مواد غذایی حاوی مقادیر بسیاری از ویتامین A

ویتامین A از ویتامین‌های لازم برای بدن هر شخصی می باشد. این ویتامین از یک طرف نقش مهمی در سلامت بینایی و چشم‌های ما دارد و از طرف دیگر در فعالیت های گوناگونی جهت حفظ سلامت بدن ما نقش دارند و همین خاطر نیاز است تا میزان مورد نیاز از این ویتامین به بدن ما برسد.

خیلی از مواد غذایی حاوی ویتامین A می باشند؛ در نتیجه، با خوردن این مواد غذایی می توانیم میزان ویتامین A لازم و روزانۀ بدن خود را به دست بیاوریم و دیگر احتیاجی به خوردن مکمل‌ها نداریم. در ادامه تعداد هشت مادۀ غذایی به شما معرفی کردیم که منبع غنی از ویتامین A مورد نیاز برای بدن ما می باشند.

جگر

جگر یکی از مهم ترین مواد غذایی حاوی ویتامین A می باشد. یک وعده از این ماده غذایی به میزان سه اونس جگر پخته‌شده دارای ۶۶۰۰ میکروگرم ویتامین A یا بیش از ۷۰۰ درصد از نیاز روزانۀ شما می باشد. میزان ویتامین A موجود در جگر آنقدر زیاذ است که پیشنهاد شده است جهت جلوگیری از مصرف بیشتر از مقدار لازم این ویتامین، این ماده غذایی را در طول هفته تنها یک بار مصرف کنید.

لبنیات

لبنیات هم نوعی منبع بسیار خوب جهت جذب ویتامین A می باشد. ولی باز هم، در ایالات‌متحده بسیاری از انواع شیر و لبنیات با ویتامین A بیشتر غنی شده‌اند. به طور کلی یک وعده از این ماده غذایی دارای ۱۰۰ تا ۳۰۰ میکروگرم ویتامین A می باشد.

سیب‌زمینی شیرین

همچنین یک سیب‌زمینی شیرین شامل ۱۴۰۰ میکروگرم ویتامین A در پوست خود می باشد. این مقدار ویتامین A بیشتر از ۱۵۰ درصد میزان روزانۀ شما در یک وعده را تامین می کند. برای کسانی که رژیم‌های گیاهی را در پیش گرفته اند، سیب‌زمینی شیرین دارای مقدار زیادی از ویتامین A می باشد.

اسفناج

خوب است بدانید که گیاه اسفناج به علت های گوناگونی دارای مقادیر بسیاری از مواد مغذی می باشد. یک وعده از این ماده غذایی، به میزان نصف فنجان اسفناج شامل بیش از ۵۷۰ میکروگرم ویتامین A می باشد. این میزان هم در حالت خام، هم اسموتی و هم پخته‌شده صدق می کند. خوردن اسفناج یک راه حل بسیار خوب جهت دریافت فیبر و ویتامین A با هم می باشد.

هویج

هویج همچون خیلی از مواد غذایی که دارای رنگ نارنجی می باشند منبعی غنی از بتاکاروتن است. نصف فنجان هویج خام شامل بیش از ۴۵۰ میکروگرم ویتامین A می باشد. به همین دلیل است که هویج یک مادۀ غذایی مفید برای بینایی شما می باشد.

کدو

تمامی انواع کدو زرد شامل ویتامین A می باشند؛ ولی، کدوتنبل به مقدار بیشتری ازین ویتامین در خود دارد. یک قسمت پای کدوتنبل شامل ۴۸۰ میکروگرم ویتامین A می باشد که بیشتر از نیمی از مقدار مورد نیاز روزانۀ شما می باشد.

فلفل

خوب است بدانید که فلفل دلمۀ قرمز دارای مقدار زیادی ویتامین A به علت رنگش می باشد. دقت کنید که رنگ های دیگر آن اینگونه نمی باشند. میزان ۱۲۰ میکروگرم ویتامین A در یک وعدۀ به اندازه نصف فنجان در این ماده غذایی وجود دارد. در مقابل فلفل سبز فقط دارای ۱۸ میکروگرم ویتامین A  می باشد که بسیار تفاوت دارد.

طالبی

نیاز است بدانید که ویتامین A با گرم‌شدن قادر به تجزیه شدن است؛ در نتیجه، منابع خام این مادۀ مغذی دارای اهمیت می باشند. طالبی تقریباً در هر زمانی به‌صورت خام خورده می‌شود؛ در نتیجه، استفاده از این میوه در رژیم غذایی باعث جذب ویتامین A شما در بدن می شود. میزان نصف فنجان طالبی در هر وعده دارای ۱۳۵ میکروگرم ویتامین A می باشد.

میوه های حاوی ویتامین A

علاوه بر موارد گفته شده میوه‌ها هم مقادیر قابل توجهی از ویتامین A می باشند. ما در این قسمت لیستی از میوه‌ هایی که دارای ویتامین A می باشند را برایتان آورده ایم. لیست میوه های موجود در این لیست دارای بیشترین مقدار ویتامین A می باشند.

  • انبه حاوی ۵۴ میکروگرم در هر ۱۰۰ گرم
  • طالبی حاوی ۱۶۹ میکروگرم در هر ۱۰۰ گرم
  • گریپ‌فروت حاوی ۵۸ میکروگرم در هر ۱۰۰ گرم
  • هندوانه حاوی ۵۸ میکروگرم در هر ۱۰۰ گرم
  • پاپایا حاوی ۴۷ میکروگرم در هر ۱۰۰ گرم
  • زردآلو حاوی ۹۶ میکروگرم در هر ۱۰۰ گرم
  • نارنگی حاوی ۳۴ میکروگرم در هر ۱۰۰ گرم
  • شلیل حاوی ۱۷ میکروگرم در هر ۱۰۰ گرم
  • گواوا حاوی ۳۱ میکروگرم در هر ۱۰۰ گرم
  • پشن فروت حاوی ۶۴ میکروگرم در هر ۱۰۰ گرم.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.