رویداد برف در شهر تبریز و نکاتی در مواجهه اصولی با آن

■بسم الله الرحمن الرحیم
______>______>______>_
■رویداد برف در شهر تبریز و نکاتی در مواجهه اصولی با آن
●●●●●●●●●●●●●●●


دکتر مجید بهشتی روی پژوهشگر و مدرس شهرسازی،کارشناس رسمی دادگستری و مدیر کمیته مدیریت شهری خانه توسعه آذربایجان، که طراحی و اجرای تفرجگاه عینالی تبریز را در کارنامه خود دارد. در یاداشتی علمی و متقن در باره روزهای برفی و نحوه مواجهه اصولی و نکات ایمنی در آن نوشته اند که عین این نوشته زیبا برای اطلاع عموم شهروندان عزیز و محترم منتشر می شود.در این یاداشت می خوانیم.
■تغییر در نرمال های اقلیمی بلندمدت تبریز
■کاهش تعداد روزهای یخ بندان و بارش برف تبريز
■ضرورت تغییر در مواجهه با روزهای یخ بندان و بارش برف و رفتار متفاوت در این روزها
■نحوه حرکت در پیاده روهای برفی و یخبندان و استفاده از تجهیزات فردی
■نکات مهم رانندگی در برف و یخ
■در هوای برفی با هم مهربان باشیم
■در باره توجه به حیوانات و پرندگان شهری
■نکاتی در باره نحوه استفاده از وسایل گرما زا در منزل
■ باید ها و نباید ها ی مدیریت شهری تبريز در ایام برفی و یخبندان
■لزوم فعال شدن ستاد عملیات زمستانی و توسعه آموزش های تخصصی و عمومی به کارشناسان و شهروندان
■ و واکنش هوشمندانه جمعی به رویداد برف با قدری آموزش؛ برنامه ریزی و تجهیز امکانات
●●●●●●●●●●●●●●
●ایام برفی و پرنعمت تان شاد و خرم در کنار کار و زندگی.ان شالله
با احترام.محمد فرج پور

 

به نام خدا
رویداد برف درشهر تبریز
مجید بهشتی روی
بارش برف در شهرها و خصوصاً شهرهای مناطق کوهستانی و از جمله کلانشهر تبریز، همواره پدیده زیبای عالم هستی و نعمت خداوند و موجب خیر و برکت است. که در کنار کثرت فواید آن، مشکلات ناشی از بی برنامه گی شهروندان و مدیریت شهری ، موضوع قابل بحث ضروری در فصول سرد و در روزهای یخ بندان شهری است. که جا دارد با نگاه متفاوتی به آن بیاندیشیم و بپردازیم … که در غیر آن، همواره باید شاهد رویدادها و حکایات عجیب و غریب در زندگی و مدیریت امور شهرمان در روزگار کنونی و عصر هوش مصنوعی باشیم. چرا که نه می توانیم با کمبود بارش ها و کم آبی، زندگی خود را به پیش ببریم و نه قادریم در مقابل بارش ها واکنش هوشمندانه و مناسبی داشته باشیم و اجازه ندهیم بارش یک برف ساده و سبک به یک بحران شهری مبدل گردد.
با این نگاه نخست باید بپذیریم که نزولات آسمانی چیزی جز الزامات چرخه تمدید حیات ما و طبیعت نیست. پس الزامی است.که “من الما کل شی حی” و اگر مشکلاتی درپی بارش برف و باران برای ما و شهرمان به وجود می آید. ناشی از بی برنامه گی ، مداخلات غیرهوشمندانه در امور و ضعف در مدیریت صحیح امکانات و تأمین ملزومات برای چنین روزهایی است.
و اما اینکه می گوییم زندگی کنونی ما از عجایب است، اغراق نیست چرا که در روزگاری که هوش مصنوعی در همه عرصه ها پا به میدان گذاشته و در ساده ترین شکل ارتباطات جهانی، برنامه های پیش بینی آب و هوا، به رایگان وضعیت هر هفته و هر ماه و سال هر منطقه ای از جهان را اعلام می نمایند. چرا ما بازهم غافلگیر وضعیت جوی می شویم . موضوع مصداق این عجایب و غرایب است. در شرایطی که برای جلوگیری از بحران کم آبی و در راس آن خشک شدن دریاچه ارومیه ، دنبال راههای عجیبی در کشور هستیم از انتقال آب از خارج از حوزه از خلیج فارس و دریای مازندران و وان و … و از جیره بندی آب کشاورزی و شرب حرف می زدیم و نگران از بی آبی بوده و هستیم. چرا با بارش برفی سبک، به هم می ریزیم .
