مزیت و فایده رژیم مواد غذایی کم فیبر چیست؟

گاهی اوقات نیاز و ضروری است تا افراد یک رژیم غذایی کم فیبر داشته باشند. قرار است تا در اینجا مطلبی درباره ی نوعی ماده با اهمیت برای سلامت روده و دستگاه گوارش شما بیان کنیم. البته باید توجه داشته باشید که گاهی اوقات و در شرایط خاصی از خوردن فیبر زیاد خودداری کنید. در این زمان شاید احتیاج باشد تا محدودیتی در خوردن مواد غذایی فیبردار برای خود ایجاد کنید.

خوب است بدانید که می بایست در طول یک روز مقدار ۲۵ گرم فیبر مصرف کنید تا سلامت روده و دستگاه گوارش شما تضمین شده و بتواند به خوبی کار کند. به علاوه این نکته هم در نظر بگیرید که خوردن فیبر کافی هم می تواند مانع یبوست شود و هم باعث جذب بعضی از مواد مغذی در بدن نیز می شود.

بنابراین چه موقع باید فیبر کمتری مصرف کرد؟

چنانچه عدم تعادلی در در میکروارگانیسم بدن خود مشاهده کردید باید رژیم غذایی کم فیبر را در پیش بگیرید. در درجه اول هنگامی که تعادل میکروارگانیسم های روده شما به هم خورد، می‌بایست از خورن فیبر زیاد خودداری کنید. به عبارت دیگر این مشکل نوعی بیماری است که باعث رشد بیش از حد میکروارگانیسم های بیماری زا می‌شود و مب‌تواند در شما مشکلات گوارشی ایجاد کند.

باید این را بدانید که فیبر بستری برای باکتری های روده به وجود می آورد که باعث انرژی لازم جهت رشد آن ها می شود ولی این را هم مد نظر داشته باشید که رشد آن ها انتخابی نیست. چنانچه موارد ناسالم برای انسان به مقدار زیادی موجود باشند، بودن این ماده در رژیم غذایی شما می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد.

از سوی دیگر باید بدانید که موارد گوناگونی از عدم تعادل میکروارگانیسم ممکن است اتفاق بیفتند. بعضی از آنها به علت از بین رفتن تراکم خود به وجود می‌آیند. در این مواقع، احتیاجی به کاهش مصرف فیبر احساس نمی‌شود.

معمولا در مواقعی که این اتفاق در دستگاه گوارش رخ می‌دهد می بایست که مواد غذایی فیبردار را با پروبیوتیک ها مصرف کنید چراکه این مواد بر عملکرد دستگاه گوارش شما تاثیرات بسیار خوبی دارند و قادر می باشند تا تعادل میکروارگانیسم ها را کنترل کنند.

پیش از به کار گیری این راه برای مصرف فیبر و پروبیوتیک ها حتما سعی کنید تا با یک متخصص تغذیه صحبت کنید و مشکل خود را با او در میان بگذارید. شاید جهت دانستن دقیق دلیل مشکل و یافتن راهی برای آن نیاز به آزمایش مدفوع باشد.

این کار برای این ضروری می‌باشد که خیلی از بیماری های روده ای و دستگاه گوارش دارای عدم تعادل میکروارگانیسم ها در روده شانه‌های همانند هم می‌باشند و در نتیجه نیاز است تا حتما علت شناسایی شود.

همچنین در اکثر مواقع وده و دستگاه گوارش شما با چنین مشکلی روبرو می‌شود باید حتما در مصرف فیبر برای خود محدودیت ایجاد کنید. اگر این کار را نکید وضعیت گوارشی شما بدتر خواهد شد.

چندین روش جهت زیاد کردن مصرف فیبر و از بین بردن یبوست

کم کردن فیبر و محدود کردن آن در مواقع ایجاد بیماری التهابی روده

در مواقع بروز وضعیت التهابی روده می‌بایست مصرف فیبر شما به مقدار متوسطی باشد. خوب لست بدانید که این نوع بیماری عموما دارای یک جزء خود ایمنی می‌باشد و خیلی از سویه های فیزیولوژی آن تاکنون دارای ابهام می‌باشد.

چیزی که تاکنون مشخص شده این است که با سرکوب در عناصری همچون گلوتن و فیبر می‌توان باعث بهبود درمان این بیماری شد چرا که می‌تواند علائم آن را کنترل کند و بهبود ببخشد.

