تشخیص مسائل مربوط به سلامتی گوش با هوش مصنوعی موجود در ایرپاد

دانشمندان و پژوهشگران دانشگاه بوفالو توانستند با استفاده از ایربادهای بلوتوثی و یک سیستم هوش مصنوعی یادگیری عمیق به ناسایی سه مشکل موجود در گوش بپردازند.

پژوهشگران جهت انجام این کار یک آزمایش صوتی غیرتهاجمی انجام دادند که صداهایی نظیر سونار را جهت ردیابی ساختار گوش به کار می‌برند.

نام این سیستم EarHealth می باشد و با کمک یک جفت ایرپاد بلوتوثی هستند. همچنین این ایرپادها دارای میکروفون هایی می‌باشند که به سمت صورت شخص هستند، در این حین برنامه موجود درگوشی قادر است تا ایرادات گوش شخص را پیدا کند. کار این سیستم بدین شکل است که سیگنال های صوتی به گوش شخص ارسال می کند و سپس میکروفون های مورد استفاده نحوه انعکاس سیگنال ها در کانال گوش را دریافت می کنند و در نتیجه سیستم مورد نظر قادر می باشد تا یک پروفایل مستقل برای شکل گوش درونی فرد ایجاد کند.

زمانی که شخص در سلامت کامل به سر می برد، از او درخواست می شود مطلبی را بخواند تا به عنوان معیار ثبت شود و بعد از آن نیز این آزمایش را چندین بار تکرار کرده تا اگر تغییری به وجود بیاید مشاهده و ثبت شود. جهت انجام این تست ۹۲ نفر داوطلب شدند تا آن را انجام دهند و در مدت انجام آن، سیستم مورد نظر تنها با کنترل تغییراتی در گوش درونی و هندسه آن، توانست که تعداد سه بیماری رایج که باعث تغییر گوش می شوند را با دقت ۸۲.۶ درصد شناسایی کند.

بیماری هایی که توسط این سیستم تشخیص داده شدند عبارتند از: مسدود شدن گوش به دلیل جرم، پاره شدن پرده گوش و ابتلا به نوعی عفونت گوش به نام ostitis media. به علاوه از مزیت های این سیستم این می باشد که در موارد بسیاری توانست تا بیماری هایی به وجود آمده در گوش را پیش تبدیل شدن به یک بیماری جدی شناسایی کند.

مولف ارشد این تحقیق یعنی ژان پنگ جین در مورد این سیستم بیان کرده است که ما توانستیم با توسعه EarHealth اولین سیستم تشخیص بیماری گوش بر اساس ایرپاد را جهت مشاهده ایرادات گوش اختراع کردیم که راهی تاثیرگذار، با قیمت کم و بسیار آسان جهت استفاده می‌باشد. با توجه به اینکه این سیستم قادر است تا بیماری ها را به سرعت شناسایی کند، بنابراین برای حفظ سلامتی افراد بسیار مفید می باشد.

پژوهشگران در حال حاضر قصد دارند تا دقت سیستم اختراعی خود را بالا ببرند. آن ها برای اینکار نیاز به ارزیابی این موارد دارند که چطور موهای گوش، تورم پرده گوش و موارد دیگر می توانند بر روی داده های دریافتی توسط این سیستم اثر گذار باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.