بازهم از عجایب روزگار و زندگی ما این است که در یک بارش برف ساده ، شهر را تعطیل اعلام می نماییم و دستگاه های انتظامی و راهنمایی و رانندگی و شهرداری درپیام های جداگانه از مردم می خواهند که درخانه بمانند، چرا که راه های اصلی و خیابان ها بسته و یا قفل شده اند و یا دربرخی مناطق شهر به جهت عدم محلول پاشی، شن پاشی و باز نکردن معابر، امکان عبور و مرور نیست. این همه گرفتاری و معضل فقط به خاطر بارش یک “برف ساده” است. مدیریت شهری و امکانات و تجهیزات موجود در یک کلانشهر که همه دستگاه ها و نهادها و ارگان ها اعم از خدماتی و نظامی پای کار هستند، این چنین دچار بحران شده است. حال اگر این برف بخواهد نیم متر یا یک متر یا بیشتر ببارد باید دعا کنیم که برف نبارد یا باید مدیریت بهتری انجام دهیم.
تکرار مکررات است، اما اگر این بحران قدری جدی تر شود و شدت آن از بارش برف بیشتر باشد، یا خدای نکرده زلزله ای در راه باشد با کدام الگوی مدیریتی می خواهیم به مواجهه با آن برویم. انتظار جدی و مطالبه عمومی از نمایندگان مجلس و نمایندگان شورای شهر و مدیران شهرداری می رود تا این معضل را به عنوان مشت نمونه خروار معضلات شهری کلانشهری مثل تبریز مورد بررسی قرار دهند. آمار دراز مدت هواشناسی در تبریز، نرمال های اقلیمی بلندمدت را مطرح می نماید. که در زمینه بارش های با میزان بیش از ۱۰ میلی متر (معادل ۱۰ سانتی متر برف) در روز تنها یک روز در فصل زمستان و بارش های ۵ تا ۱۰ میلی متر ۴ روز در فصل زمستان امکان وقوع دارد. بارش های ۱ تا ۵ میلیمتر نیز تا ۱۴ روز در فصل زمستان محتمل می باشد. لذا احتمال وقوع ۱ بارش برف متوسط ، ۴ بارش برف سبک و ۱۴ بارش برف ناچیز در کلانشهر تبریز در هر زمستان وجود دارد. لذا بر اساس داده های دراز مدت احتمال بارش برف سنگین، خیلی سنگین و فوق سنگین که احتمال وقوع بحران در آنها قطعی است. در تبریز بسیار کم بوده و بر اساس شواهد در سال ۱۳۵۰ یکبار صورت گرفته است.
علیرغم نرمال های اقلیمی و قلت بارش، متاسفانه به جهت قلت امکانات بارش برف متوسط و حتی سبک نیز در کلانشهر تبریز، منتهی به بحران می گردد. که نمونه ای از بحران در سال ۱۳۹۵ با بارش حدود ۱۰ سانتی متر برف در ۱۶ فروردین ماه، به وقوع پیوست و به آسیب دیدگی هزاران اصله درخت انجامید. تجربه سال ۱۳۹۵ نشان داد، وقتی شهر در بحران فرو می رود به طور خودکار و زنجیره وار بسیاری از امورات مرتبط با سایر شهرها و استان دچار اختلال می شود. نمی توان با مدیریت بیل و کلنگی به مصاف معضلاتی رفت که نیازمند برنامه ریزی و طرح های زیرساختی است.
