کنگره آمریکا: ایران در حال تغییر موازنه قدرت در خاورمیانه است

روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در گزارش تحقیقی خود، به بررسی میزان تاثیرگذاری تحریم‌های ایالات متحده روی نظام جمهوری اسلامی ایران پرداخته و عنوان کرده که سیاست‌های تحریمی آمریکا در برخی موارد، برخلاف پیش‌بینی‌های سیاستمداران این کشور نتیجه داده است.

در این گزارش ۲۴ صفحه‌ای که رویترز منتشر کرده ادعا شده است: کنگره نقشی کلیدی در شکل دادن به سیاست‌های آمریکا در قبال ایران بازی کرده و زمینه تحریم‌های گسترده، کمک به صدور مجوز فروش سلاح به شرکای مورد تهدید ایران، تلاش برای اثرگذاری بر مذاکرات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و قانون‌گذاری درخصوص بررسی توافقات مرتبط را فراهم کرده است. علاوه‌بر برنامه هسته‌ای ایران، حمایت جمهوری اسلامی از نیروهای نیابتی مسلح در منطقه، نقض حقوق بشر و روابط نزدیک و فزاینده با روسیه و چین، همگی چالش‌هایی پیش روی ایالات متحده در مواجهه با ایران هستند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: سیاست‌های مختلف آمریکا در قبال جمهوری اسلامی، نتوانسته در جلوگیری از نفوذ منطقه‌ای این حکومت و توانایی ایران برای «به چالش کشیدن منافع آمریکا» موفق باشد. بر اساس ارزیابی سالانه کنگره درباره تهدیدات علیه ایالات متحده در سال ۲۰۲۳، حکومت ایران پس از کاهش نفوذ ایالات متحده در خاورمیانه، در حال برهم زدن توازن قدرت میان کشورهای همسایه‌اش است.

در همین حال کارشناس‌ اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» گفت که «مارک میلی» رئیس ‌ستاد ارتش این کشور به دولت آمریکا توصیه می‌کند توانایی تسلیحات هسته‌ای ایران را بپذیرد.

«آندره‌آ استریکر» معاون و پژوهشگر برنامه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در این اتاق فکر آمریکایی در تحلیلی می‌نویسد، چند روز قبل ژنرال «مارک میلی» رئیس ‌ستاد مشترک ارتش آمریکا، در جلسه استماع کنگره عنوان داشت که ایالات متحده در چارچوب یک امر سیاسی، متعهد است که ایران سلاح هسته‌ای عملیاتی نداشته باشد. این اظهارات در کنار سخنان دیگر وی در سپتامبر گذشته حکایت از آن دارد که دولت بایدن آماده است تا سلاح‌های هسته‌ای موجود در ایران را تحمل کند، مشروط بر اینکه این سلاح به صورت میدانی مستقر نشده باشد.

طبق این تحلیل، ژنرال میلی در جلسه کمیته فرعی دفاعی مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد ارتش ایالات متحده، گزینه‌های متعددی را ایجاد کرده‌ است تا دریابد آیا ایران تصمیم به تولید سلاح هسته‌ای واقعی می‌گیرد یا نه. با این حال سخنان وی در مورد به «یک سلاح هسته‌ای عملیاتی» باعث ایجاد تردید در مورد این شده است که آیا آمریکا از زور برای جلوگیری از نقض تعهدات منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای و تولید یک یا چند سلاح هسته‌ای توسط ایران استفاده می‌کند.

از سوی دیگر، المانیتور گزارش داد: ژنرال مارک میلی رئیس‌ ستاد مشترک ارتش آمریکا، در دیدار با اعضای کنگره گفت: «برخی از این گروه‌های تحت حمایت ایران بسیار تهاجمی‌تر از سایرین هستند. دولت ایران یک سازمان پیچیده و بزرگ است. بر اساس ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا، هدف ایران بیرون راندن آمریکا از عراق و سوریه برای تبدیل شدن به قدرت برتر در منطقه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.