وزیر امور خارجه: به مذاکرات وین خوش بین هستیم

وزیر خارجه کشورمان گفت: ما هنوز در موضوع تضمین نتوانسته ایم یک ابتکار عملی و قابل اعتماد را از طرف آمریکایی دریافت کنیم.
«حسین امیرعبداللهیان» در گفتگو با شبکه سی‌ان‌ان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با اشاره به نگاه ایران به مذاکرات وین، گفت: ما نسبت به نتیجه مذاکرات در وین خوش‌بین هستیم؛ اما به بخشی از آن که مربوط به جمهوری اسلامی ایران است. به این دلیل که دولت آقای رئیسی اراده جدی برای دستیابی به یک توافق خوب و فوری در وین دارد.
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما برای رسیدن به یک توافق خوب تلاش‌های زیادی را در هفته‌های گذشته به عمل آوردیم و اکنون می‌توانم بگویم که تاکنون هرگز تا این اندازه به رسیدن به یک توافق خوب نزدیک نبوده‌ایم.
وی اضافه کرد: برای آنکه به این توافق خوب نزدیک شویم از طرف هیئت ایرانی، ابتکارات و انعطاف زیادی نشان داده شده است. اکنون نوبت آمریکا و طرف‌های غربی است که ابتکار و انعطافی از خود نشان دهند.
امیرعبداللهیان یادآور شد: ابتکار و انعطاف طرف غربی می‌تواند مذاکرات را در کمتر از چند ساعت یا چند روز به سرانجام برساند.
رئیس دستگاه دیپلماسی در تشریح انتظارات جمهوری اسلامی ایران از آمریکا در جریان مذاکرات وین گفت: چندین موضوع باقی مانده است که جزو خطوط قرمز ماست. ما معتقدیم که تمامی موضوعات چه در حوزه هسته‌ای و چه در حوزه رفع تحریم‌ها باید به صورت یک بسته حل و فصل شوند.
وی اضافه کرد: در بازگشت همه طرف‌ها به برجام، این امر پذیرفته نیست که ما هم نظام سخت راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بپذیریم و از دیگر سو بطور همزمان برخی از موضوعات ما در دستور کار شورای حکام آژانس قرار داشته باشد. ما در سال ۲۰۱۵ تمامی موضوعات پادمانی را طی یک توافق نامه سیاسی با طرف‌های مقابل حل و فصل کردیم و الان نیز می‌توانیم همان مدل را اجرا کنیم .
امیرعبداللهیان یادآور شد: اگر در این شرایط حساس مذاکرات در وین، آمریکا و طرف‌های غربی، واقع بینانه عمل نکنند، به طور قطع مسئول شکست احتمالی مذاکرات خواهند بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.