البته سالهاست که شهرداری ها و مردم، شاهد کاهش روزهای یخ بندان و بارش برف بوده اند. در اقلیم تبریز که در گذشته شاهد زمستانی طولانی و روزهای یخ بندان در حد ۱۵۰ تا ۲۰۰ روز بودیم. اینک خبری نیست و در موضوع روزهای یخ بندان بر اساس نتایج تحقیقات دانشگاهی ” مشخص شده است که تعداد روزهای یخبندان شهر تبریز در دوره آماری مورد مطالعه از دو روند نزولی یکی در فاصله سالهای ۱۹۸۱-۱۹۷۸ ودیگری در فاصله سالهای ۲۰۰۵ -۱۹۹۱بر خوردار بوده است. پیش بینی انجام گرفته نیز نشان میدهد که تعداد روزهای یخبندان تبریز در حال کاهش است و در سال ۲۰۱۵ به ۳۱ روز در سال کاهش می یابد.” بررسی تغییرات زمانی و پیش بینی تعداد روزهای یخبندان تبریز ؛ محمود داودی ، معصومه مقبل ،دومین همایش علمی سراسری دانشجویی جغرافیا – ۱۳۸۹″ و ” تعداد روزهای یخبندان در تبریز از روند نزولی فاجعه باری برخوردار می باشد”،” بررسی و تحلیل روند تغییرات تعداد روزهای یخبنداندر شهرستان تبریز، نویسندگان: سید حسین شریعتمداری سید حسین شریعتمداری ، هوشمند عطایی هوشمند عطایی ،کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در علوم کشاورزی و محیط زیست – ۱۳۹۴″ .
لذا باید بنشینیم و به یک جمع بندی جدید برسیم. نحوه مواجهه ما بابد با روزهای یخ بندان و بارش برف باید چگونه باشد. باید سریع یخ بندان و برف رو از کل شهر جمع و جور نماییم؟ یا نه؟ و دیگر اینکه مردم نقش شان در شهر چه باید باشد، خصوصاً در مورد بارش برف؛ آیا تنها مصرف کننده خدمات شهری هستند و یا خود باید همزمان ارائه کننده و گیرنده خدمات شهری باشند؟ و اینکه آیا الزامی نیست برای روزهای سرد و یخ بندان و برفی، باید الگوی عرضه و تقاضا را در همه امور از حمل و نقل و ترافیک تا کار و … باید متفاوت نماییم ” رفتار متفاوت” و در نقطه تعادل جدیدی از عرضه و تقاضا قرار گیریم.
به نظر می رسد: ابتدا لازم است، بایدها و نبایدها رو مطرح نماییم: سه مورد از باید و شایدها مربوط به شهروندان هست و یک مورد مربوط به شهرداری و مدیریت شهری

باید و نبایدهای شهروندی در پیاده روی: یا تکنیک‌های پیاده‌روی در برف
بیشتر ما با دیدن برف قید پیاده‌روی یا کاری را که قرار بود در آن روز انجام دهیم، می‌زنیم و حتی برای خرید روزانه هم به دردسر می‌افتیم، اما اگر مجبوریم یک مسیر برفی را طی کنیم تا به محل‌کار، مدرسه یا دانشگاه برسیم یا قصد پیاده‌روی در برف را داریم به تکنیک و لوازمی نیاز داریم که کار را برایمان راحت‌تر می‌کنند.
۱-گام‌های کوتاه، مطمئن‌تر است
پیاده‌روی در مسیرهای برفی، سخت و دردسرساز است و نمی‌توان سبک طبیعی خود در راه رفتن را حفظ کرد. برای پیاده‌روی در برف و حفظ تعادل، باید گام‌های کوتاه و مطمئن برداریم. این‌گام‌ها کمک می‌کند عمق برف و یخ را بسنجیم. همچنین می‌توانیم پاهایمان را روی زمین بکشیم و خیلی از هم دور نکنیم. اگر قرار است در یک سطح شیب‌دار پوشیده از برف راه برویم، بهتر است در یک خط حرکت کنیم، یک گام به جلو برداریم و پای دیگر را به موازات آن حرکت دهیم. پاهایمان نباید با هم تقاطع داشته باشند، زیرا در این حالت بدن‌مان بسیار ناپایدار می‌شود.
۲-مثل یک پنگوئن راه برویم
بیشتر افراد هنگام برف، باد و باران، سرشان را پایین می‌‌آورند، غافل از این که این کار می‌تواند مقدمه زمین افتادن‌ را فراهم کند. بهتر است وقتی راه می‌روید به جلو نگاه کنید و حواس‌تان به یخ و برگ‌های مرطوب باشد. در چنین شرایطی اگر شبیه پنگوئن‌ها راه بروید، مرکز ثقل‌تان روی پای جلو حفظ می‌شود و به شما در قرار گیری به حالت قائم کمک می‌کند. همچنین گاهی مسیرتان یخ‌زده یا لغزنده به نظر نمی‌رسد اما یک ورق نازک از یخ شفاف مسیرتان را پرخطر کرده است و باید بیشتر احتیاط کنید چرا که بیشترین لغزش و سقوط‌ها در مکانی اتفاق می‌افتد که مردم آن را امن‌تر می‌دانستند؛ مثل بیرون در ورودی، روی پله‌های مقابل در، در مسیر یا هنگام پیاده‌شدن از خودرو.
