یک بام و دو هوای شرکت ملی مس در کرمان و خوی !

در پی انتشار گزارش انتقادی در خصوص غیبت معنادار شرکت ملی صنایع مس ایران در کمک‌رسانی به  زلزله‌زدگان خوی، مدیر مجتمع مس سونگون، سراسیمه و با ‌اجرای یک شُویِ تبلیغاتی با بسیج رسانه‌های نزدیک به خود تلاش کرد مجموعه تحت امر خود را پیشرو در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه نشان داده و با برشمردن لیست و تعداد اقلام ارسالی، منت بزرگی را نیز بر سر مردم مصیبت‌زده بگذارد!

بی‌تردید همگان بر این باورند که هر نوع کمکی ولو بسیار اندک به زلزله‌زدگان در برهه زمانی کنونی و سرمای جانسوز آذربایجان، ارزشمند بوده و جای تقدیر دارد ولی آیا شرکت مسایران و در راس آن علیرستمی و نیز مدیر به اصطلاح جوان انقلابی، کار شاقّ و بزرگی برای این منطقه زلزله‌زده انجام داده‌اند؟

شواهد و قرائن موجود و نیز نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که شرکت مس در سال ۱۳۸۲ در زلزله خانمان‌سوز شهر بم برای آن منطقه سنگ تمام گذاشته است! همچنین طبق اطلاعات موجود، این شرکت در زلزله ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ اهر و ورزقان، از هیچ کمک‌ نقدی و غیرنقدی به این مناطق فروگذار نکرده و در تامین پوشاک، پتو، چادر، وسایل گرمایشی، خدمات بهداشتی و درمانی و… نقش موثری ایفا نموده است که لازم است از همه مسئولین وقت استانی و شهرستانی، نمایندگان منطقه در مجلس به دلیل جذب این کمک‌ها و از مدیران وقت شرکت مس و مجتمع سونگون به دلیل مسئولیت‌پذیری‌شان قدردانی نماییم!

ولی سئوال مهم این است که آیا حجم اقلام ارسالی معبود عباس‌زاده آنقدر زیاد است که نیاز به این حجم از تبلیغات باشد؟

اطلاعات رسیده تبعیض ناروایی که در کلیه وجوه عملکردی مدیرعامل مس بین آذربایجان و کرمان وجود داشته هنوز هم در جریان است و هر روز ابعاد تازه‌تر و پررنگ‌تری به خود می‌گیرد!

طبق اسناد موجود، هیات مدیره شرکت مس در تاریخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۹ طی مصوبه‌ای، سقف قرارداد شرکت ارفع‌سازان (از شرکت‌های زیرمجموعه صندوق مس) را حدود ۲۹/۷ میلیارد تومان افزایش داده است تا این مبلغ برای تامین ماشین‌آلات مورد نیاز برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده از سیل سال ۱۴۰۰ در شهرهای ‌رفسنجان، پاریز و جنوب استان کرمان هزینه شود!

همچنین در مورخه ۱۴۰۱/۷/۱۰ هیات مدیره مس مبالغ نجومی به شرح زیر را جهت کمک به سیل‌زدگان استان‌های کرمان و یزد (در سال ۱۴۰۰) اختصاص داده است:

«الف» مبلغ ۴۰ میلیارد تومان جهت حل مشکلات مردم استان کرمان (از محل کمک‌های بلاعوض)

«ب» مبلغ ۱۵ میلیارد تومان جهت حل مشکلات مردم استان یزد (از محل کمک‌های بلاعوض)

«ج» مبلغ ۵۰ میلیارد تومان جهت حل مشکلات مردم استان کرمان از محل تخفیف حقوق دولتی

«د» مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان سپرده در بانک‌های استان کرمان جهت ارائه تسهیلات کم‌بهره به مردم خسارت دیده استان

«ه» مبلغ ۵۰ میلیارد تومان سپرده در بانکهای شهربابک جهت ارائه تسهیلات کم بهره به مردم خسارت‌دیده این شهرستان.

آنچه مسلم و مبرهن است مردم آذربایجان که در مردانگی و سخاوت شهره عام و خاص هستند، مخالفتی با کمک به مصیبت‌زدگان چه سیل و چه زلزله، در هر نقطه‌ای از جغرافیای ایران و حتی سایر کشورها ندارند ولی آنچه باعث جریحه‌دار شدن افکار عمومی است نمایش ژست مردانگی و سخاوت توسط مدیران تازه به دوران رسیده در منطقه آذربایجان می‌باشد!

سوال مهم اینست که چرا هیات مدیره شرکت مس، بی سر و صدا، صدها میلیارد تومان برای کمک به سیل‌زدگان استان‌های کرمان و یزد تصویب میکند ولی وقتی نوبت به آذربایجان می‌رسد، دستگاه عریض و طویل تبلیغاتی معبود عباس‌زاده طوری ارسال چند قلم بخاری و پتو و …. را برجسته می‌کند انگار سرمایه‌گذاری کلانی برای منطقه زلزله‌زده انجام شده است؟!

این پایگاه خبری کما فی السابق آماده انتشار پاسخ‌های روابط عمومی شرکت مس درباره مطالب درج شده می‌باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.