نکات مهم در دودی کردن شیشه های خودرو

دودی کردن شیشه‌های خودرو طرفداران خودش را دارد؛ کسانی که دوست دارند ظاهر خودروشان متفاوت باشد یا ترجیح می‌دهند با استفاده از شیشه‌های دودی دما یا تابش نور خورشید به داخل کابین خودرو را کاهش دهند.

گرچه شیشه‌های دودی جزو تزئینات خودرو به شمار می‌رود اما در عین مفید بودن، می‌تواند خطراتی را هم برای سرنشینان به دنبال داشته باشد و اگر قرار است شیشه خودرو خود را دودی کنیم، بهتر است از همه جوانب آن آگاه باشیم.

مزایا و معایب شیشه دودی
افراد مختلف به دلایل گوناگونی شیشه‌های اتومبیل‌شان را دودی می‌کنند. برخی ظاهر متفاوت خودرو را می‌پسندند، برخی با شیشه‌های دودی جلوی تابش نور را می‌گیرند و برخی به دلایل امنیتی تصمیم می‌گیرند شیشه‌ خودرو را دودی کنند. به هر حال این تصمیم مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

مزایای شیشه دودی
جلوگیری از تابش نور خورشید
کاهش دمای داخل کابین خودرو
افزایش مقاومت شیشه‌ خودرو
حفظ حریم خصوصی داخل خودرو
ظاهر زیباتر خودرو
محافظت در برابر اشعه UV
رانندگی راحت
خاصیت ضد خش شیشه

معایب شیشه دودی
احتمال ایجاد اختلال در دید راننده
احتمال جریمه شدن توسط پلیس

قوانین دودی کردن شیشه خودرو
از آنجایی که رنگ تیره شیشه‌ها باعث کاهش قدرت دید رانندگان و بالا رفتن احتمال تصادف می‌شود، قوانین راهنمایی و رانندگی خاصی برای دودی کردن شیشه خودروها وضع شده تا از آسیب‌ها و خطرات احتمالی پیشگیری شود.

تعیین فاصله ۳ متری برای تشخیص راننده و سرنشین ملاک و معیار نیست.
دودی کردن شیشه خودرو بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد مجاز نیست. (سرنشینان داخل خودرو باید قابل تشخیص باشند).
شیشه عقب خودرو نباید دودی باشد (تنها شیشه خودروهایی که به صورت فابریک دودی هستند می‌توانند معاینه فنی بگیرند).
تنها خودروهای مقامات کشوری می‌توانند شیشه‌های خودرو خود را بیش از درصد مجاز دودی کنند.

جریمه دودی کردن خودرو
در صورتی که شیشه خودرویی به نحوی دودی باشد که راننده و سرنشین قابل تشخیص نباشد، مالک خودرو توسط پلیس جریمه می‌شود. در سال ۱۴۰۱ جریمه استفاده از شیشه دودی نامتعارف اعلام شده است.

کلان شهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری-صنعتی = ۵۲.۵۰۰ تومان
شهرهای کوچک = ۳۱.۵۰۰ تومان

روش های دودی کردن شیشه خودرو
شیشه‌های خودرو با روش‌های مختلفی دودی می‌شوند و بنابر روشی که برای این کار انتخاب می‌شود، کیفیت و نتیجه نهایی متفاوت خواهد بود.

دودی کردن شیشه خودرو در کارخانه
شیشه‌های دودی کارخانه به عنوان یک آپشن و به درخواست راننده انجام می‌شود. کارخانه خودروساز براساس استاندارد‌های تعریف شده، شیشه‌های خودرو را با درصد بسیار کمی دودی می‌کند.

دودی کردن شیشه خودرو به روش دستی
نصب برچسب شیشه دودی نیاز به وسایل عجیبی ندارد و به صورت سیار و دستی هم امکان‌پذیر است. البته از آنجایی که نصب این برچسب‌ها نیاز به تجربه دارد بهتر است از افراد ماهر در این زمینه کمک گرفته شود.
گاهی ممکن است هنگام نصب برچسب حباب‌هایی کوچک زیر برچسب باقی بمانند. البته جای نگرانی نیست چراکه بعد از یک روز از بین می‌روند.

هزینه دودی کردن شیشه خودرو
قیمت برچسب‌هایی که برای دودی کردن شیشه خودرو به فروش می‌رسند به عوامل مختلفی بستگی دارد. کیفیت و نوع برچسب‌های موجود در بازار با یکدیگر تفاوت دارند و هر خودرو برچسب مخصوص به خود را می‌خواهد.
دودی کردن شیشه خودروهایی که مدل‌های بالاتری دارند هزینه بیشتری می‌خواهد. طیف قیمتی برچسب‌های دودی شیشه خودرو از حدود ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و به بیش از یک میلیون تومان می‌رسد.

عوامل موثر در قیمت شیشه دودی خودرو
نوع ماشین و شیشه‌ها
کیفیت و جنس برچسب
ضد خش بودن
روش‌های نصب
نشکن بودن
قابلیت UV
رنگ برچسب

نکات مهم نصب برچسب شیشه دودی
هنگام اندازه‌گیری برچسب، اندازه آن را تا انتهای شیشه در نظر نگیرید و بین ۵ تا ۱۰ میلی‌متر فاصله بگذارید تا در اثر گذشت زمان، لبه‌های برچسب کنده نشود و عمر آن بالا رود.
برچسب‌های قدیمی بر پایه فلزی ساخته می‌شدند و بنابرین در عملکرد GPS اختلال ایجاد می‌کردند. در برچسب‌های جدید این مشکل برطرف شده است.
تا یک روز پس از نصب برچسب، شیشه خودرو را پایین نیاورید تا چسب‌ها کامل محکم شوند.
برچسب‌های دودی بی‌کیفیت نه‌تنها نصب آسانی ندارند و حباب‌های داخلی آن پس از نصب از بین نمی‌روند، بلکه به مرور هم تغییر رنگ داده و لبه‌های آن کنده می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.