ساخت باتری کاغذی فعال شونده با آب

اخیرا یک باتری کاغذی جدید ساخته و اختراع شده که با کمک آن و کاربرد آن در در دستگاه های الکترونیکی می‌توان به حفظ محیط زیست پرداخت چرا که این باتری قادر است با آب کار کند و فعال شود و زیست تجزیه پذیر می‌باشد.

محققین و مخترعین مرکز علمی و تحقیقاتی امپا (Empa) در کشور سوئیس این باتری را جهت کاربرد در برچسب های بارگیری هوشمند، حسگرهای حافظ محیط زیست و دستگاه های تشخیص پزشکی یکبار مصرف ایجاد و و اختراع کرده‌اند.

این باتری فعلا طرح اولیه آن معرفی و رونمایی شده و همانطور که پیداست دارای سلول های متعدد و متصل به یکدیگر می‌باشند. در این باتری هر سلول دارای سطحی به میزان یک سانتیمتر مربع است و لایه کاغذ پایینی آن هم دارای نمک طعام یا همان کلرید سدیم می‌باشد. همچنین در یک سمت این باتری از موم به عنوان پوششی استفاده شده که دو سیم به آن وصل می‌باشند.

به علاوه یک طرف این باتری دارای جوهری شامل فلس هایی از جنس گرافیت چاپ شده است و عملکرد آن به عنوان کاتد می‌باشد. همچنین یک جوهر دارای پودر روی هم عملکرد آند دارد و در طرف دیگر این باتری چاپ شده است. در هر دو طرف کاغذ جوهر سومی دارای فلس های گرافیت و کربن سیاه استفاده و چاپ شده است. عملکرد این جوهر این است که کاتد و آند را به دو سیم وصل می‌کند.

زمانی که کمی آب در این باتری ریخته شده و به کار رود، باعث حل شدن نمک در کاغذ می‌شود و قادر است تا یون های باردار را آزاد کند. در این حین منتشر شدن یون ها در الکترولیت کاغذ خیس، باعث می‌شود تا روی در آند اکسید و الکترون ها آزاد شوند.

مخترعین مرکز علمی و تحقیقاتی امپا بیان کرده‌اند که پس از این مراحل الکترون ها از آند توسط جوهر حاوی گرافیت و کربن سیاه به سیم ها و بعد به کاتد منتقل می شوند. در پایان با وجود این واکنش های کاهش و اکسیداسیون، یک نوع جریان الکتریکی ایجاد شده که قادر است تا وسیله برقی را فعال کرده و راه اندازی کند.

در آزمایش‌های انجام شده با نسخه دو سلولی باتری، محققین بیان کردند که باتری قادر است به طور مناسبی جریان برق یک ساعت زنگ دار کوچک را با کمک یک نمایشگر کریستالی مایع ایجاد کند.

جالب است بدانید که میزان آب لازم جهت فعالسازی یک سلول باتری در مدت زمان ۲۰ ثانیه تنها دو قطره آب می‌باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.