باید و نبایدهای شهروندی در تجهیزات فردی: یا نیازمندی‌های یک روز برفی
بهتر است در یک روز برفی این وسایل را با خود به همراه داشته باشیم۱-کفش پراصطکاک دلیل اصلی سقوط شدید هنگام قدم زدن روی یخ یا برف، نبود اصطکاک بین کفش و زمین است. چکمه و کفش‌هایی که کف آن‌ها با زمین اصطکاک ایجاد می‌کند، بهترین گزینه هستند. ۲-دستکش مناسب همیشه یک جفت دستکش داشته باشید تا به شما کمک کند در هوای سرد برای حفظ تعادل دستان خود را بیرون از جیب‌هایتان نگه دارید. ۳-کلاه و لباس لایه‌لایه اگر کاپشن‌مان کلاه ندارد حتما از یک کلاه برای گرم کردن سر خود استفاده کنیم. همین‌طور بهتر است به صورت لایه‌لایه (سیستم پوست پیازی) لباس بپوشیم تا بدن ‌مان در برابر ورود سرما مقاوم‌تر باشد. بیشتر کوهنوردان از این سیستم در کوهستان استفاده می‌کنند.
باید و نبایدها در رانندگی: آماده‌سازی خودرو برای سرما و رانندگی در برف
اگر می‌خواهیم در روزهای سرد و برفی، با دردسرهای خراب شدن خودرو مواجه نشویم باید چند توصیه را جدی بگیریم
باتری در هوای سرد کارایی باتری حدود ۵۰ درصد کاهش می‌یابد و استارت خوردن مشکل می‌شود. بنابراین باید وضعیت شارژ و ولتاژ باتری توسط کارشناس بررسی شود، به خصوص اگر عمر باتری بیش از ۲ سال است. ضدیخ برای جلوگیری از یخ زدن آب رادیاتور و ترکیدن لوله، شیلنگ و اتصالات، حتما در زمستان از ضد یخ استفاده کنید. لاستیک‌ها و زنجیر چرخ اگر لاستیک‌ها آج مناسبی ندارند یا ترک‌های ریز روی دیواره‌ها می‌بینید، آن‌ها را عوض کنید. با سرد شدن هوا باد لاستیک‌ها را هم تنظیم کنید. همچنین به همراه داشتن زنجیرچرخ مناسب را فراموش نکنیم و روش بستن آن را تمرین کنیم. برف‌پاک‌کن‌ها تیغه‌های برف پاک‌کن‌‌ها و سیستم آب‌پاش شیشه‌شوی را بررسی کنیم و داخل آن مایع مخصوص که ضد یخ‌زدگی باشد (یا کمی الکل) بریزیم. پیش از خاموش کردن خودرو، برف پاک‌کن‌ها را خاموش کنیم. پ. روغن موتور در هوای سرد روغن موتور غلیظ می‌شود که برای خودرو مضر است. بیشتر خودرو‌ها از روغن موتور‌های چهارفصل استفاده می‌کنند ولی باز هم در آستانه سرما در این زمینه با متخصص مشورت کنیم. چراغ‌ها از بررسی سلامت چراغ‌های جلو و عقب و چراغ ترمزها غافل نشویم. به خصوص مه‌شکن‌ها را هم تست کنیم که سالم باشند
نکات مهم رانندگی در برف و یخ
برخلاف باور غلط، گرم کردن خودرو در حالت درجا، کار درستی نیست و باید پس از روشن‌کردن موتور، با دنده سنگین شروع به حرکت کنیم. در صورت سُر خوردن خودرو از ترمز گرفتن ناگهانی پرهیز کنیم. فرمان خودرو را مهار کنیم و به هر جهتی که عقب ماشین در حال لیز خوردن است، بچرخانیم. بهتر است خودرو روی دنده سنگین قرار داده شود. سعی نکنیم که با لیز خوردن مبارزه کنیم. هرگز از آب داغ برای پاک کردن شیشه یخ‌زده خودرو استفاده نکنیم چون باعث ترک خوردن آن می‌شود. از فشردن ناگهانی پدال گاز و ترمز پرهیز کنیم. وقتی می‌خواهیم از سرعت خودرو بکاهیم کافی است فقط روی پدال ترمز آهسته ضربه بزنیم. با سرعت زیاد دور نزنید، سبقت نگیریم و فرمان را نچرخانیم. از تعویض ناگهانی و رفتن به دنده سنگین هم خودداری کنیم.
