معافیت مالیاتی در انتظار نیمی از مشاغل و اصناف

برآوردهای سازمان مالیاتی از معافیت بیش از نیمی از صنوف و مشاغل،معادل بیش از ۲ میلیون مودی در سال مالیاتی ۱۴۰۱ حکایت دارد. در این زمینه، شرایط و چگونگی پرداخت مالیات مقطوع توسط سخنگوی سازمان مالیاتی تشریح شد.

با توجه به فرارسیدن فصل مالیاتی فعالان اقتصادی، اظهارات مسئولان سازمان مالیاتی، بیانگر در نظر گرفتن شرایط هر چه آسان‌تر پرداخت مالیات برای اصناف است. در این باره سخنگوی سازمان امور مالیاتی با تشریح چگونگی پرداخت آسان، قسطی و بدون اظهارنامه مالیات مقطوع اصناف، آخرین مهلت استفاده از این شرایط را ۳۱ خرداد اعلام کرد. از سوی دیگر، رئیس سازمان مالیاتی نیز با اشاره به محاسبات سیستمی و داده بنیان سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که بیش از نیمی از صاحبان مشاغل و اصناف برای عملکرد سال ۱۴۰۱، در محدوده معافیت مالیاتی قرار دارند. رقمی که طبق برآوردها بیش از ۲ میلیون مودی خواهد بود.

پیش بینی گسترش اصناف مشمول معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۱
همزمان با فرارسیدن فصل مالیاتی فعالان اقتصادی، پیش بینی های سازمان مالیاتی نشان می دهد با گسترش چتر مالیاتی در سال مالیاتی ۱۴۰۱، سهم مودیان مالیات اصناف خرد که از پرداخت مالیات معاف می شوند نیز افزایش خواهد یافت.
در این باره داده های چند روز قبل خبرگزاری ایسنا به نقل از سازمان امور مالیاتی نشان می داد که در سال ۱۴۰۰، ۷۰ درصد مودیان مالیاتی اصناف از تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کرده (متقاضیان پرداخت مالیات مقطوع) و ۵۶٫۵ درصد این مودیان از پرداخت مالیات معاف شده بودند، یعنی در مجموع حدود ۴۰ درصد کل مودیان در محدوده معافیت مالیاتی قرار داشته‌اند. با این حال، دیروز سبحانیان رئیس سازمان مالیاتی در یادداشتی در فضای مجازی اعلام کرد: بر اساس محاسبات سیستمی و داده‌بنیان سازمان امور مالیاتی کشور، مالیات بیش از نیمی از صاحبان مشاغل و اصناف (حدود بیش از ۲ میلیون مودی) برای عملکرد سال ۱۴۰۱ در محدوده معافیت قرار گرفته، بنابراین نباید مالیاتی پرداخت کنند. وی این سیاست را برای حمایت از کسبه خرد و اجرای عدالت مالیاتی و بر اساس اختیار تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم دانست که برای سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته شده است.

این ها در حالی است که به نقل از سازمان امور مالیاتی، از افزایش تعداد مودیان در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ نیز خبر می دهد. بر این اساس، تعداد اظهارنامه‌های صاحبان مشاغل در سال ۱۴۰۰، حدود ۲٫۹ میلیون فقره و سرانه مالیات پرداختی صاحبان مشاغل ۵٫۸ میلیون تومان بوده است. با این حال پیش بینی می شود تعداد اظهارنامه‌های ارائه شده از سوی صاحبان مشاغل برای عملکرد سال ۱۴۰۱، ۴٫۴ میلیون فقره باشد و سرانه مالیات پرداختی صاحبان مشاغل ۶٫۱ میلیون تومان خواهد بود.

آخر خرداد، مهلت استفاده اصناف از شرایط مالیات بدون اظهارنامه 
در این حال، سخنگوی سازمان مالیاتی، تازه ترین جزئیات پرداخت آسان، قسطی و بدون اظهارنامه اصناف (ذیل تبصره ماده ۱۰۰) را تشریح کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از «موحدی یک نظر» پرداخت مالیات بر عملکرد اصناف و مشاغل برای سال ۱۴۰۱، از پنج شنبه ۴ خرداد شروع شده و تا ۳۱ خرداد ادامه خواهد داشت.
در این زمینه، صاحبان اصناف و مشاغل می توانند با ورود به سامانه سازمان امور مالیاتی، مالیات خود را بدون اظهارنامه، به صورت مقطوع و به راحتی پرداخت کنند. البته طبق قانون، مشمولان استفاده از این شرایط نیز مشخص شده‌اند، به طوری که دارندگان کسب و کارهای کوچک و اصناف مختلف با درآمد و فروش کمتر از ۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان برای سال ۱۴۰۱ مشمول استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ هستند. این افراد پس از مشاهده مالیات مقطوع خود در سامانه، می توانند آن را حداکثر در ۴ قسط بپردازند.
«موحدی یک نظر» گفت: اگر کسی با ورود به سامانه میزان مالیات تعلق‌گرفته برای مشاغل را قبول نکرد، در آن صورت باید اظهارنامه بدهد و از توافق (با سازمان مالیاتی) خارج می‌شود و اظهارنامه او با دقت توسط کارشناسان سازمان مالیاتی بررسی خواهد شد.
وی تصریح کرد: کلیه دارندگان مشاغل و فعالان اصناف می‌توانند به سامانه سازمان امور مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir وارد شوند و ظرف سه دقیقه با دو کلیک در قالب تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، مالیات تعلق‌گرفته به خودشان را ملاحظه کنند و آن را بپردازند. به گفته وی، تقریباً ۹۵ درصد اصناف و صاحبان مشاغل در این طبقه بندی قرار می گیرند.

برای محاسبه مالیات اصناف نیازی به فقط تراکنش کارت‌خوان ها نیست
سخنگوی سازمان مالیاتی درباره این که برخی از اصناف به جمع‌آوری کارت‌خوان‌ها اقدام و مشتریان را مجبور می‌کنند از طریق کارت به کارت کردن یا پول نقد، هزینه خدمات آن‌ها را بپردازند، گفت: بر اساس نگاه داده‌محور و هوشمند، تمام اطلاعات تراکنش‌های بانکی صاحبان مشاغل و کسب و کارها و همه مردم جمع‌آوری و تراکنش‌ها بر اساس الگوریتم خاصی تعریف و شناسایی می‌شود و کسانی که فرار مالیاتی دارند یا از دستگاه کارت‌خوان استفاده نکرده‌اند، شناسایی می‌شوند و مالیات متعلق به آن‌ها طبق آن الگوریتم‌ها محاسبه و دریافت می‌شود و نیازی به فقط تراکنش‌های دستگاه‌های کارت‌خوان نیست.
وی با اشاره به تخلفات برخی صنوف گفت: برخی از صنوف طبق قانون ملزم به به کارگیری دستگاه پوز یا پایانه فروشگاهی هستند؛ پزشکان، پیراپزشکان، مامایی، دندان‌پزشکی، وکلا و مشاوران خانواده ملزم هستند دستگاه کارت‌خوان و پوز نصب کنند و کسانی که از آن استفاده نکنند، از شمول تبصره ۱۰۰ خارج می‌شوند و باید حتماً اظهارنامه مالیاتی بدهند و به اظهارنامه آن‌ها به دقت رسیدگی می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.