۱۵ باور غلط نوجوانان درباره مصرف مواد مخدر

امروزه در بین نوجوانان برخی از نگرش‌ها و باورهای غلط در مورد اعتیاد و مصرف مواد مخدر شکل گرفته که ضرورت دارد برای در امان ماندن افراد از اعتیاد، نسبت به اصلاح اینگونه باورها اقدام شود.

در ادامه به ۱۵ باور غلط نوجوانان درباره مواد مخدر اشاره می‌شود:

باور غلط اول: به دلیل ناآگاهی از مشکل اعتیاد، بعضی‌ افراد فکر می‌کنند عده‌ای از معتادان علی‌رغم مصرف ماده، دچار هیچ عارضه و مشکلی نمی‌شوند. این باور غلط در میان مصرف‌کنندگان مواد دیده می‌شود که می‌گویند سالهاست مواد مصرف می‌کنیم تا به حال نه معتاد شده‌ام و نه مشکلی پیش آمده است. این در حالیست که باید بدانید تاکنون حتی یک مصرف‌کننده در اثر مصرف مواد شرایط بهتری پیدا نکرده زیرا مصرف‌کننده به دلیل ویژگی‌های مواد، دیر یا زود دچار مشـکل زیاد خواهد شد. ضمن آنکه تاکنون یک مطالعه علمی نشان نداده که مصرف مواد برای انسان مناسب و مفید است.

باور غلط دوم: اعتیاد به عده‌ای می‌سازد و به عده‌ای دیگر نمی‌سازد. توجه کنیم که از روی ظاهر افراد مصرف‌کننده در مورد آنها قضاوت نکنیم، زیرا مصرف مواد، به نوع ماده مصرفی، طول مدت مصرف، شرایط فیزیکی فرد و شدت مصرف مواد بستگی دارد.

باور غلط سوم: مصرف مواد یعنی خوش گذرانی؛ عده‌ای فکر می‌کنند مصرف تفریحی و گاه به گاه مواد مانعی ندارد، ولی اینگونه مصرف‌ها ناخواسته و ناآگاهانه به وابستگی تبدیل شده ضمن آنکه حتی یک بار مصرف می‌تواند سبب بروز رفتارهای پرخطر شود.

باور غلط چهارم: چون در جامعه سرگرمی وجود ندارد، لذا افراد مواد مصرف می‌کنند. توجه کنیم مصرف مواد سرگرمی نیست، بلکه یک خطر است. مصرف یک بار مواد با خطرات فراوان در ابعاد مختلف همراه است.

باور غلط پنجم: همه افراد مواد مصرف می‌کنند پس مصرف مواد بوسیله من نیز اشکالی ندارد. توجه کنیم معتادان برای توجیه عمل خود، این رفتار یعنی مصــرف مواد را هنجار تلقی می‌کنند؛ در صورتیکه باید پذیرفت بسیاری از افراد در جامعه مواد مصرف نکرده و از سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی برخوردارند.

باور غلط ششم: با مصرف تفریحی کسی معتاد نمی‌شود، هر چیز ارزش یک بار تجربه کردن را دارد. باید گفت که ناآگاهی از مشـکل اعتیاد و ماهیت و ابعاد این بیماری پیچیده، باعث شکل‌گیری این باور غلط می‌شود. بسیاری از افرادی که دچار وابستگی و اعتیاد شده‌اند با همین فکر که مصرف گاه گاه مواد اعتیادآور نیست، شروع کرده‌اند. بر اساس نتایج تحقیقات، مصرف مواد باعث تحریک قسمت لذت در مغز شده به گونه‌ای که یک بار مصرف، سبب ایجاد تمایل به ادامه مصرف خواهد شد که اثرات و تبعات زیان بار به دنبال خواهد داشت.

باور غلط هفتم: مواد، یعنی مواد مخدر. توجه: مواد شامل افیون‌ها، محرک‌ها، توهم‌زاها، نیرو زاها و حتی استنشاقی بوده و کلیه مواد اعتیادآور هستند.

باور غلط هشتم: اگر کم مصرف کنید معتاد نمی‌شوید. این باور غلط به دلیل عدم شناخت از ابعاد اعتیاد است، زیرا افراد مصرف‌کننده برای رسیدن به اثرات اولیه ماده مصرفی، مرتبا مجبور هستند به مقدار ماده مصرفی بیافزایند.

باور غلط نهم: آسیب ناشی از مصرف مواد محرک و توهم‌زا به میزان قابل ملاحظه‌ای کمتر از مواد سنتی و افیونی است. اما مطمعن باشید خسارت و نیز اعتیاد به مواد محرک و توهم‌زا، بسیار زیاد و زیان‌بخش است.

باور غلط دهم: مواد اگر خالص و مرغوب باشد، عارضه نداشته و اعتیادآور نیست. باید گفت مواد در هر نوع آن اعتیادآور بوده و برای افراد ایجاد وابستگی می‌کند.

باور غلط یازدهم: معتادان افراد بی‌سواد و از اقشار پایین جامعه هستند. برخلاف این باور؛ اعتیاد محدود به هیچ گروه خاصی نبوده و سالنی است که متاسفانه همه طبقات اجتماعی را که نسبت به عوارض و تبعات مصرف مواد آگاهی نداشته باشند و از مهارت‌های کافی نیز برخوردار نباشند به سمت خود جذب می‌کنند.

باور غلط دوازدهم: مصرف مواد برای درمـان بیماری‌ها مناسب است. هیچ یک از تحقیقات در یک صد ساله اخیر، مصرف مواد را جنبه درمانی تلقی نکرده است.

باور غلط سیزدهم: مصرف مواد فکر را باز می‌کند. فرد مصرف‌کننده به دلیل عوارض جسمانی، روانی و اجتماعی به گرفتاری‌های ناشی از مصرف مواد مبتلا شده و لذا این باور غلط از سوی مافیای مواد و روان‌گردان‌ها برای جذب مشتریان جدید مطرح شده است. به یاد داشته باشیم خواب مناسب، تغذیه مطلوب و اهداف مشخص اثرات مناسب بر باز شدن فکر می‌گذارد.

باور غلط چهاردهم: مصرف مواد باعث خلاقیت خواهد شد. بدانید مصرف مواد توهم‌زا سبب توهم شده که به غلط آن را خلاقیت می‌دانند. به یاد داشته باشیم تمرین، مطالعه و پرورش ذهن، موجبات خلاقیت را رقم خواهد زد.

باور غلط پانزدهم: “حشیش” اعتیادآور نیست. اما حشیش علاوه بر اعتیادآور بودن، اثرات منفی بر مغز یعنی توهم‌زایی و جنون می‌گذارد. حشیش ضمن وابستگی جسمانی، وابستگی روانی نیز در فرد مصرف‌کننده ایجاد خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.