از نظر پژوهشگران تنهایی و گوشه گیری اجتماعی موجب افزایش خطر حمله قلبی می‌شوند

انجمن قلب آمریکا در گزارش علمی جدید خود بیام کرده و همچنین اخطار داده است که تنهایی و گوشه گیری اجتماعی می‌تواند اشخاص را به میزان ۳۰ درصد بالاتر در آستانه خطر حمله قلبی، سکته مغزی قرار داده و سلامت آنان را به خط بیاندازد. همچنین می‌تواند سبب مرگ و میر بر اثر هر یک ازین دو عارضه شود.

سرپرست گروهی از پژوهشگران که این گزارش را نوشتند، یعنی دکتر کریستال ویلی سنه، بیان کرد که بر اساس پژوهشی که در طول بیش از چهار دهه انجام شده، نشان می دهد که تنهایی و گوشه گیری اجتماعی می‌توانند هر دو باعث بروز نتایج ناخوشایند در سلامت انسان شوند. همانطور که پیداست به دلیل گسترش ناپیوستگی و گسست اجتماعی، توجه و مد نظر قرار دادن سلامت عمومی جامعه بسیار حائز اهمیت می باشد.

با نظرسنجی که در دانشگاه هاروارد صورت گرفت، مشخص شد که نسلی که بیشتر در معرض گوشه گیری اجتماعی و تنهایی می‌باشند، جوانان ۱۸ تا ۲۲ ساله هستند که با نوجه به تحقیقات انجام شده تنهاترین نسل می‌باشند. اگر بخواهیم به یکی از علت های این مشکل اشاره کنیم، می‌توانیم بگوییم که آنها وقت زیادی را به بودن در رسانه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند و در مقابل وقت کمتری را جهت بودن در اجتماع و شرکت در کارهای حضوری دسته جمعی در نظر می‌گیرند.

همچنین از سوی دیگر بروز و همه گیری بیماری شایع کووید ۱۹ باعث شد تا وضعیت گوشه گیری و تنهایی در بین جوانان و بزرگسالان مسن‌تر و به علاوه زنان و فقرا بیشتر و بدتر شود.

گوشه گیری اجتماعی بدین معنا می‌باشد که شما با اشخاص دیگر جهت روابط اجتماعی کمترین میزان ملاقات حضوری را دارید. اشخاصی که در روابط اجتماعی مورد اهمیت می‌باشند شامل خانواده، دوستان یا اعضای یک جامعه یا گروه مذهبی و … می‌باشند. از سوی دیگر تنهایی بدین معنی است که گاهی احساس  تنهایی می کنید و یا ارتباط شما با اطرافیان کمتر از آنچه می‌خواهید، می باشد.

جهت ارزیابی رابطه بین گوشه گیری اجتماعی و سلامت قلب، عروق خونی و مغز، برخی از نویسندگان به بررسی پژوهش های منتشر شده‌ای تا جولای سال ۲۰۲۱ در رابطه با گوشه گیری اجتماعی، پرداختند و متوجه چندین مورد شدند که در ادامه خواهید دید.

  • گوشه گیری اجتماعی و تنهایی از علت‌های تکرار شده‌ای می‌باشند که برای سلامت قلب، عروق خونی و مغز پیامدهای جبران نشدنی به همراه داشتند و متاسفانه نادیده گرفته شدند.
  • نبود و همچنین کمبود ارتباطات اجتماعی باعث افزایش مرگ و میر زودرس با هر گونه دلیلی مخصوصا در مردان می‌شود.
  • کسانی که از لحاظ ارتباطات اجتماعی فعالیت کمتری دارند، به احتمال خیلی زیاد دارای علائم فیزیکی استرس مزمن می‌باشند. گوشه گیری اجتماعی و تنهایی موجب زیاد شدن التهاب نیز خواهد شد.
  • اگر بخواهید دلایل خطر برای گوشه گیری اجتماعی را بررسی کنید، باید این نکته را مدنظر قرار دهید که افسردگی می‌تواند سبب گوشه گیری اجتماعی شود و در مقابل نیز گوشه گیری اجتماعی احتمالا باعث افزایش افسردگی خواهد شد.
  • گوشه گیری اجتماعی در دوران کودکی موجب زیاد شدن خطر سلامت قلب، مثل چاقی، فشار خون بالا و افزایش سطح قند خون می‌شود.
  • عوامل اجتماعی و محیطی که تاثیر گذار بر تعاملات اجتماعی می باشند شامل حمل و نقل، مسکن، نارضایتی خانواده‌ها، بیماری‌های شایع و بلایای طبیعی هستند.

به علاوه تحقیقات نشان داده اند ک به احتمال خیلی زیاد گوشه گیری اجتماعی و تنهایی ارتباط مستقیمی با وخیم شدن سلامت قلب و مغز خواهد داشت. ولی با تمام این تفاسیر اطلاعات موجود و مربوط در مورد بروز پیامدهای خاص، همچون نارسایی قلبی، زوال عقل و اختلالات شناختی در اثر تنهایی و گوشه گیری اجتماعی خیلی کم است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.