کوچ سرمایه از سایر بازار‌ها به بورس

سید فرهنگ حسینی کارشناس بورس بیان کرد: بازار سرمایه در هفته اخیر با رشد همراه بوده که این رشد متاثر از عوامل مختلفی است. تعدادی از این عوامل مربوط به اصلاح بازار و ارزندگی بورس به دلیل رسیدن عمده سهام‌ها به p/e کمتر از ۵ واحد است، که این امر حکایت از ارزندگی نسبی بازار سهام دارد. نسبت p/r در مسکن معادل p/e در بورس است که میزان آن نیز هم اکنون بیش از ۳۰ واحد است که به صورت نسبی شرکت‌های بورس تهران به طور قابل ملاحظه‌ای ارزان‌تر هستند.

وی افزود: بسته حمایتی ۱۰ بندی در راستای حمایت از بازار سرمایه شامل مواردی است که سبب بازگشت اعتماد به بازار می‌شود. از جمله آن می‌توان به تضمین سود سرمایه گذاران خرد، تزریق مناسب منابع به بورس از طریق صندوق توسعه بازار، صندوق تثبیت و صندوق توسعه ملی اشاره کرد. علاوه بر این موارد، تضمین حداقل بازدهی سهام‌های صندوق‌های با درآمد ثابت نیز سبب کاهش ریسک مدیران این صندوق‌ها و تمایل بیشتر برای خرید سهام شد.

حسینی تصریح کرد: وضعیت شرکت‌های بورسی از جمله شرکت‌های صادرات محور خوب است، همچنین شرکت‌های بورسی به دلیل داشتن اهرم، سودآوری بیشتری نسبت به قیمت دلار دارند به همین علت شاهد رشد بیشتر شاخص بورس نسبت به ارز هستیم، همین امر می‌تواند دلیلی برای کوچ سرمایه از سایر بازار‌ها به بورس باشد، چون این امرنشان دهنده جذابیت بیشتر بورس نسبت به سایر بازارهای موازی برای سرمایه گذاری است.

وی افزود: به علت داشتن موجودی کالا و دارایی ارزی در شرکت ها، به دلیل رشد قیمت دلار نیمایی از این محل نیز شاهد شناسایی سود خواهیم بود که می‌تواند به جذابیت بیشتر سهام برای سرمایه گذاری در این شرایط منجر شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: این موضوعات همگی سبب اقبال سرمایه گذاران به بازار و کاهش روند خروج پول حقیقی‌ها در اواخر هفته گذشته و مثبت شدن آن درمیانه‌های هفته اخیر شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.