یک تیتر اشتباه ضعف های جامعه رسانه ای ایران را برملا کرد

دیروز تیترنویسی اشتباه یکی از خبرگزاری رسمی کشور و بازنشر بدون سنجش آن در فضای رسانه ای از ضعف آشکار سواد رسانه ای جامعه خبری پرده برداشت و نشان داد معضل تیترخوانی بدون مطالعه دامنگیر فضای رسانه ای کشور هم شده و کپی برداری جای خبرنویسی و خبرنگاری را گرفته است.
در پی اشتباه بزرگ خبرگزاری ایلنا در تیتر نویسی روز گذشته، در خصوص “تصویب ممنوعیت اختیار زن دوم“، اشتباه بزرگتر را سایت های خبری دیگر مرتکب شدند که حتی زحمت مطالعه خبر را هم به خود ندادند و بدون مطالعه و با فوریت اقدام به کپی برداری کردند.
این مسئله منجر شد تا طی چند ساعت یک خبر کهنه مربوط به زمان قبل از انقلاب به صدر اخبار این روزها در سایت های خبری و فضای مجازی ایران تبدیل شود!
رسانه ها دیروز به نقل از خبرگزاری ایلنا خبری منتشر کردند که بر اساس آن، مجلس در راستای طرح حمایت از خانواده لایحه ممنوعیت اختیار زن دوم را به تصویب رسانده است، در صورتی که تیتر نویسی این خبرگزاری اشتباه بوده و در تشریح خبر آن را مربوط به سال ۱۳۵۳ و مجلس قبل از انقلاب دانسته است.
با یک اشتباه اما و صد البته تکرار آن اشتباه از سوی دیگر رسانه ها این تیتر نادرست بارها بازنشر شد و دقت در نشر و انتشار اخبار به همین راحتی فدای سرعت شد. در حالیکه سایر رسانه ها اصلا به متن خبر دقت نکرده بودند و تنها به بازنشر تیتر و لید خبر بسنده کردند.
بارها گفته شده حدود مطالعه اکثر مردم در حد خواندن تیتر روزنامه‌ها است و این شاید به دلیل نهادینه نشدن مطالعه باشد، اما رویداد دیروز این نشان داد  وضعیت “جامعه تیترخوان”  که علاقه ای به مطالعه کامل خبر و صحت سنجی ندارد، دامنگیر فضای رسانه ای کشور هم شده و کپی برداری، جای خبرنویسی دقیق و خبرنگاری را گرفته است.
در واقع همزمان با گسترش شبکه‌های اجتماعی و همچنین خبررسانی‌های اینترنتی، سرعت انتشار اخبار جعلی این روزها بیش از پیش شده‌است و همین مسئله اهمیت و نقش خبرگزاری های مرجع و باسابقه در مقایسه با سایت های خبری زرد و فضای مجازی را نشان می دهد.
آنچه حائز اهمیت است اینکه رسانه قدرت این را دارد در کوتاه‌ترین زمان ممکن اخبار را با بالاترین کیفیت منتشر کند و همچنین می تواند همچون تیغ دو لبه‌ای در یک چشم بر هم زدن شایعه ای را در قالب واقعیت بیان کنند. در سال‌های اخیر سو استفاده‌های زیادی از رسانه شده ‌است که باعث شده مطالب غیر واقعی، شایعات و دروغ ها به جامعه راه پیدا کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.