پزشکیان: انسجام داخلی را ضعیف کردیم و با دنیا هم دعوا داریم

مسعود پزشکیان، در پاسخ به سوالی در خصوص تأثیر تغییر مسئولان دولتی در اصلاح وضع حکمرانی در کشور، اظهار کرد: مدیریت یک علم و تجربه است. اینکه یک عده جوان را بیاورند که علم و تجربه ندارند و از آن‌ها انتظار داشته باشند تغییری ایجاد کنند از ابتدا هم مشخص است که شدنی نیست. حضرت علی(ع) در نامه‌اش به مالک اشتر می‌فرمایند، «در کار کارگزارانت بنگر و پس از آزمایش به کارشان برگمار، نه به سبب دوستى با آنها. و بى مشورت دیگران به کارشان مگمار، زیرا به رأى خود کار کردن و از دیگران مشورت نخواستن، گونه اى از ستم و خیانت است. کارگزاران شایسته را در میان گروهى بجوى که اهل تجربت و حیا هستند و از خاندانهاى صالح، آنها که در اسلام سابقه اى دیرین دارند. اینان به اخلاق شایسته ترند و آبرویشان محفوظتر است و از طمعکارى بیشتر رویگردان اند و در عواقب کارها بیشتر مى نگرند».

وی ادامه داد: امروز بسیاری از مدیرانی که بر سرکار گذاشته‌اند؛ تجربه مدیریت ندارند و معلوم است که کار را خراب می‌کنند! انتظار دارند فردی که تجربه مدیریت ندارد چون آدم خوبی است بتواند روند فعلی را اصلاح کند، اما این انتظار دور از واقعیت است. نتیجه ی انتخاب افرادی که صفر کیلومتر و جوان هستند و هیچ تجربه‌ای ندارند، سوزاندن آن جوانان است و باعث بدتر کردن وضع موجود و ایجاد نارضایتی درجامعه است.

می‌گویند مدیر سابق را برکنار و مدیر جدید بیاورید؛ حال مدیر جدید کجا است؟

این نماینده مجلس در مورد نقش مجلس در برابر تغییر در کابینه‌ی دولت اظهار داشت: مجلس در کنار دولت می‌تواند نقش موثری داشته باشد؛ در جلسه مجلس از سوی چند نفر از نمایندگان گفته شد که مدیر سابق را برکنار و مدیر جدید بیاورید؛ حال مدیر جدید کجا است؟ می‌گویند عوض کنید، اما چه کسی را بیاوردند؟ حداقل باید کسی سرکار بیاید که از فرد قبلی بهتر بوده و تجربه‌ی بالاتری داشته باشد. کجا این کار را کردند که بگویند مدیر را برکنار و فرد باتجربه‌ و کاردان‌تر گذاشتیم؟! حداقل اسم جایی را بیاوردند که ما دلمان نسوزد.

قحط الرجال نیست

نماینده مردم تبریز در خصوص فقدان مدیر با تجربه و کاردان در کشور گفت: قحط الرجال نیست. اما چون رجالی که با این‌ها هستند همین افراد هستند، در نتیجه کسی را ندارند که تجربه مناسب را داشته باشد و می‌گویند قحط الرجال است. مملکت برای گروه خاصی نیست اگر ما تصور کنیم مملکت برای همه است آن وقت در این مملکت قحط الرجال پیدا نمی‌شود. قطر، دبی و بحرین با دو میلیون جمعیت وزیر و معاون دارند؛ وزیر آن‌ها با رییس جمهور ما دیدار می کند؛ وزیر کشوری که دو میلیون نفر جمعیت دارد. آن وقت ما در استان ۴/۵  میلیون نفری خود فردی را پیدا نمی‌کنیم و این نشان می‌دهد ما برای افراد ارزش قائل نیستیم، ارزها و پول‌های ما خارج می‌شود و در نتیجه افرادی در مملکت می‌مانند که ضعیف تر و ناتوان‌تر هستند.

ما با عملکرد خود انسجام داخلی را ضعیف کردیم

پزشکیان در آخر افزود: ارتباط با دنیا مشکل تولید ما را حل می کند، هزینه ما را پایین می‌آورد و توان رقابت را بالا می‌برد، ولی وقتی جلوی این راه را می‌بندیم و بدتر می‌کنیم، به همه این‌ها صدمه میزنیم. مشارکت مردمی در داخل کشور انسجام و قدرت داخلی را افزایش می‌دهد و جلوی تشنجات را می‌گیرد؛ ما با عملکرد خود انسجام داخلی را ضعیف کردیم و از آن سمت هم با دنیا دعوا داریم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.