کم خوابی کودکان را جدی بگیرید

خوب است بدانید که کم خوابی برای فرزند شما بسیار حائز اهمیت است و به همین علت می بایست تا خواب کودک خود را تنظیم کنید.

بر اساس پژوهشی که اخیرا انجام شده مشخص شده که کودکان دبستانی که خواب آن ها کمتر از ۹ ساعت می باشد، نسبت به کودکانی که میزان خواب آن ها ۹ تا ۱۲ ساعت است، دارای اختلافات جالب توجهی در بعضی از قسمت های مغز مربوط به حافظه، هوش و تندرستی می‌باشند.

در ابتدای این پژوهش نتایج نشان داد که کودکانی که خواب ناکافی، به میزان کمتر از ۹ ساعت در شب داشتند، نسبت به کودکانی که دارای عادت خواب منظم بودند، ماده خاکستری کمتر یا حجم کمتری در قسمت های ویژه‌ای از مغز که مربوط به توجه، حافظه و کنترل مهار هستند، داشتند.

جالب است بدانید که این اختلافات پس از دو سال نیز وجود داشتند و این یک پیامد نگران‌کننده می‌باشد که نشان دهنده‌ی آسیب بلند‌مدت مغر کسانی است که خواب کمتری را تجربه کردند.

همچنین خواب ناکافی موجب بروز مشکلات بسیار بیشتری برای سلامت روانی همچون افسردگی، اضطراب و رفتارهای تکانشی در اشخاص خواهد شد. به علاوه از پیلمدهای دیگر خواب ناکافی می‌توان به مشکلات حافظه، حل مسئله و تصمیم گیری نیز اشاره کرد.

جهت حفظ سلامت بدن انسان، آکادمی پزشکی خواب آمریکا پیشنهاد می‌کند که کودکان ۶ تا ۱۲ سال حتما هر شب ۹ تا ۱۲ ساعت خواب کافی داشته باشند.

در پژوهش جدیدی با نام رشد شناختی مغز نوجوانان پژوهشگران سعی کردند تا داده های به دست آمده از بیش از ۸۳۰۰ کودک ۹ تا ۱۰ ساله را تحلیل و بررسی کنند. پژوهشگران در این مطالعه به بررسی اسکن‌های MRI، سوابق پزشکی و نظرسنجی‌هایی که بچه‌ها و والدینشان در آغاز پژوهش و در معاینه ۱۱ تا ۱۲ سالگی پر کردند، پرداختند.

به علاوه آکادمی اطفال آمریکا به والدین پیشنهاد می کند که به تنظیم عادت خواب سالم و کافی درباره کودکان خود بپردازند. پیشنهادات پزشکان شامل مواردی چون اولویت دادن به خواب کافی در خانواده، حفظ برنامه خواب منظم، ترویج فعالیت بدنی در طول روز، کم کردن مدت استفاده از نمایشگرها و همچنین دوری از نمایشگرها در حدود یک ساعت پیش از خواب می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.