ساخت پانسمان‌های پیشرفته “نانو لیفی” در ایران

وحید فربدفر؛ مسئول بازاریابی و کسب و کار یک شرکت دانش‌بنیان گفت : شرکت دانش‌بنیان نانوساختار کنعان در سال ۱۳۹۶ تأسیس شده است و فعالیت آن در حوزه زخم و ترمیم زخم‌ها است و در واقع یک شرکت دارویی پزشکی است که ثبت شده و ما از سال ۱۳۹۹ توانستیم تأییدیه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی را دریافت کنیم.

وی گفت: ما بر روی این محصول به صورت خاص کار کرده‌ایم چرا که زخم‌پوش‌های پیشرفته، بخشی از بازار است که تا حالا بر روی آن کار پیشرفته‌ای انجام نشده است  و این خلأ در بازار احساس می‌شد، حتی نمونه‌های خارجی برای این مورد وجود ندارد و محصول ما به عنوان نخستین محصول، چه در کشور و چه در خارج از کشور با این تکنولوژی در حوزه زخم‌پوش‌ها کار می‌کند.

فربدفر تصریح کرد: ویژگی خاص محصول ما این است که با طراحی و مهندسی که بر روی آن انجام شده است توانستیم شبیه‌ترین ساختار را به ساختار پوست بدن انسان، مهندسی کنیم و زمانی که زخم‌پوش مورد استفاده قرار می‌گیرد، تخلخل بسیار بالایی برای عبور هوا دارد و زخم را تنفس‌پذیر می‌کند، به سایت زخم نمی‌چسبد در حالی که زخم‌پوش‌های معمولی به سایت زخم می‌چسبند و جدا کردن زخم‌پوش به صورت مجدد باعث ایجاد زخم می‌شود!

وی با بیان اینکه این زخم‌پوش خاصیت هیدروژلی دارد و زمانی که بر روی سایت زخم قرار می‌گیرد عفونت و رطوبت زخم را جذب می‌کند، اظهار کرد: در این صورت سایت زخم به راحتی قابل رویت و رصد کردن است. این زخم‌پوش به ذات، آنتی‌باکتریال است و نیاز به استفاده از مواد آنتی‌باکتریال در محل سایت زخم نیست.

فربدفر خاطرنشان کرد:‌ تسریع در روند بهبود زخم از جمله دیگر مزایای این زخم‌پوش است و تا ۷۰ درصد سرعت را افزایش می‌دهد و این ویژگی باعث می‌شود که در یک زخم دیابتی ۲۱ تا ۳۰ روز درمان آن به طول می‌انجامد با این پانسمان بین ۷ تا ۸ روز سایت زخم بسته می‌شود و درمان به راحتی اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به بازار این زخم‌پوش‌ها در ایران بیان کرد: در زخم‌های دیابتی حدود ۳٫۶ میلیون قطعه در سال مصرف می‌شود که از این رقم، ۹۰ درصد وارداتی است! و فقط ۱۰ درصد آن در کشور تولید می‌شود. این حوزه بازار بسیار خوبی دارد و ما نیز ضعف‌های زیادی در این حوزه داریم.

فربدفر گفت: محصول ما مراحل نهایی اخذ مجوز و تأییدیه از وزارت بهداشت را طی می‌کند در حالی که مجوزهای اولیه وزارت صمت گرفته شده است.

موفق‌ترین محصولات این شرکت دانش‌بنیان، پانسمان‌های پیشرفته نانولیفی ساخته شده از پلیمرهای طبیعی و سنتزی و عصاره‌های طبیعی است که جایگزین موقت پوستی بسیار عالی و کارآمدی برای ترمیم انواع زخم‌های برشی تمام عمق، زخم‌های سوختگی درجه سه، زخم‌های دیابتی و … است.

پانسمان نانولیفی مخصوص زخم‌های دیابتی موجب تسریع مهاجرت سلولی و عدم ایجاد عفونت،‌ بهبود خون‌رسانی به سایت زخم، جذب عالی بیومولکول‌های ترمیم‌کننده به سایت زخم و تسریع روند درمان تا ۷۰ نسبت به پانسمان‌های معمول است.

پانسمان‌ نانولیفی مخصوص درمان سوختگی موجب تسکین درد،‌ دبریدمان مناسب و جلوگیری از ایجاد عفونت، تسریع فرایند اپیتلیالیزاسیون و کلاژن‌سازی منظم، برجای ماندن اسکار بسیار اندک و قابلیت رویش مو در محل زخم پس از ترمیم است.

این شرکت، تأییدیه دانش‌بنیان نوع دو دارویی، اخذ تأییدیه نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، ثبت وسیله پزشکی و اخذ موافقت اصولی از اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو،  دریافت تأییدیه آزمایشگاه مرجع و در مرحله استقرار ایزو ۱۳۴۸۵ است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.