فاصله خود را با خودروهای جلویی حفظ کنیم. با نور کم حرکت کنیم و از خطوط وسط و کنار جاده کمک بگیریم..
در سربالایی‌ها توقف نکنیم تا مجبور به فشردن زیاد پدال گاز نشویم و حرکت مجدد برایمان دشوار نشود.
مواظب باشیم حین عبور از چاله‌ها و… آب و گِل را به سمت عابران نپاشیم.
باید و نبایدهای شهروندی در زندگی جمعی شهری: چرا باید در هوای برفی مهربان‌تر باشیم؟
پیشنهادهایی برای آن که سرما و یخ‌بندان روزهای برفی از دیگران غافل‌مان نکند .روزهای برفی، بااحترام به شیفتگان برف، کلافه کننده‌اند؛ آسمان گرفته، سرمای استخوا‌ن‌سوز، روشن نشدن خودرو، راه‌بندان، زمین خوردن؛ خب آدم حق دارد بدخلق و کسل باشد اما دقیقا به همین دلایل است که به مراعات و مهربانی بیشتری هم نیاز داریم.
تاکسی‌ها در هوای برفی، به‌طرز مرموزی غیب‌شان می‌زند و اتوبوس و مترو هم جای سوزن انداختن ندارند. اگر برای‌تان ممکن است، آشنا، همکار و همسایه را تا جایی برسانید.
شاخه درختان از برف سنگین شده است. تا شهرداری، مأمورهایش را برساند، چندتا شاخه‌ حتما می‌شکنند، روی سر کسی می‌افتند و راه را بند می‌آورند. با تکان دادن برف از روی درخت‌ها، می‌توانیم بارشان را سبک کنیم.
همان موقع که ما برای رسیدن به خانه و خوردن یک کاسه سوپ عجله داریم، توی خیابان کسانی هستند که خانه گرم و سوپ داغی در انتظارشان نیست. اگر شرایطش را داریم، این افراد را به یک وعده غذای گرم مهمان کنیم.
حالا که لباس پوشیده‌ایم و عزم‌مان را جزم کرده‌ایم که جلوی در خانه و روی پشت‌بام را پارو کنیم، حواس‌مان به همسایه سالخورده‌مان هم باشد. دست و کمر دردمندش اجازه پارو کردن را به او نمی‌دهد و برف و یخ تلنبارشده جلوی در خانه‌اش هم به‌دردسر می‌اندازدش.
درباره غذا دادن به گربه‌ها و پرنده‌ها بحث‌های زیادی وجود دارد. فعالان حقوق حیوانات به‌دلایل مختلف، با این کار مخالفت می‌کنند، اما درست کردن پناهگاه برای حیوانات، نه مخالفی دارد و نه زحمت چندانی. با گذاشتن لانه و جعبه‌ای برای حیوانات، خطر سرمازدگی را از آن ها دور می‌کنیم.
توی برف اگر پشت موتور نشسته باشیم، می‌دانیم که حفظ کردن تعادل در خیابان‌های لغزنده آن‌ هم وقتی برف پوست صورتت را می‌سوزاند، عجب کار شاقی است. این روزها اگر پیک با تأخیر می‌رسد، کمی صبوری کنیم .بچه‌های بیگانه با برف، این روزها کوچه‌ها را می‌گذارند روی سرشان. اگر ذوق خودتان در روزهای برفی کودکی را به‌یاد بیاورید، سروصدای بچه‌ها برای‌تان قابل‌تحمل می‌شود و با اخم سرتان را از پنجره بیرون نمی‌برید که فریاد بکشید: «برین خونه‌هاتون.»
