شروع تولید برق با توربین بادی که پره ‌های قابل بازیافت با استفاده از به کار گیری رزین اپوکسی

امروزه تولید برق با کمک انرژی باد در جهانی که انرژی‌های تجدیدپذیر مورد استفاده قرار می‌گیرند، بسیار حائز اهمیت می‌باشد ولی این در حالی است که عمر پره ‌های توربین‌های بادی کم است و جهت برطرف شدن این مسئله، محققین پره ‌های قابل بازیافت تولید کرده اند.

هنگامی که عمر پره‌های توربین‌های بزرگ بادی تمام می‌شود و دیگر قابل استفاده نمی‌باشند، به عنوان زباله قابلیت دفن شدن دارند. حال شرکت زیمنس گیمسا موفق شده است تا برای نخستین بار پره‌ای که بازیافت می‌شود برای توربین ها تهیه کند که چنانچه عمر آن تمام شد و دیگر قابل استفاده نبود، جهت تولید محصولات جدید دیگری به کار گرفته شود و این فرایند دفن کردن پره‌های خراب به کلی حذف شود.

خوب است بدانید که قسمت‌های دیگر توربین بادی، همچون برج‌ها و بعضی قسمت‌های دیگر در قالب قطعات، چیش از این مورد بازیافت قرار می‌گرفتند ولی متریال کامپوزیتی مورد استفاده برای ساخت پره‌های بزرگ در توربین‌های بادی تجاری دارای هزینه بالایی می‌باشند و از طرفی دیگر همانگونه که بیان کردیم نمی‌توان آن ها را بازیافت کرد.

ماده جدید مورد استفاده جهت ساخت پره جدید بازیافت شدنی نوعی رزین اپوکسی می باشد که قادر است تا بازیافت تیغه و قسمت تقویت‌کننده آن را برای شرکت سازنده فراهم کند. به علاوه مواد سازنده موجود در تیغه بازیافت شده را بار دیگر می‌توان جهت تولید به کار برد. از طرف دیگر، ماده رزین جهت واکنش پذیری به صورت خیلی آهسته تشکیل شده تا بدین شکل کاربرد آن در هنگام استفاده در محصولات تولیدی صنعتی طولانی‌تر شده و بهینه شود.

هنگامی که عمر این پره های بازیافت شدنی مورد استفاده در این توربین‌ها و همچنین رزین، فایبرگلاس، چوب و دیگر مواد کاربردی در تولید آن‌ها به پایان خود رسید با کمک یک محلول اسیدی ملایم قطعات را از هم جدا می‌کنند و بعد از این مرحله ازین قطعات می‌توانند در تولید کالاهای جدید همچون چمدان و یا روکش صفحات تخت استفاده کنند.

پس از تولید این پره قابل بازیافت توسط زیمنس گیمسا در تاسیساتی در آلبور دانمارک که جز اولین مورد در این صنعت می باشد، یک آزمون اعتبارسنجی و تست‌های گوناگون دیگر بر روی آن انجام شد و توانست در سال پیش در بریتانیا جهت تولید توربین بادی مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حاضر نخستین توربین بادی با پره های بازیافت شدنی دارای ارتفاع ۸۱ متر جهت تست در موقعیت مورد نظر خود برای فعالیت می باشد و هم تاکنون واقع در مزرعه بادی فراساحلی کاسکیسی در دریای شمال به تولید برق می‌پردازد. پیش بینی می شود که تا آخر سال جاری تعداد ۳۸ توربین از این نوع با ظرفیت ۳۴۲ مگاوات جهت ایجاد برق از باد راه اندازی و اجرا شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.