لایحه بکارگیری یکی از فرزندان کارکنان فوت‌شده در حین خدمت تصویب شد

هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز؛
لایحه بکارگیری یکی از فرزندان کارکنان فوت‌شده در حین خدمت تصویب شد
اعضای شورای اسلامی شهر تبریز با لایحه دوفوریتی شهرداری تبریز مبنی بر تجویز اشتغال یکی از فرزندان همکاران فوت‌شده در حین انجام خدمت بر اثر سانحه و تصادف موافقت کردند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تبریز، هشتاد و هشتمین جلسه علنی این شورا صبح امروز با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در این جلسه لایحه دوفوریتی شهرداری تبریز مبنی بر تجویز اشتغال یکی از فرزندان همکاران فوت‌شده در حین انجام خدمت بر اثر سانحه و تصادف در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در خصوص این لایحه اظهار داشت: متأسفانه به دلایل مختلف که بایستی آن‌ها را هم آسیب‌شناسی کنیم، در بخش کارگری هر ساله ۷-۸ نفر بر اثر سوانح جان خود را از دست می‌دهند. اخیراً نیز دو سه نفر از همکاران فوت کرده بودند که با حضور در منزل آن‌ها شاهد بودیم که شاکله زندگی آن‌ها از هم می‌پاشد.

وی افزود: پیشنهاد ما این است که از ابتدای سال ۱۴۰۱ به بعد اجازه داده شود تا یکی از فرزندان خانواده با همان نوع قرارداد در همان بخش بکارگیری شود تا بخشی از شوک وارد شده به خانواده تسکین یابد.

حکیمه غفوری، عضو شورای اسلامی شهر تبریز در رابطه با این لایحه اظهار داشت: شهردار محترم لایحه مذکور را برای سال ۱۴۰۱ پیشنهاد کرده‌اند اما در سال گذشته هم تعدادی از کارکنان شهرداری در اثر سوانح و در حین خدمت جان خود را از دست دادند اما به دلایلی بکارگیری آن‌ها انجام نشده است.

وی افزود: این اقدام طی سال‌های قبل از ۱۴۰۰ صورت می‌گرفت اما در سال ۱۴۰۰ و بعد از آن اجرا نشده است. بنابراین پیشنهاد می‌کنم لایحه مذکور اصلاح و بکارگیری فرزندان کارکنانی که در سال ۱۴۰۰ فوت‌شده‌اند نیز در آن لحاظ شود.

