حمایت از دانشجویان مستعد جزو برنامه‌های اصلی دانشگاه تبریز است

رئیس دانشگاه تبریز گفت: حمایت از دانشجویان مستعد و نخبه جزو برنامه‌های اصلی دانشگاه است و برنامه‌ی ویژه‌ای در این زمینه برنامه ریزی شده است.

دکتر صفر نصراله‌زاده، سه شنبه، ۲۹ آذرماه، در نشست صمیمی دانشجویان عضو گروه استعدادهای درخشان دانشگاه تبریز با اشاره به افتخارات کسب شده از سوی دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی مختلف داخلی و خارجی، این افتخارات را حاصل زحمات اساتید و دانشجویان نخبه‌ی دانشگاه عنوان کرد و گفت: ما خدمت‌گذار اساتید و دانشجویان هستیم و دانشجویان نخبه، گل‌های سرسبد دانشگاه هستند و ما هر خدمتی به این دانشجویان انجام دهیم، بازهم کافی نیست.

وی ادامه داد: نخبگی یعنی سرآمد بودن در امور و چقدر زیبا است که انسان در مسائل علمی سرآمد باشد چراکه علم سرتاپا نور است و انسان‌ها را از ظلمت و جهل به سمت نور و دانایی هدایت می‌کند.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه توجه به نخبگان از جمله مسائل مورد تاکید نظام مقدس جمهوری اسلامی است، خاطرنشان کرد: تمامی اسناد و مقالات علمی منتشر شده در کشور بین سال‌های ۱۹۲۸ تا ۱۹۷۸ میلادی، ۳ هزار مقاله بود درحالیکه تنها در پنج سال نخست انقلاب اسلامی، بیش از ۳۰۰ هزار مقاله و اسناد ملی منتشر و شناسایی شده است که نشان دهنده‌ی وجود استعدادهای بالا در کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: ما باید حمایت از دانشجویان نخبه را پررنگ تر کرده و تنها به انجام برنامه‌های روتین بسنده نکنیم؛ بلکه باید با شناسایی و کشف استعدادها، از آن‌ها حمایت کنیم. دانشگاه برنامه‌ی ویژه‌ای برای حمایت از نخبگان دارد و تنها رتبه‌های برتر کنکور به‌عنوان نخبه تلقی نمی‌شوند و چه بسا سایر دانشجویان نیز استعدادهایی دارند که باید کشف شوند.

نصراله‌زاده همچنین گفت: تمامی امکانات دانشگاه باید در اختیار دانشجویان نخبه و استعدادهای برتر دانشگاه قرار داده شود. چراکه یک دانشجوی نخبه باید در کنار ایده‌های خود امکانات لازم را نیز داشته باشد تا بتواند ایده و فکر خود را عملی کند. ما هرچقدر برای توسعه‌ی علمی هزینه کنیم، یک سرمایه‌گذاری پر سود انجام داده‌ایم و باید یقین داشته باشیم که توسعه‌ی علمی مبنای همه‌ی توسعه‌ها است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: دانشگاه تبریز به‌عنوان حامی برتر پژوهش انتخاب شد ولی ما هرگز به این عناوین کسب شده قانع نیستیم و باید اراده‌ی ویژه‌ای برای حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر نشان دهیم.

رئیس دانشگاه تبریز، علم را عامل اصلی پیشرفت و کسب قدرت کشور عنوان کرد و افزود: مسئولین بالادستی توجه ویژه‌ای به بحث علم دارند و تا همین چند سال قبل هیچ صحبتی از شرکت‌های دانش بنیان مطرح نمی‌شد. اما اکنون ما شاهد هستیم که دولت و مجلس اقدامات بسیار خوبی در خصوص شرکت‌های دانش بنیان انجام می‌دهند. به‌طوریکه در صندوق نوآوری و شکوفایی تا سقف یک میلیارد تومان تسهیلات داده شده است و علاوه بر این، پیشنهاد تخصیص بودجه‌ی اختصاصی برای نخبگان و استعدادهای برتر در برنامه‌ی هفتم توسعه‌ی کشور ارائه شده است.

وی همچنین با اشاره به ضرورت تحول در نظام آموزش عالی کشور و سوق دادن دانشجویان به سمت مهارت محوری، اظهار کرد: مهارت برای همیشه در ذهن انسان باقی می‌ماند و مثل دروس نظری و تئوری نیست که بعد از اتمام نیمسال تحصیلی تمامی مطالب از حافظه‌ی دانشجویان پاک شود و ما باید با ایجاد تحول در نظام آموزش عالی به سمت رشته‌های اثربخش حرکت کنیم.

نصراله‌زاده با اشاره به تجهیزات و امکانات دانشگاه نیز گفت: در حال حاضر وضعیت دانشگاه به‌لحاظ تجهیزات و امکانات خوب است و ۶۵ آزمایشگاه در دانشکده‌های مختلف در حال فعالیت است. از سال قبل نیز بعضی از تجهیزات از راه تهاتر نفتی خریداری شده است.

وی در خصوص پیشنهاد تدریس برخی از دروس توسط دانشجویان عضو گروه استعدادهای درخشان، ضمن استقبال از این پیشنهاد، دستور بررسی تمامی جوانب این کار و فراهم کردن تمهیدات لازم از سوی معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه را صادر کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.