موفقیت و سربلندی ۱۹ طرح کلان ملی در عرصه صنعت راهبردی

همانگونه که معاونت علمی و فناوری بیان کرده است، در حوزه صنعت راهبردی ۲۰ طرح حمایت شده وجود دارند که از میان آن‌ها، صنایع هوایی ۷ طرح و سایر صنایع ۱۳ طرح را شامل می‌شوند.

صنعت راهبردی با بهره‌مندی از دانش و نوآوری‌های جدید قادر است تا همانند یک محرک و پیشران قابل قبول عملکرد خوبی در بومی‌سازی و انتقال تکنولوژی ایفا کند. این صنعت همچون یک اساس و زیرساخت مناسب است که می‌تواند باعث رشد و پیشرفت اقتصادی شده و موقعیت خاصی در دکترین امنیتی و توسعه نوآوری محور به دست بیاورد.

به همین خاطر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سعی و تلاش کاری می‌کند تا راه را جهت ورود نوآوری‌ها به عرصه صنایع راهبردی ایجاد کند و برای این کار می‌بایست زیرساختی برای به کارگیری ویژگی‌های فناورانه در نقاط کلیدی زنجیره ارزش این صنعت فراهم و راه را برایشان آسان کند. همچنین مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری در تلاش است تا طرح‌های فناورانه در این حوزه را در قسمت‌های اصلی صنایع هوایی و دیگر صنایع مرتبط شناسایی کند و سعی کند تا حامی و پشتیبان آنان باشد.

جهت ورود محصولات دانش‌بنیان و خلاق با کیفیت به بازارهای داخلی و بین‌المللی، طرح‌های کلان ملی فناوری می‌توانند کمک کننده باشند. طرح‌های کلان ملی فناوری دارای خصوصیات مشخصی چون اثربخشی ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، ایجاد هم افزایی و هماهنگی بین سازمان‌های دولتی و خصوصی جهت انجام طرح‌های راهبردی و اقتدار آفرین، تجاری‌سازی تحقیقات کاربردی با سطوح تکنولوژی بالا و کارآفرینی فناورانه هستند.

از تاریخ شروع فعالیت مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری، در حوزه صنعت راهبردی ۲۰ طرح حمایت شده وجود دارند که همه‌ی در محدوده سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ تحت حمایت کامل بوده اند. به طور کلی تقریبا به اندازه ۱۸۹ میلیارد تومان هزینه برای پشتیبانی از طرح‌ها در نظر گرفته شده است و تقریبا به میزان ۸۳ میلیارد تومان در این بین مختص به معاونت بوده است.

به علاوه به دلیل رشد پروژه و شاخص‌های کلیدی فعالیت مشخص شده، تا این زمان اعتباری به میزان ۵۵ میلیارد تومان از سهم مختص به معاونت پرداخت شده و شاهد پیشرفت مالی به اندازه ۶۶ درصد بوده ایم.

با ارزیابی و مقایسه نسبت توزیع سهم ریالی به هر کدام از طرح‌ها مشخص شده است که از مجموع ۱۸۹ میلیارد تومان هزینه پشتیبانی، قسمت صنایع هوایی با رقمی در حدود ۱۱۵ میلیارد تومان بزرگترین بخش سهم ریالی را استفاده کرده و به همین خاطر حمایت بیشتری نیز دریافت کرده است.

اگر بخواهیم تعداد طرح‌های موفق را اعلام کنیم باید بگوییم که بیش از ۹۷ درصد از سهم ریالی طرح‌های سرمایه‌گذاری شده که مختص به ۱۹ طرح می‌باشند این مسیر را با موفقیت سپری کرده اند. از میان این طرح های موفق می توان به پرنده دریایی ۶ نفره دوزیست در سال ۱۳۹۱ و هواپیماهای فوق سبک و اسپورت پرنده آزاد در سال ۱۳۹۲ برای شرکت هوافضا درنا تهران اشاره کرد.

به طور نمونه هواپیمای فوق سبک و اسپورت پرنده آزاد در بعضی از کارها و عملیات ها همچون آموزش خلبانی، گردشگری و باشگاه‌های هوانوردی و یا استفاده شخصی کاربرد دارند و می توان از آن ها استفاده کرد.

به عنوان مثالی دیگر هواپیمای دوزیست به علت دوزیست بودن و ویژگی نشست و برخاست از روی باند، چمن، رودخانه، سد، دریاچه و یا دریا به باند خاصی محدود نمی باشند و به دلیل کاربرد خوب خود احتیاجات کشور را در زمینه های گوناگون برطرف می‌کنند. به طور کلی این پرنده دریایی ۶ نفره دوزیست در بخش گشت دریایی، مرزبانی و تصویربرداری از مرزها مورد استفاده قرار می گیرد و در این حوزه بسیار مهم و کاربردی است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.