کاهش ایجاد انسولین در بدن موجب چه چیزی می شود؟

خوب است بدانید که افزایش وزن، ریسک عدم تعادل در متابولیسم قند و حتی دیابت را بالا می برد. متخصصین سوئیسی، تونستند تا عکس این قضیه را هم ثابت کنند یعنی کاهش ایجاد انسولین در بدن، موجب افزایش وزن خواهد شد.

عواملی چون تغذیه نامناسب، تحرک کم و وزن زیاد، ریسک مبتلا شدن به بیماری های متابولیک نظیر دیابت را بالا می برد. ولی در حال حاضر یک گروه پژوهشگر از تیم زیست پزشکی دانشگاه و بیمارستان دانشگاه بازل اعلام کرده اند که برعکس این مورد، نیز اتفاق می افتد. به عبارت دیگر ایجاد مشکل در ایجاد انسولین در بدن، منجر به افزایش وزن خواهد شد.

گروه پژوهشی ذکر شده، روی پروتئاز PC1/3 تمرکز کردند. این مورد آنزیمی کلیدی در بدن می باشد که پیش سازهای هورمونی غیرفعال گوناگون را به اشکال نهایی و فعال مبدل می کند. باید بدانید که چنانچه این آنزیم در یک شخص به خوبی کار نکند، منجر به مشکلات شدید غدد درون ریز می شود که در نتیجه می تواند باعث احساس گرسنگی کنترل نشده و افزایش وزن زیاد شود.

پژوهشگران بیان کرده اند که تا به حال فکر می کردند که این بی ‌نظمی در اثر عدم فعال شدن هورمون‌ های سیری به وجود می آید. ولی هنگامی که آنزیم PC1/3 را در مغز موش غیر فعال کردند، مورد خاصی در تغییر وزن بدن موش ها دیده نشد.

در گام بعدی، پژوهشگران این مورد را نیز آزمایش کردند که آیا افزایش وزن در اثر فعال سازی نادرست دیگر هورمون ها اتفاق افتاده است یا ناشی از آن نمی باشد. باید بدانید که انسولین، در تنظیم قند خون و متابولیسم چربی در بدن انسان نقش مهمی دارد.

پژوهشگران آنزیم PC1/3 را به صورت ویژه در سلول های بتای لوزالمعده که ایجاد کننده انسولین در موش ها می باشد، غیر فعال کردند. با انجام این کار، موش ها به صورت چشمگیری کالری بیشتری خوردند و مصرف غذای آن ها بالات رفت؛ در نتیجه با افزایش وزن و دیابت روبرو شدند. همانگونه که سیناپرس گزارش کرده است، در پایان این آزمایش محققان به این نتیجه رسیدند که فعال سازی نادرست انسولین باعث گرسنگی و افزایش وزن خواهد شد.

پژوهشگران بیان کرده اند که آنزیم PC1/3 در لوزالمعده افراد مبتلا به پیش دیابت، هم کم می شود. این مورد بیانگر این است که فعال سازی نادرست انسولین منجر به افزایش وزن در افراد می شود.

با به دست آوردن این نتایج که نقص در سلول های بتا ایجاد کننده انسولین، باعث افزایش وزن می شود، برای محققین امکان های درمانی جدیدی را ایجاد کرده است. همانگونه که سیناپرس گزارش کرده است ، برای نمونه، شاید بتوان داروهایی جهت کاهش ایجاد پیش سازهای انسولین نابالغ مصرف کرد، بنابراین در این صورت مواد جدیدی در مقابله با افزایش وزن و دیابت تولید کرد.

1 نظر
  1. زهرا می گوید

    مطلب خوب و مفیدی بود
    ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.