کاهش آلودگی‌های محیطی با استفاده از مبدل‌های کاتالیستی نانو

در کشور ایران محققان توانستند با کمک فناوری نانو، نوعی کاتالیست ایجاد کنند که قادر است تا باعث کاهش آلودگی های زیست محیطی شود و نقش مهمی داشته باشد.

همانطور که می‌دانید آلاینده‌های به وجود آمده از خودروها نقش بسزایی در آلودگی زیست محیطی و محیط شهری دارند که می‌توانند باعث از بین رفتن محیط زیست و به خطر افتادن سلامتی افراد جتمعه شوند.

آلودگی‌های شیمیایی که به علت سوخت و ساز بنزین خودروها تولید می شود می‌توانند هوای شهرهای بزرگ را تا حد زیادی به خطر بیاندازند. اکنون با کمک فناوری نانو می‌توان با استفاده از کاتالیست‌های کم کننده آلودگی هوا که در اگزوز خودرو قرار می‌گیرند، این آلاینده ها را کاهش داد. امید است تا با کاربرد این کاتالیست‌ها بتوان میزان قابل توجهی از آلودگی‌های زیست محیطی را کاهش داد.

در این راستا یک شرکت دانش بنیان شروع به ایجاد این محصول فناورانه با کمک نانوفناوری کرده و آ را به صنعت خودرو سازی پیشنهاد داده است. خوب است بدانید که این شرکت، دارای مرکز انجام انواع آزمایشات مختص به محصولات کاتالیستی از جمله تجهیزات تست طبق استانداردهای بین المللی می‌باشد.

هر چه جمعیت در شهرهای سراسر دنیا بیشتر شود، به تبع آن استفاده از خودروها نیز افزایش خواهد یافت. پس می‌توان به این نتیجه رسید که در شهرهایی با جمعیت زیاد، به علت وجود خودروهای بیشتر آلودگی هوا نیز بیشتر است. از سوی دیگر این آلودگی هوا سلامت افراد شاغل در آن شهرها را با خطر جدی روبرو می‌سازد به گونه‌ای که ممکن است خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. ولی همانطور که پیش تر گفته شد می‌توان با کمک کاتالیست های اگزوز خودرو باعث کاهش این آلودگی‌ها شد و تاثیر خوبی در کاهش آلایندگی‌ها ایفا کرد.

این مبدل کاتالیستی نانو ابزاری است که یک بستر کاتالیستی ایجاد کرده و با انجام واکنش اکسایش-کاهش باعث تبدیل گازها و آلاینده‌های سمی موجود در گاز اگزوز به آلاینده های کمتر سمی می‌شود. ستاد نانو فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حامی و پشتیبان این محصول بوده و آن را به بازار خودروی کشور معرفی کرده و فرستاده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.