نشانه های ابتلا به کبد چرب

یکی از اندام های حیاتی ماست که اگر به درستی از آن مراقبت نشود می تواند باعث بروز مشکلات خطرناکی برای بدن شود. بیماری کبد چرب که به کبد چرب غیر الکلی نیز شناخته می شود، به بخشی از شرایط کبدی اشاره دارد که با خوردن الکل مرتبط نیستند و علت آن تجمع چربی در کبد است.

علائم شناخته شده بیماری کبد چرب مواردی مانند زرد شدن پوست (یرقان) و درد شکم است. با این حال، برخی از علائم نیز وجود دارد که مردم آنها را نمی شناسند.

طبق گفته کلینیک مایو، بزرگ شدن عروق خونی درست در زیر سطح پوست می تواند نشانه ای از بیماری کبد چرب باشد. به طور دقیق تر، این موضوع می تواند به این معنی باشد که فرد مبتلا به استئاتوهپاتیت غیر الکلی (کبد چرب غیر الکلی) است، که شکل تهاجمی این بیماری سیروز یا زخم پیشرفته کبد است.

پزشکان این مرکز توصیه کردند افراد با دیدن این علائم حتما به پزشک مراجعه و تحت درمان قرار بگیرند.

این کلینیک توضیح می دهد: عارضه اصلی بیماری کبد چرب غیر الکلی، سیروز است که در مراحل پایانی در کبد ایجاد می شود. سیروز در پاسخ به آسیب کبدی مانند التهاب رخ می دهد. همانطور که کبد تلاش می کند تا التهاب را متوقف کند، نواحی اسکار (فیبروز) ایجاد می شود. با ادامه التهاب، فیبروز گسترش می یابد و بافت کبد را بیشتر و بیشتر درگیر می کند.

اگر این مورد درمان نشود، سیروز می تواند منجر به تجمع مایع در شکم (آسیت)،تورم وریدهای مری (واریس مری) که می تواند پاره شود و خونریزی کند، گیجی، خواب آلودگی و مشکل در تکلم (آنسفالوپاتی کبدی)، سرطان کبد و نارسایی کبد در مرحله پایانی شود که منجر به از کار افتادن کبد می شود.

محققان می گویند: بین پنج تا ۱۲ درصد از ابتلاها به استئاتوهپاتیت غیر الکلی به سیروز پیشرفته می رسد. بیماری کبد چرب اغلب در مراحل اولیه خود علائمی را نشان نمی دهد. با این حال، بیماران ممکن است خستگی و درد شکم را تجربه کنند.

سایر علائم احتمالی سیروز عبارتند از: تورم شکم (آسیت)،‌بزرگ شدن طحال، قرمزی کف دست ها، زردی پوست و چشم (یرقان).

در حالی که علت بیماری کبد چرب دقیقاً مشخص نیست اما عواملی وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به سیروز را افزایش دهد که شامل اضافه وزن یا چاق بودن، مقاومت به انسولین، قند خون بالا (هیپرگلیسمی) که نشان دهنده پیش دیابت یا دیابت نوع ۲ است و سطوح بالای چربی، به ویژه تری گلیسیرید در خون است.

پزشکان می گویند: برای برخی افراد، چربی اضافی به عنوان سمی برای سلول های کبد عمل می کند و باعث التهاب کبد و کبد چرب غیر الکلی می شود که ممکن است منجر به ایجاد بافت اسکار در کبد شود.

عوامل خطر برای بیماری کبد چرب در هر مرحله عبارتند از: کلسترول بالا، سطح بالای تری گلیسیرید در خون، سندرم متابولیک، چاقی (به ویژه زمانی که چربی در شکم متمرکز شده)، سندرم تخمدان پلی کیستیک، دیابت نوع ۲، کم کاری تیروئید، غده هیپوفیز کم کار (هیپوفیتاریسم). همچنین هر چه سن شما بالاتر باشد احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر است.

برای کاهش خطر، پزشکان توصیه می کنند افراد رژیم غذایی سالم و متعادل و وزن مناسبی داشته باشند و بیشتر ورزش کنند.

1 نظر
  1. محمدرضا می گوید

    سلام آموزنده بود .ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.