مسی مرد سال فیفا شد

لیونل مسی، ابر‌اسطوره ۳۵ ساله آرژانتینی پاری‌سن‌ژرمن، به عنوان مرد سال جهان در سال ۲۰۲۲ برگزیده شد.

مراسم انتخاب بهترین بازیکن سال فیفا موسوم به «ذ بست» شامگاه دوشنبه، ۸ اسفند در شهر پاریس، فرانسه برگزار شد.

کریم بنزما، دارنده توپ طلای ۲۰۲۲ جهان، کیلیان امباپه، فوق‌ستاره فرانسوی پاری‌سن‌ژرمن و لیونل مسی سه نامزد نهایی بهترین بازیکن سال ۲۰۲۲ از نگاه «فیفا» بودند.

در اکتبر ۲۰۲۲، بنزما، کاپیتان باشگاه رئال مادرید در حالی جایزه توپ طلای جهان را کسب کرد که لیونل مسی برای نخستین بار در ۱۵ سال گذشته در فهرست ۳۰ نفرهِ منتخب نشریه «فرانس‌فوتبال» برای تصاحب جایزه «بالون د-اور» جایی نداشت.

مسی که با «آلبی سلسته» قهرمان جهان شد، با کسب این عنوان برای دومین بار در فرمت جدید این جایزه بهترین بازیکن جهان از نگاه فیفا شد و در کنار کریستیانو رونالدو، ابر‌اسطوره پرتغالی فوتبال جهان و روبرت لواندوفسکی، فوق‌ستاره لهستانی بارسلونا به‌عنوان پرافتخارترین بازیکن این جایزه ایستاد.

با در نظر گرفتن جوایز قبلی بهترین‌های فیفا، مسی با هفت عنوان رکورددار است؛ زیرا به خاطر همکاری سابق فیفا و فرانس‌فوتبال، او با پنج توپ طلایی که تا سال ۲۰۱۵ برد، در واقع پنج عنوان بهترین بازیکن سال فیفا را هم کسب کرد و با تصاحب جایزه «ذ بست» در سال ۲۰۱۹، برای ششمین بار برنده این عنوان شد.

جایزه «ذ بست» با رای کاپیتان‌های تیم‌ها و کاپیتان‌های تیم‌های ملی و خبرنگاران متخصص و ۵۰ درصد نیز با رأی هواداران ثبت نام شده از طریق سایت فیفا انتخاب می‌شود.

در حاشیه این مراسم جوایز دیگری مانند بهترین سرمربی سال مردان، بهترین بازیکن و سرمربی زن، جایزه زیباترین گل سال و تیم منتخب فیفا نیز در این مراسم اهدا شد.

جایزه برترین مربی سال ۲۰۲۲ جهان هم به لیونل اسکالونی، سرمربی آرژانتین در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر رسید. وی توانست «آلبی سلسته» را برای سومین بار در تاریخ فاتح رقابت‌های جام جهانی کند.

الکسیا پوتیاس، ستاره تیم ملی اسپانیا و باشگاه بارسلونا به‌عنوان بهترین بازیکن زن سال فیفا انتخاب شد. پوتیاس در اکتبر نیز جایزه توپ طلای جهان را نیز کسب کرده بود.

سارینا ایگمن، سرمربی تیم ملی زنان انگلیس، که به‌همراه «سه‌شیرها» فاتح رقابت‌های یورو ۲۰۲۲ زنان شد، به عنوان بهترین سرمربی بانوان جهان در سال ۲۰۲۲ برگزیده شد.

امیلیانو مارتینز، سنگربان آرژانتینی باشگاه وستهام که نقش اساسی را در قهرمانی «آلبی سلسته» در جام جهانی قطر ایفا کرد، به عنوان بهترین دروازه‌بان سال ۲۰۲۲ انتخاب شد.

مری ارپس، سنگربان ۲۹ ساله منچستریونایتد و تیم ملی انگلیس جایزه بهترین گلر زن جهان را از دستان دیدیه دروگبا، اسطوره ساحل‌عاجی فوتبال جهان دریافت کرد.

مارچین اولکسی، به‌دلیل گلی که در لیگ معلولان لهستان به‌ثمر رساند، جایزه زیباترین گل سال موسوم به «پوشکاش» را از آن خود کرد.

جایزه فرپلی (بازی جوانمردانه) سال فیفا توسط علی دایی اسطوره فوتبال ایران و جهان به لوکاشویلی بخاطر نجات جان یک نفر در زمین مسابقه، اهدا شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.