ۱۵۰ میلیون تومان و در دفعه سوم زندان تا حداکثر پنج سال برای سلبریتی خاطی در نظر گرفته شده است!

به گزارش ایسنا، حاشیه‌های مربوط به تبلیغات پرحجم موسوم به «کوروش کمپانی» توسط افراد مشهور به ویژه بازیگران و ورزشکاران که دنبال‌کنندگان زیادی در فضای مجازی دارند و بی‌توجهی نهادهای نظارتی به این تبلیغات کذب، در دو روز گذشته به یکی از موضوعات داغ در فضای مجازی تبدیل شده است. از یک سو گویا اغلب افراد چهره و تبلیغ‌کننده توجهی به مسئولیت خود در قبال طرفداران‌شان نداشته و ندارند و بعد از سپری شدن دو روز، فقط یکی دو نفر از آن‌ها، به از دست رفتن سرمایه مردم واکنش نشان داده‌اند. از سوی دیگر نیز «کوروش کمپانی» چندین ماه مشغول تبلیغات بوده است و افراد زیادی نیز در فضای مجازی نسبت به دروغ بودن تبلیغات آن هشدار داده بودند، اما چگونه نهادهای نظارتی در این ماه‌ها، به موضوع ورود نکرده و بررسی‌های لازم را انجام نداده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.