این گروه از کودکان کوتاه‌ قد می شوند

با توجه به کم شدن فراوان مصرف لبنیات در طول ماه‌های گذشته به علت افرایش قیمت این مواد غذایی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت بیان کرد که مصرف نکردن لبنیات و تغییر رژیم غذایی مردم جامعه می تواند عواقب بدی به دنبال داشته باشد؛ مخصوصا در مورد کودکانی که در مناطق محروم زندگی می کنند و در موقعیت های معمولی نیز از مواد غذایی مفید محروم می باشند.

همچنین با در نظر گرفتن افزایش قیمت مواد غذایی مورد استفاده مردم جامعه، احمد اسماعیل‌زاده بیان کرد که بر اساس اخبارهایی که در این مورد وجود دارد، از بد حادثه به علت گران قیمت بودن لبنیات، خرید مواد لبنی مخصوصا شیر توسط افراد جامعه در دو سه ماهه گذشته بسیار کم شده است. در این میان آن هایی که لبنیات و شیر زیادی هم مصرف می کردند، اکنون این میزان را بسیار کاهش داده‌اند.

هنگامی که میزان مصرف لبنیات توسط افراد جامعه کم می شود، آن ها به مواد غذایی مضر دیگر همچون نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین علاقه‌مند می شوند. اما با در نظر گرفتن اینکه مدارس تعطیل می باشند و ارزیابی های صحیحی نیز در این مورد صورت نگرفته، نمی‌توان این امار را جدی گرفت. از سوی دیگر گزارشاتی زیادی از سرتاسر کشور رسیده است که بیانگر مصرف کم لبنیات در کشور با وجود تولید بالای آن می باشد.

خوب است بدانید که پیش از گرانی هم مصرف لبنیات در کشور ایده آل نبود، ولی با گران شدن وضعیت بدتر شده است. چنانچه این روند مصرف لبنیات ادامه داشته باشد، باعث فقدان کلسیم، فقدان پروتئین و مواد مغذی در بچه هایی که سوء تغذیه دارند به خصوص در استان‌های محروم می شوند. باید بدانید که فقدان این مواد مغذی در بدن موجب بیماری هایی نظیر پوکی استخوان، کوتاه‌قدی و بیماری‌هایی این چنین می شود.

علاوه بر این اسماعیل‌زاده درباره خرید و مصرف دیگر مواد پروتئینی همچون گوشت قرمز، مرغ و ماهی توسط افراد جامعه بیان کرده که در سال های گذشته با وجود قیمت پایین تر این مواد غذایی، مصرف غذاهای دریایی به خصوص ماهی که منبعی غنی از مواد پروتئینی و اسیدهای چرب امگا۳ می باشد، تنها در برخی استان های نزدیک به دریا خوب بوده و دیگر استان ها آمار خوبی نداشتند.

همچنین درباره دیگر مواد غذایی پروتئینی مخصوصا گوشت قرمز نیز خرید و مصرف آن در بعضی جاها کم شده است ولی خیلی از مواد غذایی دیگر همچون گوشت مرغ، تخم‌مرغ و حبوبات هم که به جای گوشت قرمز استفاده می‌شوند دچار بالا رفتن قیمت شده اند و با در نظر گرفتن شرایط بد اقتصادی مردم جامعه، خرید و مصرف این مواد پروتئینی نیز به شدت کم شده است. متاسفانه کاهش مصرف این مواد غذایی عواقب بدی بر سلامت افراد در آینده خواهد داشت.

در طول هفته‌های گذشته و پس از افزایش شدید قیمت‌ها که به منظور افزایش یارانه‌ها و پیشگیری از قاچاق ۴ نوع ماده غذایی در کشور پیش آمد، قرار بود که دولت تنها قیمت تخم‌مرغ، مرغ، روغن و برنج را که به کشورهای همسایه قاچاق می شوند، افزایش دهد. ولی در کمال ناباوری قیمت دیدیم که قیمت هر نوع ماده غذایی به صورت روزانه و حتی لحظه‌ای در کل کشور افزایش یافت. با توجه به این موارد ذکر شده می توان به راحتی فهمید که چرا خرید و مصرف بسیاری از مواد غذایی خانوار و افراد جامعه کاهش یافته است.

با توجه به اینکه دولت بیان کرده بود که نباید قیمت‌ها افزایش پیدا کند، ولی مرکز آمار ایران در خبری دو هفته پیش گفت که قیمت مواد غذایی در تیر ماه در مقایسه با خرداد ماه، به بیش از ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که دولت ادعا می کرد که با افزایش یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به خانواده‌های یارانه‌بگیر، این زیاد شدن قیمت در وضعیت معیشتی مردم احساس نخواهد شد. طبق گفته های مدیران اتحادیه‌های مواد غذایی در هفته‌های گذشته مشخص شده که مسوولین و مدیران دولتی انگار از همه جا بی خبر ادعاهایی کردند، چرا که مردم معمولی جامعه و صاحبان اصناف، همه می‌دانند که قیمت‌گذاری بر مواد غذایی و کلیه محصولات و خدمات پرمصرف در کشور، وابسته به دلالان و واسطه‌هاست و دولت‌ها به کلی هیچ چیزی در دست ندارند ک بخواهند ادعا هم کنند.

همچنین رییس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی در طول روزهای پیشین بیان کرد که در طول ۱۰ روز پیش یعنی دهه محرم، میوه با کاهش ۶۰ درصدی فروش مواجه شده است و به علاوه نایب‌رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی نیز بیان کرده که فروش میوه به میزان ۳۰ درصد در نیمه تابستان کاهش یافته است. بر اساس اطلاعیه دبیر انجمن حبوبات ایران، قیمت حبوبات به میزان ۷۰ الی ۱۲۰درصد تا اردیبهشت ماه امسال بالا رفته و از سوی دیگر در نیمه اردیبهشت ماه امسال، دبیر انجمن صنعت بسته‌بندی گوشت و مواد پروتئینی کشور بیان کرد که سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور به میزان سالانه ۳ کیلوگرم کم شده است.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآب در اسفند ماه سال پیش بیان کرد که مصرف ماهی در کشور به میزان ۶۰ درصد کاهش یافته و به علاوه بیان کرد که سرانه مصرف ماهی نیز به سالانه کمتر از ۷ کیلوگرم کاهش یافته است. مرکز آمار ایران خرداد ماه امسال در مورد تورم بیش از ۲۰ درصدی ۱۷ مورد کالای مورد نیاز و مهم مردم جامعه در خبری به تازگی بیان کرد که قیمت روغن مایع به میزان ۲۳۳ درصد و همچنین قیمت روغن جامد به میزان ۲۴۷ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، رییس اتحادیه برنج‌فروشان بابل در بهمن‌ماه سال گذشته بیان کرد که مصرف برنج ایرانی به علت افزایش قیمت به میزان ۵۰ الی ۶۰ درصدی کاهش یافته است. همچنین مرکز آمار بر اساس خبری که به تازگی منتشر شده بیان کرد که قیمت مواد غذایی باعث ایجاد تورمی شده است که در تیر ماه امسال نسبت به تیر ماه سال پیشین، به میزان ۵۴ درصد و نسبت به خرداد ماه نیز به میزان بیش از ۸۰ درصد افزایش داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.