۴۰ درصد از ذخایر معدنی آذربایجان شرقی راکد است

محمد قبله گاهی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه سدشهید کاظمی بزرگترین سد آذربایجان غربی به شمار می رود، افزود: این اقدام در راستای اجرای مفاد ابلاغی مدیریت منابع و مصارف سدهای مخزنی و با توجه به پایش وضعیت بهره برداری سد بوکان و تحقق حجم آب ورودی و تراز پیش بینی شده در برنامه ابلاغی این سد اجرایی شده است.
وی اضافه کرد: در این مرحله قرار است ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب از سد بوکان به سمت دریاچه ارومیه رها شود.
سرپرست مدیریت منابع  آب شهرستان بوکان با بیان اینکه ۳.۵ میلیون مترمکعب روزانه از سد شهید کاظمی بوکان به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی خواهد شد، افزود: با رهاسازی آب از این سد، مناطق پایین دست تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.
قبله گاهی، از ساکنان محلی خواست تا ضمن رعایت نکات ایمنی در زمان رهاسازی و پس از آن از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه خودداری کنند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۰ مترمکعب در ثانیه آب به طرف دریاچه رها سازی می شود، گفت: هم اکنون دبی ورود آب به داخل سد شهید کاظمی بیش از ۲۰۳ متر مکعب است.
به گزارش ایرنا، سد بوکان در جنوب دریاچه ارومیه قرار دارد و پرآب ترین سد آذربایجان غربی با ظرفیت حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب است.
سد شهید کاظمی که پیشتر با نام سد بوکان شناخته می‌شد، یکی از سدهای بزرگ ایران با هسته رسی است که در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان آذربایجان غربی قرار دارد.
سد بوکان برای استفاده از آب و کنترل سیلاب‌های زرینه رود، بر روی این رودخانه ایجاد شد و جهت آبیاری اراضی پایین دست سد دیگری نیز در جنوب ‌شرقی بوکان بر روی این رودخانه احداث شد؛ طول تاج سد بوکان ۵۳۰ متر و ارتفاع آن از پی ۵۰ متر است که با افزایش حجم مخزن سد در سال ۱۳۸۴، حجم کل مخزن سد به ۷۶۲ میلیون مترمکعب رسید.
این سد علاوه بر تأمین آب شهرهای بوکان، میاندوآب و عمده آب شهر تبریز، سالیانه بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب شرب و مورد استفاده بخش صنعت و در حدود ۵۵ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه‌ عجب شیر و آذرشهر در آذربایجان شرقی را نیز آبیاری می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.