مشارکت در امور شهری، بپذیریم که شهر خوب ساختنی است و ما باید آنرا بسازیم و در مدیریت شهری در روزهای برفی شهروندان ۹۰ درصد اثرگذار در امور هستند و نقش شهرداری تنها ۱۰ درصد هست.

گرم‌شدن بدون خطر گازگرفتگی
مهم‌ترین نکات ایمنی که برای استفاده از بخاری، شومینه، پکیج‌دیواری و… در این روزهای سرد و برفی باید بدانید

متاسفانه هر سال بر اثر رعایت نکردن یک سری اصول ساده، بنا به اعلام سازمان پزشکی قانونی، تعدادی از هموطنان‌مان بر اثر مسمومیت با گاز منواکسید کربن جان‌شان را از دست می‌دهند. در ادامه، چند نکته ایمنی درباره استفاده از وسایل گرمایشی و گازگرفتگی را با هم مرور می‌کنیم.
بخاری در قدم اول، کلاهک H شکل استاندارد برای دودکش انتخاب کنید و از نصب صحیح و محکم آن مطمئن شوید. برای اطمینان از باز بودن مسیر دودکش می‌توانید از قسمت کلاهک پشت بام، سنگی را با نخ آویزان و آن را در محل اتصال لوله بخاری به دیوار مشاهده کنید. در ضمن، شیلنگ‌های بخاری باید از نوع استاندارد انتخاب و مکان اتصال شیلنگ به شیر گاز و بخاری باید با بست محکم شود. مکان قرارگیری بخاری هم باید به نحوی باشد که از دیوار حدود ۱۵ سانتی متر فاصله داشته باشد. وقتی بخاری روشن است، لوله آن باید داغ باشد، سرد بودن لوله حاکی از بروز مشکل در این وسیله رایج گرمایشی است.
شومینه قبل از روشن کردن شومینه باید دریچه آن باز و دودکش بررسی شود. وجود یک ترموکوپل در اجاق شومینه ضروری است تا هنگام خاموش شدن شعله، گاز قطع شود و وارد فضای خانه نشود. شعله شومینه هم مانند شعله بخاری است و همیشه باید رنگ آن مدنظر قرار گیرد که آبی باشد.
پکیج‌دیواری پکیج دیواری بهتر است در خارج از ساختمان و در هوای آزاد قرار گیرد اما در صورت نصب داخل ساختمان نکات ایمنی با دقت بیشتری رعایت شود. هر چند ماه یک بار پکیج باید سرویس و رسوب‌ زدایی شود. دودکش آن هم باید به گونه‌ای باشد که گازهای سمی وارد فضای زندگی نشود و مستقیم به بیرون از ساختمان هدایت شود. راحت‌ترین روش اطمینان از نشت نکردن گاز در قسمت اتصالات، استفاده از کف صابون است. اگر پکیج در آشپزخانه نصب می‌شود، در این صورت باید یک سیستم تهویه در این مکان تعبیه شود تا از بروز حادثه ممانعت کند.
گازگرفتگی؛ از علایم تا درمان
زمانی که منواکسیدکربن زیادی در هوا وجود داشته باشد، بدن اکسیژن موجود در گلبول‌های قرمز خون را با منواکسیدکربن جایگزین خواهد کرد. این فرایند باعث آسیب شدید بافتی و حتی مرگ خواهد شد. علایم و نشانه‌های مسمومیت با گاز منواکسیدکربن عبارتند از: سردرد، ضعف، سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ، تنگی نفس، گیجی، از دست دادن هوشیاری و… . البته علایم هشدار دهنده‌ مسمومیت با گاز منواکسیدکربن ممکن است چندان واضح نباشند و برای فهم آن‌ها نیاز به دقت زیادی باشد بنابراین حتما در این مواقع با اورژانس تماس بگیرید. اگر فردی علایم مسمومیت با گاز منواکسیدکربن را داشته باشد، باید به سرعت به محیط باز برود و تا زمان آمدن آمبولانس، هوای تازه تنفس کند. فرد مشکوک به مسمومیت با گاز منواکسیدکربن که وارد بخش اورژانس بیمارستان می‌شود، بلافاصله تحت درمان قرار می‌گیرد. پزشک برای این که گاز گرفتگی را تایید کند، از بیمار نمونه خون می گیرد و در نمونه خون بیمار میزان گاز منواکسیدکربن را آزمایش می کند تا درمان را بر اساس آن شروع کند.