البته باید بدانید که این کار به خود شخص و تحمل او نیز وابسته است زیرا برای بعضی از اشخاص که اینگونه بیماری ها را دارند، مصرف فیبر می‌تواند موجب نفخ، درد شکم و گاز زیاد شود.

از طرف دیگر این مورد به نوع بیماری ویژه و خصوصیات ژنتیکی اشخاص و به علاوه درمان دارویی آن ها نیز مربوط می‌شود.

همچنین حتما باید به این نکته توجه کنید که سرکوب همیشگی فیبر نتایج منفی بر سلامتی اشخاص در میان مدت دارد. چرا که همانگونه که پیش از این گفتیم، این ماده غذایی بستری برای باکتری های سالمی که در روده زندگی می کنند، می باشد و انرژی آن‌ها را تامین می‌کند.

در نتیجه، چنانچه آنها قادر به تولید مثل نباشند، ممکن است تا در فعالیت های گوارشی باعث بروز مشکل شده و وضعیت گوارشی را بد کنند.

همچنین گاهی اوقات وضعیت انسداد روده به وجود می‌آید که باید آن را جدی بگیریم.

در این مواقع، نوعی ایراد مکانیکی در دستگاه گوارش به وجود می‌آید که مانع عبور درست مدفوع از دستگاه گوارش می‌شود.

بروز این مشکل در دستگاه گوارش در مواقعی احتیاج به عمل جراحی دارد ولی این نکته را در نظر داشته باشید که همیشه نیاز است تا رژیم غذایی خود را بهبود ببخشید. پس سعی کنید تا همیشه غذای خود را به صورت کم حجم و با فیبر کم مصرف کنید.

حتما این مورد را در نظر بگیرید که فیبر نوعی ماده غیر قابل هضم است و باعث افزایش حجم بولوس تا حد زیادی می‌شود.

این که فیبر غیر قابل هضم می‌باشد، بسیار خوب است چرا که باعث تحریک گیرنده های مکانیکی روده می‌شود و در نتیجه حرکات پریستالتیک (یعنی پمپ فشار مثبت) را به خوبی انجام داده و مانع یبوست می‌شود.

ولی با تمام این تفاسیر حتما پزشک یا متخصص تغذیه شما باید میزان فیبر مصرفی شما را مشخص کند.

توجه داشته باشید که ما به شما پیشنهاد می‌کنیم جهت عدم بروز مشکلات بیشتر دستگاه گوارش و حفظ سلامتی شما حتما شیوه مصرف و رژیم غذایی مناسبی برای خود در نظر بگیرید. در حقیقت کم بودن فیبر در بیشتر رژیم های غذایی بدتر از زمانی است که مصرف آن در بعضی از موارد پاتولوژیک باعث بروز مشکل شود.

پس به کلی توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید مصرف فیبر خود را کاهش دهید یا خیر باید نکات زیادی را مد نظر داشته باشید.

پس حتما پیش از هر تصمیمی با پزشک و یا متخصص تعذیه خود صحبت کنید و از او کمک بخواهید.

کدام مواد غذایی حاوی فیبر می‌باشند؟

جهت مصرف مواد غذایی حاوی فیبر لازم است تا با منابع این ماده غذایی آشنا شویم.

بیشتر مواد غذایی فیبردار، منابع گیاهی می‌باشند.

برخی از مواد غذایی حاوی فیبر به قرار زیر می‌باشند:

  • غلات کامل
  • میوه ها
  • سبزیجات
  • حبوبات
  • آجیل

باید این نکته را بدانید که در تمام این منبع غذایی مقدار فیبر محلول به فیبر نامحلول نسبت برابری ندارد. ولی به طور کلی بعضی از سبزیجات و مواد غذایی مثل حبوبات دارای نوعی فیبر می‌باشند که می‌توانند ظرفیت بسیاری جهت تخمیر در روده داشته باشند.

این نوع فیبر اغلب موجب تولید گاز در دستگاه گوارش می‌شود. به همین دلیل است که اشخاصی که این علائم را تجربه می‌کنند اگر در دستگاه گوارش آن‌ها موجب درد و ناراحتی شود، می‌بایست در خوردن این ماده غذایی مراعات کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.