فریدون بابایی اقدم نیز در ادامه این جلسه اظهار داشت: این لایحه اقدام خوبی است که طی آن از خانواده‌های عزیز کارکنانی که در اثر سوانح جان خود را از دست داده‌اند، حمایت می‌شود. پیشنهاد می‌کنم این لایحه بیشتر بررسی‌شده و صرفاً مربوط به فرزندان کارکنان فوت‌شده، نباشد، شاید یک نفر متأهل بوده و فرزند نداشته باشد، در این صورت، شرایط چگونه خواهد بود؟ آیا همسر آن فرد بکارگیری خواهد شد یا خیر؟
وی ادامه داد: درخواست می‌کنم موضوع بیشتر موردبررسی قرار گیرد تا با ارجاع لایحه به کمیسیون‌های تخصصی و کار کارشناسی، در اجرا هم شاهد نتیجه خوب همانند نیت خوب در ارائه این لایحه باشیم.
یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در پاسخ به بابایی اقدم خاطرنشان کرد: این لایحه فقط مربوط به خانواده درجه یک کارکنان است و می‌توان با اصلاح لایحه، همسر کارکنان فوت‌شده بر اثر سانحه را به آن اضافه کرد. همچنین هدف ما کمک به تسکین خانواده‌ها بوده و اگر فردی سرپرست خانواده نبود، قرار نیست سراغ برادر یا سایر بستگان فرد برویم.
غلامرضا احمدی نیز با اشاره به اظهارات حکیمه غفوری، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تبریز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در سال ۱۴۰۰ نیز شاهد فوت کارکنان شهرداری در حین خدمت و بر اثر سوانح بودیم و خانواده آن‌ها نیز پیگیر هستند، پیشنهاد می‌کنم لایحه مذکور را به ابتدای سال ۱۴۰۰ و بعد از آن تعمیم دهیم.
شهرام دبیری، سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه این جلسه اظهار داشت: در دوره‌های قبلی شورا این اتفاق تا حدی صورت گرفته و ما تلاش می‌کردیم همسران یا یکی از فرزندان فرد فوت‌شده را جذب کنیم. در این لایحه کارکنان فوت‌شده بر اثر سانحه از سال ۱۴۰۱ مدنظر قرار گرفته است ولی فکر می‌کنم همان‌طور که حاج‌خانم غفوری پیشنهاد کردند، اگر آن را به گذشته هم تعمیم دهیم نیاز به بررسی خاصی نخواهد داشت.
وی افزود: همان‌طور که دکتر بابایی اقدم نیز پیشنهاد کردند، علاوه بر فرزندان، همسر فرد فوت‌شده نیز به لایحه اضافه شود. قبلاً یکی از کارکنان شهرداری بر اثر سانحه جان خود را از دست داده بود که همسر وی بکارگیری شد چرا که فرزندان او کودک بودند.
روح‌الله دهقان نژاد، رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت، ارزیابی و حقوقی شورای اسلامی شهر تبریز هم در رابطه با لایحه ارائه شده توسط شهرداری اظهار داشت: این لایحه می‌تواند در کمیته ویژه که متشکل از معاونین شهردار، شهردار، بنده و حجت‌الاسلام برگی است، بررسی شود. در واقع اگر این لایحه در شورا هم تصویب شود با توجه به مصوبه انسداد ورود نیرو به شهرداری، مشکل ایجاد خواهد شد بنابراین بهتر است لایحه در کمیته جذب موردبررسی قرار گرفته و به سرانجام برسد.
حجت‌الاسلام رسول برگی، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه این جلسه و در خصوص سخنان روح‌الله دهقان نژاد خاطرنشان کرد: در این کمیته مقرر است مسائلی بررسی شود که شهرداری اعلام می‌کند بر اساس ضرورت نیاز به جذب نیرو در بخش خاصی داریم. برای مثال در خصوص جذب غسال و کمبود آن، مصوب کردیم که نفرات بکارگیری شوند.
وی ادامه داد: این لایحه در خصوص ضرورت جذب نیرو نیست که در کمیته جذب مطرح شود. اینکه راهکارهای مربوطه بررسی‌شده و با مجوز کمیته باشد، میسر است اما اینکه کل لایحه در آن کمیته بررسی شود، منطقی نخواهد بود.
در ادامه هشتاد و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تبریز، روح‌الله رشیدی ضمن درخواست ارائه عملکرد کمیته مذکور اظهار داشت: سال گذشته موضوع انسداد نیرو مطرح و قیدی در نظر گرفته شد که شهرداری در صورت ضرورت به جذب نیرو، آن را در کمیته توضیح کرده و تبدیل به مصوبه شود. عملکرد این کمیته ارائه و مشخص شود که به چند نفر مجوز داده شده و در کجا بکارگیری شده‌اند.
وی افزود: همچنین می‌توان این موضوع را در لایحه‌ای که قرار است شهرداری در خصوص ساماندهی نیروی انسانی ارائه کند، لحاظ نمود. این مسئله یکی از اجزای همان شرایط محتملی است که مدام با آن مواجه هستیم. بنابراین پیشنهاد من این است که این لایحه را مصوب نکنیم بلکه آقای شهردار موضوع را در لایحه ساماندهی نیروی انسانی و در قالب یک بخش و تابع مقررات عمومی آن و به عنوان یک امتیاز برای کارکنان شهرداری یا آسیب دیدگان خدمات شهری لحاظ کند.
یاسین بجانی، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه این جلسه اظهار داشت: مراجعه‌کننده‌ای داشتیم که یکی از کارکنان استیجاری شهرداری فوت کرده بود که هم مجرد و هم نان‌آور خانواده بوده است. پدر و مادر این فرد مدت‌ها پیگیر بودند که برادر کوچک‌تر وی با همان قرارداد و شرایط بکارگیری شود تا بتوانند امرارمعاش کنند. بنابراین درخواست من این است که در لایحه مذکور، همکاران مجرد نیز مدنظر قرار گیرند تا برادر یا خواهر که جزو بستگان درجه یک هستند، نیز شامل این لایحه شوند.
علی نوای باغبان، نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه و با اشاره به اظهارات سایر اعضای شورا گفت: در لایحه ارائه شده توسط شهرداری مشخصاً اعلام‌شده که جذب یکی از فرزندان کارکنانی که از ابتدای سال ۱۴۰۱ در اثر سانحه جان خود را از دست داده و به خانواده وی شوک وارد شده است، می‌تواند به تسکین آن‌ها کمک کند.
وی افزود: پیشنهاد می‌کنم برای دو فوریت و اصل لایحه رأی‌گیری صورت گرفته و پیشنهادات اعضای محترم شورای شهر که جامع و کامل هم هستند، در قالب لایحه ساماندهی نیروی انسانی لحاظ شود یا اینکه در یکی از کمیسیون‌ها بررسی‌شده و پیشنهادات تکمیلی برای تداوم آن ارائه شود.
در نهایت دو فوریت و متن لایحه دوفوریتی شهرداری تبریز مبنی بر تجویز اشتغال یکی از فرزندان همکاران فوت‌شده در حین انجام خدمت بر اثر سانحه و تصادف به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر تبریز رسید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.