نماینده مجلس : زنگ پایان فیلترینگ را بزنید

هرچند از فیلترینگ به‌عنوان ابزاری برای کنترل وضع موجود و ارتقا امنیت کشور در چند ماه اخیر استفاده شد؛ اما به گفته رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس آن کارکردهای امنیتی هم که مراجع از فیلترینگ پلت فرم‌ها انتظار داشتند هم برآورده نشده و دیگر آن کارایی را ندارد؛ زیرا افراد با روش‌های مختلف وبا استفاده از فیلترشکن باز هم ارتباط می‌گیرند.

 غلام‌رضا نوری قزلچه معتقد است که حتی همان زمانی که فقط اینترنت داخلی داخلی و اینترانت فعال بود هم عده‌ای می‌توانستند به اینترنت جهانی وصل شوند پس دیگر نمی‌شود خیلی روی این موارد تأکید کرد؛ زیرا هر روز و هر ساعت گونه جدیدی از فناوری رونمایی می‌شود و نمی‌توان بر روی فیلترینگ به‌عنوان روش مطمئن کنترل حساب کرد.

 رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس افزود: به نظرم روش‌های تعاملی نسبت به روش‌های تقابلی بهتر جواب می‌دهد و بهتر است روش‌های قانونی برای تعامل با پلت فرم‌های جهانی پیش‌بینی شود؛ زیرا با فیلترینگ پلت فرم‌های خارجی نمی‌شود شرایط را بهتر اداره کرد.

پلت فرم‌های داخلی اعتمادسازی کنند

 به گزارش فردای اقتصاد، قالیباف رئیس مجلس، پارسال در جریان برون‌سپاری طرح صیانت از کمیسیون مشترک مجلس به شورای‌عالی فضای مجازی در کنگره یادبود شهید کامیاب در مشهد اعلام کرده بود که تا پای جان پای کسب‌وکارهای مجازی می‌ایستد. مجلس یازدهم مصوبات اقتصادی بسیار مهمی از سر گذرانده است که از آن جمله می‌توان به تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها اشاره کرد؛ اما ناآرامی‌های اخیر کشور ورق را به زیان مردم و دارندگان کسب‌وکارهای مجازی برگرداند. صاحبان کسب‌وکارها و مدیران اتحادیه‌های صنفی کسب‌وکارهای رایانه‌ای اعلام کردند که از زمان فیلترینگ گسترده فعالان این حوزه روزانه ۸۰ هزار میلیارد تومان زیان کرده‌اند، اما مجلس چه اقدامی برای صاحبان کسب‌وکارهای اینترنتی انجام داد؟

نوری قزلچه در پاسخ به این پرسش «فردای اقتصاد» که آیا از منظر اقتصادی مجلس می‌داند که چه بلایی بر سر کسب‌وکارها آمده است به جلسه خود با رئیس مجلس درباره انعکاس تبعات ناشی از فیلترینگ برای کسب‌وکارها خبر داد. نوری گفت: چند مورد را به رئیس مجلس در این حوزه یادآور شدم که مردم چه مشکلاتی دارند ایشان هم قول دادند که برسند و جلساتی را هم رئیس مجلس با خود اینها (صاحبان کسب‌وکارها) گذاشتند. با آنکه مجلس برای کمک به استارتاپ‌ها قانون گذاشت؛ اما درحال‌حاضر اینها دارند آسیب می‌بینند.

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس افزود: به رئیس مجلس گفتم بحث اعتماد خیلی مهم است نباید از آن غافل بود ما هم دوست داریم پلت فرم‌های داخلی‌مان رشد کنند؛ ولی اینها در کنار همین پلت فرم‌های خارجی می‌توانند رشد کنند. می‌توانند اعتماد مردم را جلب کنند و اگر محدودیت بگذاریم مثل همان محدودیتی که برای خودرو گذاشتیم می‌شود. آن‌وقت یک پلتفرم‌هایی درست می‌شود که تولید داخل و گران‌قیمت است و مانند خودرو به مردم می‌گوییم بخواهید یا نخواهید همین است.

زنگ پایان فیلترینگ

نوری افزود: به نظرم زمان رفع فیلترینگ رسیده است؛ زیرا هم آرامش نسبی در جامعه هست و هم اینکه آنهایی که می‌خواهند متن و یا فیلمی منتشر کنند همه دارند انجام می‌دهند. آیا کسی درحال‌حاضر معطل‌مانده و می‌گوید که نمی‌تواند ویدئوی خود را ارسال کند؟

عضو کمیسیون منابع طبیعی و کشاورزی مجلس تصریح کرد: درحال‌حاضر هزینه‌های مبادله یک مقدار بالا رفته و مردم اذیت می‌شوند؛ ولی آن‌طور که من آمار می‌گیرم این پلت فرم‌های خارجی کماکان مشتری‌های خود را دارند فقط مردم هزینه فیلترشکن می‌دهند با فیلترینگ یک عده‌ای که در این فضا مشغول تولید فیلترشکن هستند پول خوبی را به‌دست می‌آورند ولی مردم هزینه بیشتری را پرداخت می‌کنند.

 به گفته نوری دغدغه طراحان صیانت با وجود مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی و تشکیل کمیسیون عالی تنظیم‌گری، تقریباً محقق شده و نیازی به قانون جدید در این حوزه نیست؛ زیرا درحال‌حاضر مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی خیلی محکم‌تر از قانون اجرا می‌شود. این نماینده مجلس افزود: بر روی تعدادی از نمایندگان یک فشار وجود دارد که طرح باید طرح صیانت به نتیجه برسد. آنها دنبال این هستند که آیا چیزی از این صیانت مانده که بتوان آن را قانون کرد. البته هنوز مجلس به این جمع‌بندی نرسیده است که آیا نیاز هست دوباره برای این مسئله قانون وضع شود.

به گفته نوری قزلچه، آن طرح صیانت خیلی دنبال بهبود نبود به همین خاطر در مجلس به نتیجه نرسید و اگر بخواهیم در رابطه ‌با فضای مجازی الان قانون‌گذاری کنیم باید آن قانون را از مسیر طرح صیانت بگذاریم. چون موضوع طرح صیانت محدودسازی، مسدودسازی و فیلترینگ بود؛ اما من معتقدم که ضمن اینکه باید فضا مجازی باید سامان یابد و امنیت کاربران آنجا تأمین شود حتماً باید روش‌های قانونی برای تعامل با پلت فرم‌های جهانی پیش‌بینی شود و در کنار آن حتماً باید این حقوق اساسی که حق دسترسی‌شان به اینترنت کم‌هزینه پرسرعت را هم باید به رسمیت بشناسیم و بر آن تأکید کنیم.وی در پاسخ به اینکه آیا مجلس برای رفع فیلترینگ جلسه گذاشته است هم گفت: تا جایی که من در جریان هستم جلسه‌ای گذاشته نشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.