آیا افزایش BMI دارای اهمیت بیشتری است یا عادات غذایی ناسالم؟

پژوهشگران نروژی در مطالعه‌ای جدید به پرسشی درباره اینکه آیا در سلامت کودکان، افزایش توده بدنی اهمیت دارد یا عادات غذایی ناسالم، پاسخ داده‌اند. این پرسش زمان زیادی می‌باشد که ذهن متخصصان تغذیه را ذرگیر کرده است.

پژوهش ها بیان می‌کنند که کودکانی که دارای اضافه وزن می‌باشند گرایش به خوردن غذا به عنوان یک منبع آرامش بخش دارند و خوردن غذا را تا زمانی ادامه می‌دهند که ظرف خای از غذا شود، حتی اگر سیر شده باشند. ولی متخصصان تغذیه همواره به دنبال پاسخ این پرسش می‌باشند که آیا در سلامت کودکان کدام مورد بیشتر حائز اهمیت می‌باشد: رفتار غذایی، شاخص توده بدنی یا BMI بالا!؟

بنابراین گروهی پژوهشگر از دانشگاه علم و صنعت نروژ (NTNU) پژوهشی را بر روی حدود ۱۰۰۰ کودک از سن ۶ تا ۱۴ سالگی انجام دادند تا جواب این پرسش را به دست بیاورند.

همانگونه که این پژوهشگران متوجه شده‌اند افزایش  BMIهیچ گونه ارتباطی با افزایش چاقی به علت عادات غذایی ناسالم، همچون پرخوری احساسی ندارد. همانطور که سیناپرس گزارش کرده است، هر چقدر BMI کودکان زیاد شود، به احتمال زیاد آن ها جهت مبارزه با احساسات خود یا به علت در دسترس بودن غذا، حتی اگر گرسنه نباشند، به غذا خوردن متکی می‌شوند. با تمام این تفاسیر می‌توان نتیجه گرفت که بالا رفتن وزن مهم تر از عادات غذایی می‌باشد و اولویت دارد.

همچنین این پژوهشگران بیان کرده‌اند که نتایج ما به احتمال زیاد این حقیقت را بازتاب می‌کند که هرچه بدن بزرگ تر باشد به غذای بیشتری نیز احتیاج دارد. ولی به صورت کلی بزرگ بودن بدن بعضی از اشخاص، دلایل مختلفی دارد و می‌تواند شامل یک تعامل پیچیده میان وراثت و محیط باشد.

همانطور که سیناپرس گزارش کرده است، پژوهش ها بر روی کودکان کوچک‌تر و نوزادان بیانگر این است که بعضی از عادات غذایی همچون در دسترس بودن غذا یا خوردن راحت غذا در مواقعی که کودک گرسنه هم نیست، می‌تواند BMI را در در مدت مشخصی افزایش دهد.

به علاوه پژوهشگران این مطالعه بیان کرده اند که چاق بودن بدن در ابتدای زندگی هر فرد، تا بزرگسالی به همراه او خواهد بود. باید بدانید که چاقی می‌تواند پیامدهای مضر زیادی برای سلامت ما داشته باشد. بنابراین با تمام گفته‌های این مطلب نیاز است تا این فرهنگ را ترویج دهیم و به تشویق والدین بپردازیم تا بتوانند رفتارهای غذایی خوب و مفید را به کودکان خود یاد داده و آن را در کودکان تقویت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.