واکنش بازار به قانون دریافت مالیات از کارتخوان “بزن به کارت!”

جریان کارت به کارت، تبدیل به یکی از خبرسازترین پدیده‌های اقتصادی کشور شده است. دیگر کسی دوست ندارد شاهد کارت‌کشیدن باشد و ترجیح می‌دهد از خریدار درخواست کند پول را کارت به کارت کند؛‌ تغییری که طی یک ماه گذشته، شدت بیشتری به خود گرفته و هدف از آن، دورزدن سازمان امور مالیاتی عنوان می‌شود.
ماجرا از این قرار است که وقتی صورتحساب‌های پرداخت مالیات برای اصناف به دستشان رسید، صدای اعتراضات بلند شد و مالیات‌هایی که با پرش‌های عجیب همراه بود، همه را شوکه کرد.
اصناف می‌گویند مالیاتی که بر آنها بسته شده غیر عادلانه است اما نهادهای متولی با دفاع از مالیاتی که صادر شده، می‌گویند این ارقام با توجه به گردش مالی است که در کارتخوان‌های آنها به ثبت رسیده است.
ماده ۷۱ نظام صنفی می‌گوید همه مراکز فروش باید کارتخوان داشته باشند. تبصره دو این ماده هم می‌گوید اگر اصناف کارتخوان نداشته باشند مرتکب تخلف شده و با آنها برخورد می‌شود.
با وجود اینکه قانون تکلیف حساب‌های بانکی و مالیات را مشخص کرده اما امسال اتفاق جدیدی رخ داد و فاکتورهای مالیاتی بیشتر اصناف را شوکه کرد؛ بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، اقلام واریزی از طریق شاپرک به دستگاه‌های پوز یا حساب مؤدیان مالیاتی به عنوان حساب تجاری تلقی می‌شود.
با این وجود، بسیاری از اصناف از این موضوع گله دارند و برای دور زدن قانون، از خریداران خود می‌خواهند به جای کشیدن کارت، از اپلیکیشن‌های موبایلی خود، پول را به کارتشان واریز کرده یا پول نقد پرداخت کنند. این موضوع باعث بروز انتقادات گسترده‌ای در میان مردم شده و اعتراضات فراوانی را دربرداشته است. این روزها بیشتر صاحبان کسب و کار از کارت به کارت بهره می‌گیرند؛ از مکانیکی گرفته تا آرایشگاه‌ها و سوپرمارکت‌های محلی. هدف هم آن است که مالیات کمتری پرداخت کنند.
علی فاضلی، عضو هیات رئیسه اتاق اصناف تهران می‌گوید: «واکنش بازار به قانون دریافت مالیات از کارتخوان‌ها ناشی از مشورت‌نکردن با بخش خصوصی و اصناف است. این تصمیم شتاب‌زده از سوی اداره مالیات آن هم در شرایطی که کشور در جنگ اقتصادی است فشار را به کسبه بازار تشدید خواهد کرد.»
به گفته وی «حق دولت برای دریافت مالیات محترم است اما این وضعیت جاری به نوعی دیگران را ترغیب می‌کند که کاری خلاف بر قانون انجام دهند، باید بپذیریم بسیاری از کسبه‌ محل با درخواست وجه نقد از سوی مردم مواجه می‌شوند و این کارکرد، امری جاافتاده در میان اهالی محله است که باعث می‌شود میزان مالیات دریافتی از کسبه را افزایش چشمگیری دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.