آیا مشکل شب ادراری در کودکان،نوعی بیماری می باشد؟

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره بیان کرد که شب ادراری نوعی بیماری نمی باشد و اکثر مواقع سیر فیزیولوژیک طبیعی بدن است که بعد از گذشت زمانی به خودی خود خوب می شود.

استاد معصومه محکم، درباره مشکل شب ادراری کودکان و روش های جلوگیری از آن بیان کرد که اصولا مشکا و مسئله شب ادراری کودکان می تواند موجب نگرانی‌های بسیاری در خانواده‌ها شود.

این استاد همچنین بیان کرد که کودکان تا آخر سن ۵ سالگی به صورت طبیعی برخی اوقات شب‌ها در خواب ادرار می کنند چراکه تاکنون مثانه آنها کامل نشده و تا آخر سن ۵ سالگی شب ادراری مسئله نگران کننده ای نمی باشد.

او همچنین عنوان کرد که پس از سن ۸ سالگی کودک نباید به صورت طبیعی شب ها در خواب ادرار داشته باشد. چنانچه شب ادراری تا این سن ادامه داشت، می بایست ارزیابی مهم تر و با دقت‌تری انجام شود.

وی به علاوه گفت که کامل شدن سیستم ادراری در دختران زودتر از پسران انجام می شود. از سوی دیگر نیز مقدار گسترش شب ادراری در پسران بیشتر از دختران می باشد.

علاوه بر این موارد این استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت که روش درست از پوشک گرفتن کودکان می تواند عامل با اهمیتی در کم شدن شب ادراری کودکان به شمار رود. واکنش نشان دادن زیاد پدر و مادر در برابر کودکی که شب ادراری دارد هم موجب گسترش بیشتر شب ادراری در کودک می شود و هم موجب بروز مسائل روحی در آینده او هم خواهد شد.

این فوق تخصص کلیه کودکان با اشاره به عدم کنترل ادرار در زمان خواب بیان کرد که چنانچه بیماری زمینه‌ای ویژه ای در کودکان نباشد، شب ادراری اولیه عنوان می‌شود. شب ادراری اولیه اصولا علت ویژه ای ندارد و در خانواده‌هایی وجود دارد که والدین و یا فرزندان دیگر هم با آن روبرو بودند و ژنتیکی می باشد.

این متخصص همچنین گفت که در شب ادراری ثانویه، کودک تجربه شب ادراری نداشته و اصولا شب ادراری به علت بیماری‌های دیگری همچون عفونت ادراری، بیماری زمینه‌ای کلیه ای، استرس‌های بد، گلوکز خون بالا وغیره به وجود می آید. در شب ادراری ثانویه احتیاج به تشخیص و ارزیابی علت زمینه ای برای درمان آن می باشد.

این استاد در مورد اینکه استرس در شب ادراری چه تاثیری دارد بیان کرد که برخی اوقات استرس تنها علت شب ادراری است. در کودکانی که از لحاظ روحی تحت فشار می باشند، یک مشکل بسیار کوچک با همسالانش می‌تواند باعث شب ادراری در آن ها شود.

او همچنین عنوان کرد که والدین می بایست بعد از گرفتن کودکشان از پوشک، به او یاد دهند که وقت مشخصی برای دستشویی رفتن داشته باشد. والدین نباید به کودکشان بگویند که هر زمان دستشویی داشتی برو، بلکه باید به او یاد دهند که وقت مشخصی برای دستشویی رفتن داشته باشند. اکثر کودکان با راه های حمایتی بیان شده مشکل شب ادراریشان برطرف می شود و دیگر احتیاجی به درمان دارویی ندارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.