رژیم غذایی خوب جهت تنظیم فشار خون بارداری

عضو هیئت علمی دانشکده تغذیه بیان کرد که فشار خون بارداری یکی از بیماری های دوران بارداری می باشد که رژیم غذایی مناسب می تواند این بیماری را کنترل کرده و عواقب آن را نیز کاهش دهد.

استادیار دانشگاه و دکترای تخصصی علوم تغذیه، دکتر غزاله اسلامیان در این باره بیان کرده است که فشارخون بارداری باید حتما مورد توجه قرار بگیرد.

این استادیار دانشگاه همچنین بیان کرد که فشار خون بالا می تواند پیش از بارداری و یا پیش از هفته بیستم بارداری شناسایی شود. در بعضی مواقع هم فشار خون بالا بعد از هفته بیستم بارداری شناسایی می شود که علامت آن دفع پروتئین از ادرار می باشد و به نام پره اکلامپسی شناخته می شود.

معایب فشار خون بارداری

به علاوه این استادیار دانشگاه بیان کرد که عدم تنظیم فشارخون بارداری سبب بروز پیامدهای پر خطری برای مادر و جنین می‌شود.

او بیان کرد که پیامدهای فشار خون بالا در بارداری شامل مواردی چون کاهش رشد داخل رحمی جنین، تولد نوزاد نارس،ایجاد مشکل در فعالیت قلب، ریه، کلیه و کبد مادر و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در سال‌های بعد از زایمان می باشند.

چرا رژیم غذایی در تنظیم فشار خون بارداری مهم می باشد؟

از سوی دیگر دکتر غزاله اسلامیان بیان کرده که شیوه زندگی سالم یکی از فاکتورهای جلوگیری از ابتلا به فشار خون بارداری می باشد. چنانچه مادر باردار یک رژیم غذایی مناسب داشته و همچنین دستورات پزشکِ متخصص خود را رعایت کند و داردهای خود را به موقع و به اندازه مصرف کند قادر می باشد تا این بیماری را کنترل و عواقب ناشی از عوارضِ پر خطر آن را کم کند.

داشتن رژیم غذایی خوب جهت تنظیم فشار خون بارداری

مقدارمواد مغذی و کالری لازم در دوران بارداری

از طرف دیگر این استادیار دانشگاه با توجه به مقدار کالری لازم در بارداری بیان کرد که در این دوران جهت تامین رشد و تکامل جنین جذب و دریافت انرژی مادر بیشتر می شود، این بدان معنا نیست که مادر به اندازه دو نفر غذا بخورد.

او همچنین بیان کرد که نیاز به جذب انرژی در سه ماهه اول بارداری رو به افزایش نخواهد بود و همانند پیش از بارداری می باشد. ولی این دریافت انرژی در بارداری یک قلویی در سه ماهه دوم بارداری به میزان ۳۵۰ و در سه ماهه سوم بارداری به میزان ۴۵۰ کیلوکالری در روز و بیشتر از دوران پیش از بارداری می باشد.

به علاوه دکتر اسلامیان گفت که جذب انرژی بیش از حد لازم باعث افزایش وزن مادر باردار خواهد شد که باعث می شود خطر ابتلا به فشارخون در دوران بارداری بسیار بیشتر شود. در نتیجه ایشان بیان کردند که جذب کالری کافی و به اندازه لازم بسیار حائز اهمیت می باشد.

نیاز به خوردن سه واحد لبنیات در دوران بارداری

از سوی دیگر این دکترای تخصصی علوم تغذیه با توجه به تحقیقات این زمینه بیان کرد که میزان خوردن منابع غذایی دارای کلسیم در زنان مبتلا به پره‌اکلامپسی کم تر از زنان باردار سالم است. در نتیجه زنان باردار می بایست در روز به میزان ۳ واحد لبنیات بخورند که هر واحد آن برابر یک لیوان شیر کم چرب یا یک لیوان سرخالی ماست کم چرب می باشد.

اهمیت نقش منیزیم در تنظیم فشارخون بارداری

این متخصص گفت که منیزیم در کنترل فشار خون بارداری نقش اساسی دارد و همچنین بیان کرد که اشخاص دارای فشارخون بالا، می بایست منابع غذایی دارای منیزیم را به اندازه کافی بخورند.

به علاوه او گفت که سبزیجات دارای برگ سبز تیره نظیر سبزی خوردن، اسفناج، شیر و ماست کم چرب، نان‌های سبوس‌دار، جوی دوسر، بادام، دانه‌های چیا و کدو و حبوبات سرشار از منیزیم هستند.

عدم خوردن مواد غذایی شور

از طرف دیگر دکتر غزاله اسلامیان درباره خوردن نمک و سدیم نیز بیان کرد که در افراد مبتلا به فشار خون بالا و غیر باردار، کمتر خوردن نمک و سدیم جهت تنظیم فشار خون بالا حائز اهمیت است. ولی این در حالی است که در زنان باردار کم کردن بیش از حد سدیم در درمان فشارخون بالا تاثیری ندارد بلکه برعکس می‌تواند باعث پایین آمدن شدید سدیم خون و تشنج شود.

او همچنین با توجه به دریافت نمک و سدیم به اندازه متعادل در افراد باردار بیان کرد که خوردن بیش از حد سدیم و بالاتر از شش گرم در روز نیز شاید موجب بالا رفتن خطر ابتلا به این بیماری شود.

دکتر اسلامیان گفت که علاوه بر نمک اضافه شده به غذاها بعضی مواد غذایی نظیر میوه‌ها، سبزی‌ها، لبنیات، نان‌ها و گوشت‌ها هم حاوی سدیم می باشند. در نتیجه عدم خوردن غذاهای شور و همچنین استفاده از نمکدان بر سفره، می تواند مقدار مصرف سدیم را در حد متعادل نگه دارد و آن را تنظیم کند.

چرا خوردن سبزی و میوه‌ها در کنترل فشار خون بارداری حائز اهمیت است؟

در نهایت و به عنوان نکته پایانی دکتر اسلامیان بیان کرد که میوه‌ها و سبزی‌ها، حاوی مقادیر بسیاری از انواع ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها می باشند و در رژیم غذایی سالم، دارای اهمیت فراوان می باشند. به علاوه سبزی‌ها و میوه‌ها سرشار از فیبر، پتاسیم و منیزیم می باشند که می توانند در جلوگیری و تنظیم فشار خون بالا تاثیر بسزایی داشته باشند.

1 نظر
  1. زهره می گوید

    سلام بسیار ممنون از مطلب مفیدتون
    بارداری زمان بسیار مهمی است که در این دوران رژیم غذایی درست از اهمیت بیشتری برخوردار است

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.