علت پیر شدن قلب

براساس تحقیقات جدید محققین، نوعی جهش‌های جسمانی وجود دارند که با بالا رفتن سن در قلب انسان جمع می‌شوند و به تازگی این جهش ها تشخیص داده شده اند. این نتایج می تواند به ما کمک کند تا دریابیم که چطور فعالیت و کارکرد قلب با افزایش سن کاهش می یابد.

باید بدانید که بیماری های قلبی به عنوان دلیل اصلی فوت افراد در جهان می باشند. از طرفی محققان دریافتند که دی ان ای سلول ‌های قسمت های گوناگون بدن انسان که شامل قلب نیز می شوند، با بالا رفتن سن، مشکلات یا جهش‌های جسمی را در خود جمع می ‌کنند.

شاید به نظر برسد که بعضی از جهش های جسمی تأثیر کمی بر روند عمومی سلامتی دارند، ولی باید بدانید که این جهش ها پایه و اساس ایجاد بیماری ها و مشکلاتی از جمله سرطان می باشند یا به روشی دیگر در طول زمان باعث پیری فیزیولوژیکی می شوند. همانگونه که پژوهشگران بیان کرده‌اند، تجمع جهش های سوماتیک در سلول های عضله قلب شاید منجر به کاهش کارکرد سلولی شود. با تمام این تفاسیر پژوهشگران هنوز درباره این جهش ها چیز زیادی نمی دانند.

در همین راستا کریستوفر والش و همکارانش موفق شدند تا انواع تک نوکلئوتیدی سوماتی- که سبب می شوند یک نوکلئوتید منفرد در توالی دی ان ای جهش ‌یابد- را در سلول ‌های عضله قلب انسان تشخیص دادند.

این پژوهش و تحقیق طبق یک وضعیت ژنتیکی، داده های قلب و دی ان ای ۱۲ فرد سه ماهه  تا ۸۲ ساله را با به کار گیری توالی کل ژنوم تک سلولی انجام داد.

نتایج تحقیق ذکر شده، در حقیقت نشان داد که سلول ‌های عضله قلب علائم جهشی را بروز می ‌دهند که بیان کننده آسیب اکسیداتیو دی ان ای و مکانیسم‌های ناموفق ترمیم آن و به علاوه بیشتر شدن جایگزینی ‌های پایه می باشند و همگی با افزایش سن به گونه ای که قبلا گفتیم جمع می شوند.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالعات بیشتری لازم است که از میان آن ها می‌توان به این دو مورد اشاره کرد: ۱) تشخیص فرآیندهای مشخص شده و همچنین میزان اثر گذاری آن ها در پیری قلب و ۲) نحوه ایجاد اختلال و مشکل در فعالیت قلب توسط این فرایندها.

این تحقیق به طور کامل در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Aging توضیح داده شده و منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.