باید و نبایدهای مدیریت شهری در رویدار برف در تبریز
​در این موضوع باید نخست بگوییم که باتوجه به قدمت بیش از ۱۰۰ ساله نهاد مدیریت شهری جدید در ایران و تبریز، اگر در گذشته مدیریت در محدوده پیش بینی یخچال در محلات بود و تعبیه چاه برف در خانه ها و محلات، امروز پیش بینی های گسترده ای در نظر گرفته می شود در چارچوب ” دستورالعمل مدیریت عملیات زمستانی در شهر” که آخرین ویرایش آن مربوط به سال ۱۳۹۷ هست و از سوی سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور جهت اجرا به شهرداری ها ابلاغ شده است. نکات مهم و فراوانی در این دستورالعمل پیش بینی شده است. که جا دارد به دقت بدان عمل شود.
​پس باید نخست تدارک اجرای دقیق دستورالعمل مدیریت عملیات زمستانی است. نکته مهمی که باید یادآور شوم. بحث تکریم و محترم شمردن برف هست. با احترام با مقوله برف و رویداد برف برخورد نماییم. اقدامات زیر ضروری است:
۱- تشکیل ستاد عملیات زمستانی در سطح شهرداری، جهت کنترل و مقابله با مشکلات ناشی از نزولات آسمانی بر اساس دستورالعمل ابلاغی
۲- تدوین برنامه جهت مواجهه با پیامدهای ناشی از بارش برف و فراهم سازی شرایط ایمن برای ارائه خدمات عمومی به شهروندان در حین بارش و بعد از بارش
۳- ایجاد امنیت و آرامش روانی شهروندان از توانمندی های شهرداری در زمان بارش
۴- تدارک تجهیزات و امکانات مورد نیاز پاکسازی معابر و فضاهای عمومی
۵- به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی ناشی از بارش برف و یخ زدگی
۶- انجام عملیات برف روبی با تجهیزات و ماشین آلات با اولویت بندی مناطق و معابر و اماکن مهم، حساس و دارای اولویت
۷- پاکسازی و رفع انسداد و سد معابرو مجاری آب های سطحی
۸- کاهش آسیب و لطمات به فضای سبز و درختان معابر
۹- ارائه آموزش های تخصصی و عمومی به شهروندان، دست اندرکاران و مدیران
۱۰- فراخوان، جلب مشارکت و استفاده از همراهی جمعی شهروندان و دستگاههای اجرایی محلی در مقابله با رویداد برف
با امید به واکنش های هوشمندانه به رویداد برف در شهر، بهره مندی حداکثری از آثار و فواید مثبت آن و به حداقل رسانیدن اثرات نامطلوب ناشی از سوء مدیریت ها در کنترل رویداد در سطح کشور و خصوصاً در شهر تبریز. و تقلیل خسارات های مادی و معنوی آن.

منابع:
۱- مددی ، محسن، مدیریت بحران برف و یخبندان در مناطی و شهرهای کوهستانی و برف گیر(نمونه موردی شهرکرد)، فصلنامه برنامه ریزی فضایی، دوره ۱، شماره ۴، فروردین ۱۳۹۱٫، اصفهان.
۲- شریعتمداری، سیدحسین و عطایی، هوشمند، بررسی و تحلیل روند تغییرات تعداد روزهای یخبندان در شهرستان تبریز، کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در علوم کشاورزی و محیط زیست – ۱۳۹۴
۳- دفترهماهنگی خدمات شهری، دستورالعمل مدیریت عملیات زمستانی در شهر، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، ۱۳۸۸، تهران.
۴- دفترهماهنگی خدمات شهری، دستورالعمل مدیریت عملیات زمستانی در شهر، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، ۱۳۹۷ تهران.
۵- روزنامه خراسان، باید و نباید ها و ملزومات زندگی در روزهای برفی، ۱۴/۰۹/۱۴۰۱، مشهد.
۶- روزنامه آفرینش، بارش برف و مشکلات آن، ۲۳/۱۱/۱۴۰۱ ، تهران.
۷- سایت اداره کل هواشناسی استان آذربایجان شرقی، http://eamo.ir/، خدمات تخصصی هواشناسی، نرمال های اقلیمی تبریز، تبریز.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.